۱۵ تیر ۱۳۹۹ - ۰۵:۳۱
یک راه شهری میانبر!

مجموعه منسجم و پیوسته راه‌های ارتباطی بخش مهمی از زیرساخت‌های شهری است که نبود آن سبب اخلال در نظام توزیع کالا و خدمات و جابجایی مسافران می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، ایجاد مسیرهای دسترسی مناسب جهت تسهیل تردد شهروندان و کوتاهی مسیرهای شهری از اساسی‌ترین نیازهای شهروندی و مهم‌ترین مؤلفه‌های سنجش کیفیت خدمات شهری است. مدیران شهری می‌کوشند با توسعه مسیرهای بین شهری امکان مناسبی برای نقل و انتقال کالا و مسافر فراهم کرده و به این وسیله به بخش مهمی از رسالت خود به عنوان ارائه دهندگان اصلی خدمات شهری عمل کنند.

قزوین از شهرهای مهم کشور است که در راه‌ها و محورهای مواصلاتی شهری آن تأثیر چشمگیری در ناوگان حمل و نقل کشور دارد. برخورداری این شهر از خیابان‌هایی با زیرساخت‌های مناسب و همچنین مسیرهای کوتاه‌کننده نظیر کمربندی‌ها و راه‌های میانبر، از مهم‌ترین نیازهای شهروندان و مسافرانی است که این شهر را به عنوان مقصد یا بخشی از مسیر سفر خود انتخاب می‌کنند.

مدیریت شهری متعهد به ایجاد زمینه سفرهای ایمن

سیاوش طاهرخانی، شهردار قزوین با بیان اینکه آماده تهیه طرح جامع پژوهشی و تحلیلی کاهش تصادفات درون‌شهری و اصلاح و بهسازی مسیرها برای کاهش مشکلات ترافیکی شهر هستیم، می‌گوید: مدیریت شهری قزوین متعهد به ایجاد تأسیسات، امکانات و زیرساخت‌های لازم برای افزایش ایمنی سفرهای درون‌شهری شهروندان است.

او با اشاره به اجرای عملیات اجرایی فاز نخست پروژه نسیم شمال، حد فاصل خیابان میرزا کوچک خان تا تقاطع تاکستان، اظهار می‌کند: این پروژه از ۲۰ اردیبهشت ماه امسال آغاز شده است.

شهردار قزوین با بیان اینکه کمربندی نسیم شمال به دلیل تردد کامیون‌های سنگین نقش مهمی در کاهش ترافیک درون شهری مسیر دروازه رشت، به سمت دو راه همدان و میدان تره بار دارد، تاکید می‌کند: شهرداری از تمام توان و امکانات خود برای اتمام این پروژه استفاده می‌کند.

طاهرخانی در خصوص مراحل اجرایی این پروژه، می‌گوید: در حال حاضر عملیات خاک برداری این پروژه به طول یک‌هزار و۹۰۰ متر و به عمق ۶۰ سانتی متر به اتمام رسیده و تراش ۲۰ سانتیمتر آسفالت انجام شده است.

او ادامه می‌دهد: عملیات آماده‌سازی و بسترسازی این پروژه آغاز شده و همه گارد ریل‌های دو طرف مسیر باز شده است؛ در تقاطع تاکستان عملیات سرند خاک توسط بیل‌های مکانیکی انجام می‌شود تا بتوانیم دوباره از خاک محل مذکور استفاده کنیم.

شهردار قزوین می‌افزاید: برای صرفه جویی بیشتر آسفالت این مسیر برای بازیافت و استفاده در معابر درجه دو و سه به مکان دیگر منتقل شده است.

طاهرخانی با بیان اینکه در حال حاضر ۲۰ درصد از مراحل اجرایی این پروژه انجام شده است، عنوان می‌کند: تا ۱۵ روز آینده عملیات بسترسازی مسیر نسیم شمال به اتمام خواهد رسید.

او خاطرنشان می‌کند: در حال حاضر در حین اجرای پروژه، کارشناسان شرکت‌های خدمات رسان برق و گاز هم در محل حضور دارند و عملیات تعویض و ترمیم پایه‌های برق و روشنایی و علمک‌های گاز را انجام می‌دهند.

۳۰۰ اختصاص میلیارد ریال به پروژه نسیم شمال

سیدمحمد علمی، معاون فنی و عمرانی شهردار قزوین از پایان عملیات خاک برداری و آغاز زیرسازی پروژه نسیم شمال خبر می‌دهد و می‌گوید: مسیر نسیم شمال، خیابان میرزا کوچک خان تا تقاطع تاکستان برای اجرای پروژه از ۲۰ اردیبهشت ماه مسدود شده است.

او با بیان اینکه این مسیر به طول یک‌هزار و۹۰۰ متر احداث می‌شود، می‌گوید: عملیات خاکبرداری و جمع آوری گارد ریل‌ها با همکاری سازمان عمران و معاونت حمل و نقل ترافیک شهرداری قزوین انجام شد.

معاون فنی و عمرانی شهردار قزوین خاطرنشان می‌کند: تردد کامیون‌های سنگین و باری، باعث تخریب آسفالت محور نسیم شمال می‌شد، بنابراین شهرداری قزوین جهت رفع این مشکل و افزایش رضایتمندی شهروندان و مسافران، اقدام به زیرسازی و خاکبرداری و جمع آوری گارد ریل‌ها در این مسیر کرد و امیدواریم این مسیر تردد در مهلت پیش‌بینی شده به اتمام برسد.

علمی با بیان اینکه اعتبار اختصاص داده شده برای اجرای پروژه نسیم شمال ۳۰۰ میلیارد ریال است، تصریح می‌کند: مدت زمان لازم برای تکمیل عملیات اجرایی این پروژه چهار ماه پیش بینی شده است.

او عنوان می‌کند: کاهش بار ترافیک درون شهری و عبور از کمربند سبز و کوتاه شدن مسیر ترددها از مزایای احداث کمربندی نسیم شمال است.

پیشرفت ۲۰ درصدی عملیات اجرایی پروژه

فرج اله فصیحی رامندی، رئیس کمیسیون مالی و اقتصادی شورای اسلامی شهر قزوین می‌گوید: کمربندی نسیم شمال تاکنون ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته، زیرسازی باند وسط از دوراهی همدان تا جاده قدیم شروع شده است و در فاز بعدی عملیات خاک برداری از طرف میدان راه‌آهن تا جاده تاکستان اقبالیه و مسیر منتهی به جاده قدیم رشت تا دانشگاه علوم پزشکی انجام خواهد شد.

او با بیان اینکه شهر قزوین فاقد کمربندی است، اظهار می‌کند: جاده نسیم شمال متعلق به شرکت گاز است و با اتمام عملیات آسفالت آن، مورد بهره‌برداری قرار گرفته است که به دلیل زیرسازی نامناسب، کندگی آسفالت و احاطه شدن در باغستان سنتی قزوین امکان تعریض آن وجود ندارد، بنابراین در این مرحله خاکبرداری و زیرسازی این مسیر به صورت اصولی انجام می‌شود.

رئیس کمیسیون مالی و اقتصادی شهرداری قزوین ادامه می‌دهد: بسته شدن کمربندی نسیم شمال سبب شد ترافیک سنگینی در خیابان‌های اسدآبادی، اصفهان و دوراهی همدان ایجاد شود، اما با افتتاح این پروژه در موعد مقرر این مشکلات رفع و ان‌شاءالله رضایت شهروندان را به دنبال خواهد داشت.

فصیحی با بیان اینکه پروژه‌های احداث کمربندی‌ها جزو پروژه‌های ملی است، عنوان می‌کند: برای اجرای پروژه بهسازی و احداث مسیر نسیم شمال به بودجه و اعتبارات ملی نیاز است، اما با توجه به کمبود اعتبارات ملی و نیاز شهروندان به استفاده از این مسیر، شهرداری قزوین با کمک اداره راه و شهرسازی این پروژه را اجرا می‌کند.

کد خبر 430318

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.