موزه‌ها قهرمانان را زنده نگه می‌دارند

وزیر میراث فرهنگی،‌ گردشگری و صنایع دستی گفت: موزه‌ها، محل‌هایی هستند که بیم و امید در آن وجود دارد و سیر تاریخی و نقش ملت را برای پیشرفت نشان می‌دهند بنابراین کاملاً مشخص است که نباید یک محل راکد باشند و همواره باید به روزرسانی شوند.

به گزارش ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت میراث فرهنگی، تالار مشاهیر ورزش ایران، پیش از ظهر امروز _سه‌شنبه ۳ تیر ۹۹_ با حضور علی‌اصغر مونسان وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و مسعود سلطانی‌فر وزیر ورزش و جوانان افتتاح و از تندیس شش قهرمان ورزشی کشور نیز رونمایی شد.

در این مراسم که سیدرضا صالحی امیری رئیس کمیته ملی المپیک، پیروز حناچی شهردار تهران، جمعی از پیشکسوتان ورزش، تعدادی از قهرمانان ورزشی، رؤسای فدارسیون‌های مختلف و مردم حضور داشتند، تندیس محمدمهدی یعقوبی، محمدابراهیم سیف‌پور، امامعلی حبیبی، علی میرزایی، محمود ملاقاسمی و زنده‌یاد سیامند رحمان همزمان با افتتاح تالار مشاهیر ورزش کشور، رونمایی شد.

بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده، قرار است هر ماه از تندیس شش قهرمان ورزشی کشور در این تالار رونمایی شود که تا فروردین ۱۴۰۰، تعداد تندیس‌ها در این تالار به ۶۶ تندیس خواهد رسید.

علی‌اصغر مونسان وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در این مراسم در سخنانی با قدردانی از فعالان و دست‌اندرکاران احداث موزه ورزش و تالار مشاهیر ورزشی ایران، گفت: در همه جوامع، افرادی بودند که با تلاش و گذشت از خود برای ملت و جامعه افتخارآفرینی کردند. عده‌ای در صحنه صیانت از کشور جان دادند و ایثارگری کردند تا هم وطن و هم هویت تاریخی کشور بماند.

مونسان عنوان کرد: عده‌ای در حوزه ادبیات ماندگار شدند، عده‌ای در حوزه علم و دانش، عده‌ای در حوزه هنر نقش‌آفرینی کردند و ماندگار شدند و عده‌ای نیز در حوزه ورزش با تلاش و از خودگذشتی خود ماندگار شدند، ضمن اینکه با قهرمانی خود در عرصه‌های بین‌المللی دل ملت را شاد کردند خود نیز به‌عنوان چهره‌های قهرمان ورزش کشور شناخته می‌شوند.

هویت تاریخی ایران در صدر دنیا است

او افزود: کشور ما با هویت تاریخی غنی، در صدر کشورهای دنیا است که در تاریخ بشری می‌درخشد و بزرگترین افتخار ما نیز همین تاریخ غنی است. در این سرزمین مفاخر بسیار زیادی داریم که باید حفظ شوند و یاد و اقدامات ارزشمند آن‌ها صیانت شود.

وزیر میراث‌فرهنگی گفت: باید کاری کنیم تا این چهره‌ها ماندگار شوند. حداقل کاری که می‌توانیم برای این چهره‌ها انجام دهیم این است که یاد آن‌ها را زنده نگهداریم و به نسل‌های آینده منتقل کنیم. در همه جای دنیا بهترین مکان‌هایی که این وظیفه مهم را انجام داده و این نقش را دارند، موزه‌ها هستند؛ از این رو به‌طور حتم موزه یک محل راکد و صامت نیست بلکه محلی است که جان دارد و بازگو کننده هویت تاریخی و ارزش‌های یک جامعه و افراد آن است.

او در ادامه اظهار کرد: در حقیقت موزه‌ها، محل‌هایی هستند که بیم و امید در آن وجود دارد و سیر تاریخی و نقش ملت را برای پیشرفت نشان می‌دهند بنابراین کاملاً مشخص است که موزه‌ها نباید یک محل راکد باشند و همواره باید به روزرسانی شوند.

دکتر مونسان گفت: در همه جای دنیا موزه‌ها اهمیت دارند و خوشبختانه امروز نیز شاهد افتتاح موزه ورزش و تالار مشاهیر ورزش هستیم، با همت این بخش مغفول در کشور ایجاد شده و افتخارآفرینی‌های زیادی که در حوزه ورزش و در مسابقات مختلف وجود دارد از یادمان نخواهد رفت.

او به تلاش و از خود گذشتی چهره‌های ورزشی در میادین مختلف اشاره کرد و توضیح داد: هرگز از یادمان نمی‌رود که برخی از ورزشکاران با وجود مصدومیت و آسیب‌دیدگی در میادین ورزشی به خوبی نقش‌آفرینی کردند و با تلاش‌های خود دل ملت را شاد کردند. شاید هیچ چیزی به اندازه برنده شدن یک ورزشکار در عرصه‌های بین‌المللی مردم را نمی‌تواند شاد کند.

فعالیت ۷۰۰ موزه در کشور

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در ادامه خاطرنشان کرد: تعداد موزه‌های کشور تا چند سال پیش ۴۰۰ موزه بود اما اکنون به ۷۰۰ موزه رسیده است. نکته حائز اهمیت این است که شاهد ورود بخش خصوصی و سرمایه‌گذاری آن‌ها و نیز اقبال جوانان به حوزه موزه‌داری کشور هستیم.

او افزود: موزه‌های مختلف با موضوعات متنوع در کشور داریم که شایسته این مردم عزیز است و این موزه نیز که روایتگر تاریخ ورزش کشور است به افتخارات موزه‌ای کشور اضافه شده است.

دکتر مونسان تاکید کرد: در طول سال‌های مختلف شاهد فعالیت مدیران پرتلاش در حوزه ورزش نیز بودیم، پیشنهاد من این است که بخشی را در این موزه به تلاش‌ها و زحمات مدیران حوزه ورزش در ادوار مختلف اختصاص دهیم.

کد خبر 430377

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.