گیاهی که چند برابر پرتقال ویتامین C دارد

مضرات مصرف آب یخ، فواید خوردن انگور، احساس بهتر بدن بعد از توقف مصرف فست فود، جعفری گیاهی سرشار از ویتامین C و عوارض مصرف بیش از حد کافئین را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، یک رژیم شناس و متخصص تغذیه با اشاره به مضرات نوشیدن آب سرد، اظهار کرد: بسیاری از افراد تمایل دارند در شبانه رو آب را سردتر بنوشند که دمای پایین آب می‌تواند مشکلاتی را برای بدن ایجاد کند. یکی از مشکلات رایج نوشیدن آب سرد، ایجاد اختلال در فرایند گوارش است که همه متخصصان در این زمینه اتفاق نظر دارند. بسیاری از دردهای ناشناخته شکم می‌تواند به علت مصرف آب سرد در طول شبانه روز باشد.

شهاب اولیایی، افزود:: آب سرد به دلیل دمای پایین، می‌تواند هضم چربی‌های بدن را با مشکل رو به رو کند و حتی در طب سنتی یکی از علل ایجاد کبد چرب مربوط به نوشیدن آب سرد است. هر چند طب نوین برای این امر دلیل قانع کننده‌ای پیدا نکرده، اما تأثیر منفی آن بر هضم چربی‌ها به طور کامل مشخص است. همچنین طبق نظر متخصصان طب سنتی مصرف آب سرد؛ کبد را به سمت سردی سوق می‌دهد و ترشح صفرا را با مشکل رو به رو می‌کند. در نتیجه مصرف آب سرد به مدت طولانی باعث رسوب چربی در کبد می‌شود

وی تصریح کرد: باید به این نکته توجه داشت که نوشیدن آب به صورت گرم یا سرد همراه با غذا، روند هضم را با اختلال رو به رو می‌کند و صرف‌نظر از دما، توصیه می‌کنیم آب را همیشه ۳۰ دقیقه قبل و دو ساعت بعد غذا میل کنید.

رژیم شناس و متخصص تغذیه، خاطرنشان کرد: از دیگر عوارض نوشیدن آب سرد می‌توان به گلو درد اشاره کرد، بیشتر افراد زمان نوشیدن آب سرد این درد را حس کرده‌اند که در صورت ادامه دار بودن مصرف آب سرد عفونت‌های گلو را مشاهده می‌کنیم؛ زیرا مصرف آب سرد باعث تحریک سینوس‌ها و تجمع ترشحات در نواحی سینوس و مجاری تنفسی می‌شود که در افراد مستعد عفونت‌های گلو را به دنبال خواهد داشت.

وی اظهار کرد: همچنین در افراد مستعد میگرن، مصرف آب سرد می‌تواند حملات میگرنی را تشدید کند و سردرد را در افراد عادی به دنبال خواهد داشت. از دیگر عوارض نوشیدن آب سرد می‌تواند تحریک ابتلاء به یبوست باشد.

احساس بهتر بدن بعد از توقف مصرف فست فود

فست فود از خوراکی‌های خوشمزه و پرطرفدار در جهان است، اما تردیدی نیست که گزینه غذایی سالمی محسوب نمی‌شود. در حقیقت، مصرف فست فود می‌تواند آثار منفی فراتر از بزرگ شدن اندازه دور کمر شما را موجب شود. پژوهشگران متوجه شده اند که یک رژیم غذایی سرشار از فست فود و اجزا اساسی آن، مانند چربی‌های ناسالم، سدیم و قند، می‌تواند بر مغز، استخوان‌ها و خلق و خوی انسان تأثیرگذار باشد. مطالعات حاکی از آن است که مصرف فست فود بیش از دو بار در هفته می‌تواند احتمال ابتلاء به بیماری قلبی را یک و نیم برابر نسبت به افرادی که به ندرت فست فود مصرف کرده یا از این غذا پرهیز می‌کردند، افزایش دهد. محتوای چربی و سدیم زیاد فست فود مقصر اصلی محسوب می‌شود.

پرهیز از فست فود می‌تواند به معنای بهره‌مندی از استخوان‌هایی قوی‌تر باشد. فست فود سرشار از قند است. زمانی که مقادیر زیاد قند تصفیه شده و کربوهیدرات‌های ساده را مصرف می‌کنید، پانکراس انسولین ترشح می‌کند تا قند خون پایین بماند. از آنجایی که فست فود حاوی کربوهیدرات‌های پیچیده کافی نیست تا انرژی پایدار در اختیار شما قرار دهد، سطوح قند خون طی مدت کوتاهی پس از غذا خوردن افت کرده و با احساس خستگی و هوس خوردن خوراکی‌های ناسالم سرشار از شکر و کربوهیدرات مواجه خواهید شد. زمانی که از مصرف فست فود پرهیز می‌کنید، احساس بهتری خواهید داشت، زیرا نوسان سطوح قند خون و انرژی خود را تجربه نمی‌کنید.

فواید خوردن انگور

انگور یکی از میوه‌های تابستانی بسیار خوشمزه است و در رنگ‌ها و شکل‌های متفاوتی کاشته می‌شود. رژیم غذایی سرشار از میوه و سبزیجات با کاهش خطر ابتلاء به بیماری‌های مختلف از جمله بیماری‌های قلبی، دیابت، سرطان و چاقی مرتبط است. مانند سایر میوه‌ها و سبزیجات، انگور منبع خوبی از فیبر و آب است … اگرچه برای تأیید برخی از فواید انگور تحقیقات بیشتری لازم است، اما آنتی اکسیدان‌ها و سایر مواد مغذی موجود در انگور این میوه را به یک میوه با ارزش غذایی بالا تبدیل می‌کند. انگور حاوی آنتی اکسیدان های قدرتمندی است که به پلی فنول معروف هستند. یکی از این آنتی اکسیدان‌ها رسوراترول (Resveratrol) است. این ماده در پوست انگورهای قرمز یافت می‌شود. مطالعات آزمایشگاهی نشان داده اند که رسوراترول می‌تواند قادر به کندی یا جلوگیری از رشد تومورها در لنف، کبد، معده، پستان، روده بزرگ، سرطان پوست و سرطان خون باشد. یکی دیگر از ضد التهاب‌های طبیعی موجود در انگور، فلاونوئید کوئرستین است. مطالعات نشان داده اند که این ضدالتهاب نیز می‌تواند در جلوگیری یا کند شدن رشد سرطان تأثیرگذار باشد.

انگور حاوی فیبر و پتاسیم است و هر دو این مواد مغذی از سلامت قلب حمایت می‌کنند. انگور حاوی پتاسیم بسیار زیادی است. محتوای زیاد پتاسیم موجود در انگور می‌تواند نشانگر این باشد که این میوه قادر است اثرات سدیم را در افرادی که فشار خون دارند، کاهش دهد. انگور منبع خوبی از فیبر است. فیبر یکی دیگر از مواد مغذی است که برای سلامت سیستم قلبی و عروقی و فشار خون بسیار مهم است. انگور حاوی مقادیر زیادی فیبر و آب است. هر دو اینها می‌توانند به فرد کمک کنند تا هیدراته بماند، حرکات روده را منظم نگه دارند و خطر یبوست را کاهش دهند. برخی از مطالعات نشان داده اند که پنی فنول رسوراترول موجود در انگور می‌تواند در برابر نوروپاتی دیابتی، شرایطی که بر عملکرد عصبی فرد تأثیر می‌گذارد، از فرد محافظت کند. دانشمندان معتقدند که این قابلیت ممکن است ناشی از اثرات محافظت عصبی این ترکیب باشد. انگور حاوی آنتی اکسیدان های لوتئین و زآگزانتین است که می‌توانند به حفظ سلامت چشم کمک کنند.

عوارض مصرف بیش از حد کافئین

کافئین بیشترین محرک روانشناختی در جهان است و تنها ماده‌ای است که مقدار آن در هیچ کجا اعم از چای، قهوه و نوشیدنی‌های انرژی‌زا تنظیم نمی‌شود. اما در حالی که بیشتر مردم کافئین را در دوزهای ایمن و تعدیل شده مصرف می‌کنند، اما پودر خالص و غلیظ آن بسیار قدرتمند بوده و در صورت مصرف بیش از حد آن بسیار خطرناک خواهد بود. به گفته سازمان جهانی غذا و دارو (FDA) یک قاشق از پودر کافئین معادل ۲۸ فنجان قهوه است و به همین دلیل فروش مکمل‌های کافئین دار در بسیاری از کشورهای جهان ممنوع شده است. این ممنوعیت به دلیل مرگ‌های متعدد در سالهای اخیر به وجود آمده است. به گفته محققان، با این که هیچ دستورالعمل رسمی مبنی بر مصرف بیش از حد کافئین وجود ندارد، اما با توجه به چنین مواردی مصرف زیاد کافئین بسیار خطرناک است.

گیاهی که چند برابر پرتقال ویتامین C دارد

جعفری یک گیاه بسیار مغذی و مفید است که می‌تواند از بدنتان در برابر انواع عارضه‌ها و بیماری‌ها مراقبت کند. جعفری دارای ویتامین‌های C، K و A بوده و مواد معدنی زیادی مانند آهن، کلسیم و پتاسیم دارد. این گیاه خوش طعم، منبع غذایی خوبی از آهن و اسیدفولیک است که باعث حفظ سلامت ایمنی بدن و تقویت آن می‌شود متخصصان مدعی هستند که «روغن‌های فرار» نخستین جز مهم موجود در جعفری هستند که با عنوان روغن‌های ضروری یا اسانس‌های گیاهی نیز خوانده می‌شوند. جعفری میزان هورمون‌های زنانه را تنظیم می‌کند و به علت اینکه حاوی روغن فرار است، مانع تشکیل تومور به خصوص در ریه می‌شود. از دیگر فواید این گیاه می‌توان به این نکته اشاره کرد که ماده سرطان زای موجود در دود سیگار و دود زغال را به علت روغن فرار هنگام کباب کردن خنثی می‌کند.

فولیک اسید موجود در جعفری مانع بروز سرطان‌های روده بزرگ، سرطان گردن و رحم می‌شود. ترکیب‌های مفید آنتی اکسیدان آن به نام فلاونوئید با مولکول‌های حاوی اکسیژن ترکیب می‌شود و مانع آسیب به سلول‌ها می‌شود. طبق گزارش‌های متعدد فولیک اسید موجود در جعفری، ماده مغذی حیاتی برای حفظ سلامت قلب و عروق به حساب می‌آید. استفاده کم مواد غذایی حاوی ویتامین C مانند جعفری، پرتقال خطر بروز آرتریت روماتوئید را ۳ برابر افزایش می‌دهند، به همین علت توصیه می‌شود روزانه ویتامین C مصرف شود و آن‌ها را به صورت جدی در برنامه روزانه قرار دهید.

از دیگر خواص جعفری می‌توان به رفع بوی بد دهان، کاهش وزن به علت خواص ادرار آور، تصفیه کلیه‌ها، بهبود دستگاه گوارش، کاهش استرس اشاره کرد. در صورت تمایل می‌توانید از دم کرده آن استفاده کنید تا به اینصورت خستگی عضلات و مفاصل خود و علائم قبل از قاعدگی را کاهش دهید و روند آن را منظم کنید. کلسیم موجود در منبع اصلی برای تقویت دندان‌ها و لثه هاست، به اینصورت که اگر دچار عفونت‌های دهانی یا زخم در لثه می‌شوید، حتماً از جعفری استفاده کنید و از مصرف آن غافل نشوید.

کد خبر 430395

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.