شورا ناباوری شهردار یا حسدورزی شورای شهر؟

اختلاف شورای شهر و شهر اراک که مدت‌ها بود بر سر پروژه ۵۵ متری آغاز شده بود، پس از نشست رسانه‌ای شهردار وارد مرحله تازه‌ای شد تا برخی از اعضای شورای شهر اقدام به صدور تذکر کتبی به شهردار کنند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، کلنگ‌زنی بزرگراه ۵۵ متری اراک که با نام شهید سردار سلیمانی شناخته می‌شود، با وجود مخالفت فعالین محیط زیست و بعضی از اعضای شورای شهر و دفتر فنی استانداری در ۱۹ بهمن ۹۸ با حضور نماینده ولی فقیه در استان مرکزی انجام شد تا از همان ابتدا این مخالفت‌ها تبدیل به چالشی بزرگ برای مدیریت شهری اراک شود.

این پروژه از میدان راه آهن اراک آغاز شده و پس از عبور از خیابان علم الهدی، با ادامه در مجاورت ریل راه آهن، پل شهر صنعتی، پل شهید بختیاری و شهرک خودرو در نهایت به کمربندی شمالی منتهی می‌شود.

وضعیت پروژه ۵۵ متری یکی از موضوعات مهم مطرح شده در نشست خبری هفته جاری شهردار اراک بود و محمدکریم شفیعی در واکنش به انتقادها از اجرای این پروژه گفت: انجام این طرح بارها به تعویق افتاده و اینکه اکنون ما مصمم به انجام آن هستیم نشانه وجود اراده جدی در این ارتباط است، اما چالش‌ها و موانع زیادی سر راه اجرای پروژه برای ما ایجاد کرده‌اند و بهانه‌هایی نظیر فقدان پیوست‌های زیست محیطی و ترافیکی در اجرای پروژه تراشیده‌اند که با قاطعیت می‌گویم در اجرای این طرح نه قطع درخت قرار است اتفاق بیفتد نه ریل راه آهن آسیب ببیند و نه اراضی ۹۰ کاری از انجام پروژه متأثر شود.

اعضای شورا تعادل روحی ندارند!

با این حال اختلافات همچنان ادامه دارد و در این بین شهردار، شورای شهر را مقصر دانست و اظهار کرد: اگر امروز اختلاف نظر بالاست به ضعف شورای شهر باز می‌گردد، زمانی که شورا ضعیف عمل کند منتخب آنها دچار چالش می‌شود. شورا به عنوان پدر از فرزند خود دفاع و حمایت نکرده و برخی از اعضا خود را به خواب زده‌اند.

وی با بیان اینکه برخی از اعضای شورا و مدیران حوزه شهری به دلیل بخل و حسد جلوی اجرای این پروژه مهم و ضروری را گرفته‌اند، ادامه داد: برخی افراد تعادل روحی ندارند، به خود، شهر و خانواده خود آسیب می‌زنند و در جایی قرار می‌گیرند که نمی‌توان پایین‌شان آورد.

این صحبت‌های تند شهردار اراک در جمع اصحاب رسانه باعث شد عصر همان روز هشت نفر از اعضای شورای شهر در صحن علنی به وی تذکر دهند.

شهردار توهین نکرده است

علیرضا مرادی، عضو شورای شهر اراک در گفتگو با خبرنگار ایمنا درخصوص صحبت‌های شهردار و تذکر اعضای شورا به وی گفت: صحبت‌های شهردار اراک درباره شورا به نظر بنده توهین نبوده است؛ وی از روی عصبانیت صحبتی کرده و هم‌اکنون قطعاً از بیان این صحبت‌ها در جمع اصحاب رسانه پشیمان است. البته باید شورا به وی این مسئله را متذکر می‌شد که نباید از روی عصبانیت اینگونه درباره اعضای شورا در جمع اصحاب رسانه صحبت نمی‌کرد.

وی ادامه داد: طرح خیابان ۵۵ متری مصوبه شورای شهر را ندارد و به همین خاطر پیگیری و اجرای آن توسط شهردار اراک نشان از شورا ناباوری وی دارد با این‌حال پس از تذکری که شورای اسلامی شهر به شهردار داد، اجرای پروژه متوقف شد.

پروژه ۵۵ متری کارکرد مناسبی ندارد

مرادی افزود: اینکه شهردار مدعی است برخی از اعضای شورا از بخل و حسد اجازه اجرای این پروژه را نمی‌دهند، دیدگاهی اشتباه است زیرا این طرح کارکردی مناسب برای رفع و کنترل ترافیک در مرکز شهر را نداشته و اگر قرار است برای رفع مشکلات حوزه شهری همچون ترافیک هزینه‌ای بشود می‌توان آن را برای رفع مشکلات خیابان ادب جو و یا بازگشایی خیابان شهدا صرف کرد.

وی خاطرنشان کرد: شهردار اراک باید بداند شهرداری موظف به اجرای مصوبات شورای شهر بوده و شورای اسلامی شهر وظیفه نظارت بر عملکرد شهرداری را دارد به همین خاطر اگر در مورد پروژه یا طرحی با وی مخالفت می‌شود نباید از آن رنجید و پای حساب خصومت شخصی گذاشت.

عضو شورای اسلامی شهر اراک تصریح کرد: در جلسه اخیر، اعضای شورای شهر بابت صحبت‌ها و ادعاهای شهردار اراک درباره طرح خیابان ۵۵ متری توضیح خواستند ولی با توجه به اینکه وی عصبانی بود یک کلمه هم پاسخ سوالات را نداد به همین خاطر توسط بنده و برخی از اعضای شورا به وی در صحن علنی شورا تذکر داده شده است.

اقدام شهردار بدون مصوبه شورای شهر است

محمدحسین فدایی، رئیس شورای شهر اراک نیز در خصوص توضیح شهردار در صحن علنی شورا به خبرنگار ایمنا گفت: ماده ۱۵ آئین‌نامه شهرداری‌ها اشاره می‌کند که حتی اگر پروژه‌ای امانی اجرایی شود نیازمند مصوبه شورای شهر است، چطور شهرداری بدون مصوبه شورای شهر درپی اجرای پروژه‌ای به شکل امانی است؟ به همین خاطر اعضای شورا لازم دانستند به شهردار اراک تذکر لازم را بدهند.

وی با بیان اینکه نتیجه جلسه صحن رسمی شورای شهر اراک مصوب کرد که پروژه ۵۵ متری اجرایی نشود، اظهار کرد: قطعاً شورای شهر اراک نخواهد گذاشت حقوق عامه شهروندان ضایع شود؛ شهردار اراک منتخب شورا بوده و به اجرای هر آنچه در شورا و صحن مصوب می‌شود ملزم است؛ بنابراین هیچ کاری حتی با یک ریال هزینه نمی‌تواند توسط شهرداری و بدون مصوبه شورا انجام شود و شهردار اراک باید این واقعیت را بپذیرد.

فدایی با اشاره به اینکه شهردار اراک شورا باور نبوده، نیست و نخواهد بود، تصریح کرد: شهردار خود را مکلف به پاسخگویی به شورا نمی‌داند و این رویه درستی نیست، متأسفانه شهردار به دلیل امیال شخصی و تحقق نظر افرادی خاص به دنبال اجرای این پروژه است و اموری که نیاز اصلی شهروندان است را رها کرده است.

رئیس شورای شهر اراک در پایان مدعی شد که اراک اصلاً به اجرای این پروژه پرچالش نیازی ندارد، اظهار کرد: شهردار اراک به خوبی می‌داند در طرح جامع فعلی اساساً معبری به‌عنوان معبر ۵۵ متری تعریف نشده است و علاوه بر آن شورای ترافیک نیز بر مطلوب بودن اجرای این پروژه صحه نمی‌گذارد به این خاطر که شمال و جنوب شهر اراک احتیاجی به معبر جدید ندارد که شهردار دنبال اجرای این پروژه است.

کد خبر 430321

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.