اجرای کوه پارک در ارتفاعات جنوبی مشهد یک شهرسازی تاکتیکال است

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر مشهد گفت: در آینده، درباره سرنوشت پروژه کمربند سبز جنوبی تصمیم‌گیری می‌شود که آن تصمیم کلی با تصمیم اقتضائی تبدیل این محدوده به کوه پارک منافاتی ندارد.

محمدهادی مهدی‌نیا در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در خصوص سرنوشت پروژه کمربند سبز جنوبی شهر مشهد اظهار کرد: اگرچه تصمیم درباره اجرای پروژه بر مبنای اسناد قانونی شهر انجام شده و در زمان آغاز به‌کار پروژه نماینده محیط زیست آن را تأیید کرده اما با الزام دادستانی مشهد، تصمیم بر این شد که درباره پروژه کمربند سبز جنوبی بررسی مجدد زیست‌محیطی شود.

وی درباره دلیل این اقدام افزود: با گذشت چند سال شرایط متفاوت شده و دانش محیط زیستی ما نیز افزایش پیدا کرده بنابراین حساسیت‌های زیست محیطی شهرهای دنیا بیشتر شده است

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر مشهد تصریح کرد: این پروژه در بستر ارتفاعات مشهد اجرا می‌شود و به ویژه بعد از آنکه مقام معظم رهبری حساسیت ویژه‌ای را برای صیانت از سرمایه‌های طبیعی در برابر کوه‌خواری مطرح کردند، لزوم تجدیدنظر درباره مطالعات زیست محیطی آن مطرح شد.

وی ادامه داد: قرار است دانشگاه فردوسی با استفاده از چند پژوهشگر در این حوزه، ابعاد زیست محیطی کلان پروژه کمربند سبز جنوبی را بررسی کند.

مهدی‌نیا اضافه کرد: پروژه تا زمانی که مطالعات زیست‌محیطی آن تکمیل و ارائه شود، متوقف خواهد شد بنابراین با توجه به فقر فضاهای عمومی و تفریحی در شهر، شهردار مشهد تصمیم گرفت تا زمان تعیین تکلیف این موضوع، فضا را به یک محیط اجتماعی و گردشگری برای استفاده مردم تبدیل کند.

وی با بیان اینکه این تصمیم در قالب "کوه پارک" در ارتفاعات جنوبی مشهد اجرایی می‌شود، خاطرنشان کرد: فضاهای آسفالت و خوشه‌سازی شده‌ای که در این محدوده وجود دارد با اصلاحاتی حفظ شده و تبدیل به فضایی گردشگری برای خانواده‌ها خواهد شد.

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر مشهد با بیان اینکه این رویکرد یک نگاه اقتضائی بوده و به عنوان شهرسازی تاکتیکال شناخته می‌شود، گفت: در آینده، چه در این دوره باشد چه دوره‌های بعد، درباره سرنوشت پروژه تصمیم‌گیری می‌شود که آن تصمیم کلی با تصمیم اقتضائی که به آن اشاره شد منافاتی ندارد.

وی تصریح کرد: شورای شهر پیشتر آئین‌نامه‌ای را تنظیم کرده و شهرداری را ملزوم کرد که برای تمام پروژه‌های بزرگ عمرانی پیوست زیست‌محیطی تهیه شود.

مهدی‌نیا خاطرنشان کرد: در گذشته چنین الزاماتی وجود نداشته و صرف حضور کارشناس و مدیر بخش مربوطه در جلسات تاییدیه محسوب می‌شد اما اکنون اگر قرار باشد پروژه‌ای در حد و اندازه کمربند سبز جنوبی اجرا شود باید پیوست محیط زیستی آن تهیه شده باشد.

کد خبر 430320

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.