زمان‌بندی مجدد چراغ‌های راهنمایی در راستای اولویت‌دهی به حمل و نقل همگانی

مدیر پژوهش، خلاقیت و فناوری‌های نوین شهرداری اصفهان گفت: زمان‌بندی مجدد چراغ‌های راهنمایی در راستای اولویت‌دهی به حمل و نقل همگانی به عنوان پروژه پژوهشی مساله محور حوزه بهره‌بردار معاونت حمل ونقل و ترافیک شهرداری است که در دانشگاه صنعتی اصفهان مورد پژوهش قرار گرفت.

سعید ابراهیمی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: هدف از پژوهش زمان‌بندی مجدد چراغ‌های راهنمایی در راستای اولویت‌دهی به حمل و نقل همگانی، امکان‌سنجی مقدماتی اعمال اولویت‌دهی به ناوگان اتوبوس در تقاطع‌های مسیرهای ویژه شهر اصفهان است.

وی افزود: در این مطالعه، استراتژی‌های اولویت‌دهی مورد بررسی قرار گرفت که شامل اولویت دهی منفعل، اولویت دهی فعال و اولویت دهی تطابق پذیر بود؛ سپس روش‌های مورد استفاده در این استراتژی‌ها ارائه و نحوه اختصاص این روش‌ها به استراتژی‌ها بررسی شد.

مدیر پژوهش، خلاقیت و فناوری‌های نوین شهرداری اصفهان ادامه داد: روش‌های ارائه شده در این مطالعه افزایش زمان سبز، زمان سبز زود، فاز سفارشی، پرش صف و تقسیم فاز بود و در مرحله بعد، تجربیات برخی شهرهای دنیا در موضوع اولویت‌دهی به ناوگان عمومی در تقاطع‌ها به تفکیک نوع استراتژی مورداستفاده مرور شده‌اند کشورهایی همچون چین، کره جنوبی، انگلستان، کانادا، آمریکا، سوئد، استرالیا و ایتالیا، از جمله کشورهای پیشرو در موضوع اولویت‌دهی هستند که تجربیات آنها در این مطالعه ارائه شده است.

وی گفت: در ادامه پارامترهای مهم در اثربخشی اولویت‌دهی به ناوگان حمل‌ونقل همگانی توضیح داده شد همچنین عوامل محدودکننده اعمال اولویت‌دهی به ناوگان حمل‌ونقل همگانی، به تفکیک استراتژی‌های اولویت دهی مورد بررسی قرار گرفت.

ابراهیمی با بیان اینکه به منظور ارزیابی و تحلیل نتایج اعمال اولویت‌دهی به ناوگان حمل و نقل عمومی در تقاطع‌ها، یک الگوریتم ابتکاری پیشنهاد شد، ادامه داد: این الگوریتم بر اساس زمان‌بندی هوشمند چراغ راهنمایی در دو حالت (با و بدون لحاظ اولویت‌دهی) و با لحاظ استراتژی انطباق‌پذیر طراحی شد که الگوریتم مذکور با توجه به شرایط لحظه‌های مختلف همچون وضعیت چراغ راهنمایی، زمان‌های سبز فاز چراغ، طول صف وسایل نقلیه در رویکردهای مختلف، بسته یا باز بودن درب اتوبوس، قرارگیری در ساعات اوج و یا غیر اوج و تعداد اولویت‌های داده شده در بازه‌های زمانی قبلی، زمان‌بندی چراغ را تغییر می‌دهد؛ به نحوی که تأخیر اتوبوس بی. آر. تی در تقاطع کاهش یابد.

وی افزود: تقاطع فرایبورگ واقع در مسیر خط یک بی. آر. تی اصفهان به عنوان مطالعه موردی در نظر گرفته‌ شد و به منظور شبیه‌سازی ترافیکی و پیاده سازی کد الگوریتم، از نرم‌افزار VISSIM استفاده شد.

مدیر پژوهش، خلاقیت و فناوری‌های نوین شهرداری اصفهان اظهار کرد: نتایج پژوهش نشان داد با اعمال الگوریتم پیشنهادی اولویت‌دهی، تأخیر اتوبوس بی. آر. تی در هنگام عبور از تقاطع در ساعت اوج ۲۱.۲ درصد و در ساعات غیر اوج ۵۱.۲۶ درصد کاهش خواهد یافت. همچنین با اعمال الگوریتم مذکور، زمان تأخیر کلیه خودروهای استفاده‌کننده از تقاطع در یک ساعت اوج، به میزان ۰.۰۳ درصد افزایش می‌یابد؛ در حالی که این زمان تأخیر در ساعات غیر اوج به میزان ۱۴.۶ درصد کاهش نشان می‌دهد.

وی با بیان اینکه بر اساس نتایج پژوهش انجام شده با اعمال الگوریتم، سرعت عبور اتوبوس‌های بی. آر. تی از تقاطع بهبود قابل ملاحظه‌ای دارد، گفت: در ساعات اوج و غیر اوج، سرعت میانگین عبور اتوبوس‌های بی. آر. تی، به ترتیب ۲۶ درصد و ۷۸ درصد افزایش می‌یابد؛ همچنین در ساعات اوج ترافیک، سرعت میانگین کلیه خودروهای استفاده کننده از تقاطع ۳.۵ درصد کاهش یافته در حالی که سرعت میانگین خودروهای استفاده کننده از تقاطع در ساعات غیر اوج به میزان ۷.۶ درصد افزایش داشته است.

ابراهیمی افزود: نتایج این شبیه‌سازی در خصوص میزان آلودگی ناشی از حرکت خودروها در محدوده‌ تقاطع، قبل و بعد از اعمال اولویت‌دهی به اتوبوس بی. آر. تی نشان داد که تولید آلاینده‌ها در ساعات اوج و غیر اوج به ترتیب ۲ درصد افزایش و ۶.۹ درصد کاهش خواهد داشت.

وی با بیان اینکه به منظور جمع‌بندی هزینه و فایده اعمال اولویت‌دهی به ناوگان بی.آر.تی در تقاطع، هزینه‌ها و منافع حاصل از اولویت‌دهی احصا شد، تصریح کرد: در این رابطه، کاهش زمان تأخیر استفاده‌کنندگان از خط اتوبوس بی. آر. تی، به عنوان یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌های انتخاب اتوبوس جهت یک وسیله سفر درون‌شهری مورد توجه قرار گرفت؛ همچنین منافع (و هزینه‌های) حاصل از کاهش (افزایش) آلودگی و مصرف سوخت، علاوه بر هزینه‌های سرمایه‌گذاری اولیه جهت تجهیزات سخت‌افزاری موردنیاز لحاظ شد.

مدیر پژوهش، خلاقیت و فناوری‌های نوین شهرداری اصفهان گفت: منافع خالص اجرای پروژه اولویت‌بندی اتوبوس بی. آر. تی در تقاطع فرایبورگ پس از پنج سال از شروع طرح برابر ۲,۹۴۰ میلیون ریال برآورد می‌شود که با اعمال الگوریتم پیشنهادی اولویت‌دهی به ناوگان بی. آر. تی در ۳۰ تقاطع از تقاطع‌های واقع در شبکه بی. آر. تی اصفهان، می‌توان صرفه‌جویی قابل ملاحظه‌ای در هزینه‌ها داشت به نحوی که پس از پنج سال با منافع حاصل از پنج سال اجرای این طرح می‌توان ۱۶ اتوبوس بی. آر. تی خریداری کیا حدود ۱۴ کیلومتر مسیر دوطرفه بی. آر. تی با زیرسازی بتنی و ایستگاه‌های موردنیاز احداث کرد.

کد خبر 430403

برچسب‌ها