۲ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۸
اختلالات خواب و علل آن

این اختلالات بر کیفیت خواب افراد تأثیر می‌گذارد و علل آن از عادات کوچک مختل‌کننده چرخه خواب تا مشکلات پزشکی متغیر است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، کمبود خواب می‌تواند تقریباً به هر بخشی از زندگی آسیب وارد می‌کند. نتایج تحقیقات جدید ارتباط بین محرومیت از خواب با تصادفات رانندگی، مشکلات ارتباطی، عملکرد نامناسب شغلی، مشکلات حافظه و اختلالات خلقی را نشان می‌دهد. همچنین مطالعات اختلالات خواب ممکن است در بروز بیماری‌های قلبی، چاقی و دیابت نقش داشته باشد.

علائم اختلال خواب چیست؟

  • احساس خواب‌آلودگی زیاد در طول روز
  • مشکل در خوابیدن یا خواب ماندن افراد
  • خر و پف
  • توقف کوتاه و گاه‌به‌گاه تنفس در هنگام خواب
  • احساس ناراحتی در پاها و نیاز به جابجایی آن‌ها (سندرم پاهای بی‌قرار)

چرخه خواب

دو حالت خواب وجود دارد که شامل REM و NREM است. افراد در طی چرخه REM (حرکت سریع چشم) خواب می‌بینند. این شکل از خواب ۲۵ درصد از خواب کامل تا صبح را تشکیل می‌دهد و مابقی در حالت NREM قرار می‌گیرد که خود شامل چهار مرحله از سبک تا عمیق است. اختلالات خواب، این چرخه طبیعی را مختل می‌کند و مانع از استراحت کافی شبانه افراد می‌شود.

میزان خواب مورد نیاز افراد

این میزان در افراد مختلف متفاوت است، اما توصیه‌های کلی عبارت است از:

  • ۱۲ تا ۱۵ ساعت برای نوزادان
  • ۱۱ تا ۱۴ ساعت برای کودکان نوپا (سنین ۱ تا ۳ سال)
  • ۱۰ تا ۱۳ ساعت برای کودکان پیش‌دبستانی (سنین ۳ تا ۵ سال)
  • ۹ تا ۱۱ ساعت برای دانش‌آموزان مدرسه (سنین ۶ تا ۱۳ سال)
  • هشت تا ۱۰ ساعت برای نوجوانان (سنین ۱۴ تا ۱۷ سال)
  • هفت تا هشت ساعت برای بزرگسالان
  • برای برخی از بزرگسالان ۵ ساعت خواب کافی است، درحالی‌که برخی دیگر به ۱۰ ساعت نیاز دارند.

بی‌خوابی

در بسیاری از کشورها بی‌خوابی شایع‌ترین اختلال خواب در بزرگسالان است. اینکه گاهی اوقات در خوابیدن دچار مشکل شوید، کاملاً طبیعی است اما اگر این امر هر شب تکرار شود، اگر ساعت‌ها بدون خوابیدن، در رختخواب می‌غلطید، خیلی زود از خواب بیدار می‌شوید و دیگر قادر به خوابیدن نیستید و یا اگر در طول شب به‌طور مکرر از خواب بیدار می‌شوید، بدین معنا است که شما مبتلا به بی‌خوابی هستید.

بهداشت نامناسب خواب

در بسیاری از موارد، بی‌خوابی به عادات بد قبل از خواب مربوط می‌شود. نوشیدن قهوه هنگام بعداز ظهر یا عصر، سیگار کشیدن یا خوردن غذاهای سنگین در شب، تفاوت در ساعات شروع خواب، خوابیدن حین تماشای تلویزیون، بعضی از عادات مضر برای خواب است.

بیماری‌های مرتبط با بی‌خوابی

زنان و مردان دو بعد از سن ۶۵ سالگی دچار مشکلات خواب می‌شوند. این بدان معنا است که ساعت بیولوژیکی بدن آن‌ها به‌درستی عمل نمی‌کند.اختلال در خواب اغلب با بیماری‌هایی مانند آرتروز، سوزش سر دل، درد مزمن، آسم، COPD یا بیماری انسداد ریوی مزمن، نارسایی قلبی، مشکلات تیروئید و اختلالات عصبی مانند سکته مغزی، آلزایمر یا پارکینسون مرتبط است. بارداری خصوصاً در سه ماهه اول و سوم، یکی دیگر از دلایل بی‌خوابی است. یائسگی نیز به دلیل گرگرفتگی، خواب طبیعی را مختل می‌کند.

آپنه خواب

آپنه خواب یکی از علل خواب‌آلودگی شدید در طول روز است. گاهی خود شما از وقوع این عارضه بی‌خبر هستید و تنها اعضای خانواده متوجه خروپف، خرناس و نفس‌نفس زدن در شب می‌شود. توقف تنفس به هنگام خواب که بارها و بارها و به‌مدت چند ثانیه اتفاق می‌افتد و باعث تغییر مرحله خواب از عمیق به سبک می‌شود.

کد خبر 430353

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.