چرتکه‌های خراب مردان اقتصاد

قتل های ناموسی و واکنش مجلس یازدهم به قطعنامه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از مهمترین عناوین روزنامه‌های امروز _ چهارشنبه چهارم تیرماه_ است.

مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، لذا خبرگزاری ایمنا، مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه آرمان ملی، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «پدرِ قاتل قصاص نشود؛ فاجعه تکرار می‌شود» به بررسی قتل‌های ناموسی پرداخت و نوشت: بعد از اینکه چهار دختر در شهرهای آبادان، تالش و کرمان توسط اعضای خانواده‌شان به قتل رسیدند مردم در شبکه‌های اجتماعی نام «قتل‌های ناموسی» را بر آن نهادند و بعد از گذشت چند روز بسیاری از مردم ‌پیگیر مجازات قصاص دو قاتلی هستند که عنوان «پدر» را یدک می‌کشند. این روزها ده‌ها و شاید صدها صفحه به نام‌های ریحانه عامری، رومینا اشرفی در حمایت از آنها در شبکه‌های اجتماعی ساخته شده و همه این صفحات اجتماعی و ده‌ها هزار دنبال کننده‌شان یک درخواست جدی از قوه قضائیه دارند، قصاص قاتل. قانون درباره قتل فاطمه‌برحی که به دست شوهرش سر بریده شده، شفاف است و بدون تردید پسر عموی او که در اثر یک حدس و گمان این دختر ۱۹ ساله آبادانی را به قتل رسانده، قصاص خواهد شد، اما طبق قانون مجازات اسلامی، پدران رومینا اشرفی و ریحانه عامری که قاتل فرزندشان هستند، قصاص نمی‌شوند و حداکثر ۱۰ سال حبس در انتظار آنهاست. در این بین بسیاری از مردم، چهره‌های سیاسی و خانواده‌های مقتولین خواستار اجرای حکم قصاص قاتلان هستند. بعد از اینکه مادر رومینا اشرفی در واکنش به قتل دختر ۱۴ ساله‌اش توسط پدرش اعلام کرد که تقاضای قصاص داریم؛ خواهر ریحانه عامری نیز از قوه قضائیه درخواست کرد که پدرش را قصاص و به خاطر جنایتی که مرتکب شده تکه تکه کنند. او معتقد است که خواهرش بی‌گناه بوده و پدرش به‌خاطر آتویی که در دست ریحانه داشت، دست به قتل او زده است.

روزنامه ابتکار، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «کلید خوردن طرح توقف پروتکل الحاقی در بهارستان» به بررسی واکنش مجلس یازدهم به قطعنامه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و رفتار کشورهای اروپایی پرداخت و نوشت: در حالی که صدور قطعنامه علیه ایران در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای با فرا رسیدن زمان تصمیم‌گیری طرفین برجام درباره درخواست آمریکا مبنی بر تداوم و عدم لغو تحریم‌های تسلیحاتی ایران همزمان شده است، این دو فرآیند باعث شده که منتقدان برجام در مجلس یازدهم، سازوکارهای مقابله‌ای برای واکنش به این دو ماجرا را کلید بزنند.

دیروز کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در واکنش به قطعنامه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بیانیه‌ای منتشر کرد که در آن آمده است: «شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با صدور قطعنامه سیاسی و غیرحرفه‌ای خود علیه برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران در روز ۳۰ خردادماه (۱۹ ژوئن ۲۰۲۰)، که فاقد وجاهت حقوقی و فنی است، مرتکب اشتباهی فاحش شد. قطعنامه ΓΟς/۲۰۲۰/۳۴ آژانس که پیش‌نویس آن از سوی سه کشور اروپایی فرانسه، انگلیس و آلمان ارائه شد، در حالی درخواست دسترسی به اماکن ایرانی را مطرح کرده است که کشور ما در سال‌های اخیر مقصد بیشترین و شفاف‌ترین بازرسی‌های آژانس بوده و در بین کشورهای دنیا بیشترین همکاری را با این نهاد بین‌المللی داشته است. اما در مقابل، آژانس تحت فشارهای سیاسی و غیرکارشناسی آمریکا و متحدانش، مبادرت به صدور قطعنامه علیه جمهوری اسلامی ایران کرده است.

روزنامه همدلی، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «چرتکه‌های خراب مردان اقتصاد» به بررسی طرح آمارگیری هزینه و درآمد خانوار پرداخت و نوشت: نحوه چرتکه انداختن سکان داران اقتصادی در برآورد دخل و خرج خانواده‌ها همیشه عجیب بوده ، اما این‌روزها انگار عجیب‌تر هم شده است؛ مثلاً همین دیروز بود که سر و کله یکی دیگر از این آمارهای باورنکردنی در میان اخبار اقتصادی پیدا شد و این‌بار هم با واکنش‌هایی از سوی کاربران فضای مجازی همراه شد؛ گزارشی که نشان می‌داد درآمد افراد در طول یکسال گذشته میلیون‌ها تومان بیشتر از هزینه بوده است. طرح آمارگیری هزینه و درآمد خانوار که برای بررسی متوسط هزینه و درآمد یک خانوار شهری و روستایی در کشور فعالیت می‌کند، در جزئیات این گزارش آورده بود که اوضاع درآمد و هزینه خانوارهای شهری از این حکایت دارد که با متوسط درآمد ۵۴ میلیونی در سال، میزان درآمد حدود ۶ میلیون تومان بیش از هزینه بوده است.

اگرچه نتایج این بررسی حکایت از بالا رفتن هزینه‌ها نسبت به یکسال گذشته دارد و با اوضاع نابسامان ارز و تورم جور در می‌آید، اما نکته قابل توجه این است که نتایج این گزارش همزمان از درآمد بیشتر خانواده‌ها نسبت به هزینه حکایت می‌کند که همه‌جوره با وضعیت فعلی منافات دارد؛ مثلاً گفته شده که یک خانواده شهری با درآمد ۵۴ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان نسبت به سال ۹۷ حدود ۲۴.۴ درصد ورودی داشته؛ همچنین گفته شده که در سال ۹۸ رشد متوسط درآمد سالانه خانوارهای شهری بیشتر از رشد متوسط هزینه کل سالانه بوده است. این گزارش در حالی از افزایش ۶ میلیون تومانی درآمد نسبت به هزینه حکایت می‌کند که آمارهای نگران کننده‌ای از وضعیت درآمد و فقر گزارش شده است، پاییز سال گذشته بود که اقتصاد آنلاین در این باره نوشت: «نرخ تورم جامعه ۴۱ درصد برآورد شده و این میزان تورم بر روی زندگی مردم تأثیر بسیار زیادی گذاشته و بسیاری از دهک‌های جامعه را زیر خط فقر برده است.»

اردیبهشت سال گذشته هم گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس نشان داد که ۲۲ تا ۴۰ درصد از جمعیت ایران در سال ۹۷ زیر خطر فقر بودند. سبقت درآمد از هزینه بر اساس ادعای این گزارش در حالی مطرح است که در روزهای پاییزی سال گذشته وقتی قیمت بنزین به میزان ۳ برابر نسبت به گذشته گران‌تر شد، همزمان سیاست‌گذاران اقتصادی اعلام کردند که به ۶۰ میلیون نفر و ۱۸ میلیون خانواده بسته معیشتی تعلق می‌گیرد؛ نکته‌ای که از نگاه کارشناسان و تحلیل‌گران به این معنا بود که حدود ۶۰ میلیون ایرانی محتاج بسته‌های معیشتی در ماه هستند و این به معنای کاهش قدرت خرید دهک‌های درآمدی پایین و متوسط در جامعه است.

روزنامه دنیای اقتصاد، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «فاصله ایرانی‌ها تا کلید خانه» نوشت: درجه سختی خانه‌دار شدن و تأمین مسکن در نقاط مختلف کشور با به‌روزرسانی دو شاخص اقتصادی بازار ملک، مشخص شد. بررسی‌های «دنیای‌اقتصاد» درباره «فاصله‌زمانی» خانوارهای ایرانی تا کلید مسکن (صاحب‌خانه شدن) و همچنین «فشار اجاره‌بها» در سبد معیشت مستأجران نشان می‌دهد: دو سال پیاپی رشد شدید قیمت مسکن و اجاره‌بها در اغلب شهرها سبب شده است شرایط دسترسی به مسکن وضعیت غیرعادی پیدا کند. در کل کشور - با احتساب میانگین قیمت خانه و درآمد سالانه در سال ۹۸ - شاخص «طول انتظار برای صاحب خانه‌شدن» به ۸/ ۲۲ سال رسیده است. مفهوم این شاخص آن است که هر خانوار ایرانی با لحاظ «نرخ متعارف پس‌انداز» که حدود ۳۰ درصد درآمد است، می‌تواند پس از حداقل ۲۲ سال، صاحب یک واحد مسکونی ۱۰۰ مترمربعی شود. البته این شاخص با فرض ثابت ماندن قیمت مسکن یا برابری میزان افزایش دستمزدها با تورم سالانه مسکن محاسبه شده است. اما مطابق روند گذشته، معمولاً به دلیل غفلت سیاست‌گذار از تعدیل به موقع توان خرید مسکن، این شاخص همواره افزایش یافته است. در بازار اجاره‌نشین‌ها نیز به‌طور میانگین ۲۷ درصد از مخارج ماهانه مستأجران برای اجاره‌بها هزینه می‌شود. ماراتن خانه‌دار شدن در تهران، نیم‌قرن طول می‌کشد. فاصله ایرانی‌ها تا کلید مسکن در ۳۱ استان، تصویر شده است.

روزنامه کیهان، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «انصارالله این بار ۲ مرکز حساس در ریاض را درهم کوبید» به بررسی وضعیت جنگ یمن با عربستان پرداخت و نوشت: انصارالله یمن از ابتدای تجاوز ائتلاف آمریکایی-سعودی به یمن تاکنون، چند عملیات مهم و مؤثر تحت عنوان "موازنه بازدارندگی" انجام داده است. مهم‌ترین این عملیات‌ها حمله به دو پالایشگاه حیاتی شرکت آرامکو عربستان یعنی "البقیق" و "الخریص" بود که ضربه‌ای راهبردی بر امنیت و اقتصاد این رژیم وارد کرد. در ادامه نیز استان‌های جیزان، نجران و عسیر بارها مورد هدف موشک‌ها و پهپاد های انقلابیون یمن قرار گرفتند و حتی کاخ الیمامه به عنوان کاخ پادشاهی عربستان نیز هدف قرار گرفت. تشدید محاصره ظالمانه یمن توسط عربستان و افزایش شمار حملات به یمن در شرایط شیوع ویروس کرونا باعث شده تا انقلابیون یمن دیروز چهارمین عملیات موازنه بازدارنده را نیز انجام دهند.

«یحیی سریع» سخنگوی نیروهای مسلح یمن دیروز درباره این عملیات مهم اعلام کرد: «به یاری و توفیق الهی، عملیات تهاجمی بزرگ "موازنه بازدارندگی چهارم" را علیه پایتخت دشمن سعودی انجام دادیم.» وی تأکید کرد که این عملیات با تعداد زیادی از موشک‌های بالستیک و موشک‌های بالدار قدس و ذوالفقار و هواپیماهای بدون سرنشین در عمق خاک عربستان انجام شده است. سخنگوی نیروهای مسلح یمن در بیانیه مهم خود تأکید کرد عملیات بازدارندگی چهارم، وزارت دفاع و اطلاعات عربستان و پایگاه هوایی ملک سلمان و برخی مواضع نظامی در ریاض، جیزان و نجران را هدف قرارداد. سریع با بیان جزئیات بیشتری از این عملیات بزرگ تأکید کرد عملیات مذکور در واکنش به ادامه محاصره ظالمانه و تجاوز وحشیانه ضد ملت بزرگ یمن صورت گرفته است.‎ سخنگوی نیروهای مسلح یمن در ادامه این بیانیه درباره پیامدهای ادامه تجاوز و اقدامات جنایت کارانه و محاصره مجرمانه ضد ملت یمن هشدار داد و بر «حق مشروع و ثابت ملت یمن بر اساس تکالیف دینی و اخلاقی و انسانی و ملی در دفاع از یمن و ملت پایدار و قهرمان آن» تأکید کرد. این بیانیه همچنین وعده انجام عملیات نظامی شدیدتر و قوی‌تر تا زمان رفع محاصره و توقف تجاوز ضد یمن و تحقق آزادی و استقلال برای ملت یمن را داده است.

کد خبر 430322

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.