زوج و فرد، طرحی که خواهان نداشت!

یکی از مشکلاتی که این روزها بسیاری از کلانشهرها و شهرها با آن دست به گریبان هستند، ترافیک در هسته مرکزی شهر است که همواره مسئولان حوزه ترافیک در مدیریت شهرداری و پلیس راهکارهایی را برای کاهش و کنترل آن پیشنهاد می‌دهند یا اجرا می‌کنند که یکی از آن‌ها اجرای طرح زوج و فرد است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در روزهایی که زنجان شرایط سختی را در مصاف با کرونا می‌گذراند، شمار خودروها در هسته مرکزی شهر افزایش یافت؛ این واقعه ستاد اجرایی مبارزه با کرونا را برآن داشت که با اجرای طرح زوج و فرد از درب منازل شهروندان زنجانی را به ماندن در خانه مجبور و به این ترتیب از ابتلای شیار بیشتری از شهروندان به این بیماری جلوگیری کند؛ این طرح به این مناسب تنها یک هفته اجرا شد، اما پیش از آن به دلایل مختلف در زنجان اجرا شده بود، اما هر بار نارضایتی شهروندان را به همراه داشت و هر بار اعتراضات تا جایی ادامه پیدا می‌کند که مدیران شهری به ناچار مجبور به لغو آن و استفاده از سایر روش‌های کنترل ترافیک می‌شوند؛ اما به راستی چرا طرح زوج و فرد در زنجان نتایج مورد انتظار را به همراه ندارد؟

شهروندان موافق و مخالف

مرتضی شفیعی از شهروندان زنجانی در حالی که از شلوغی خیابان سعدی این شهر ناراحت است، می‌گوید: قرار بود ساعت پنج بعد از ظهر در مطب دکتر باشم، اما متأسفانه خیابان سعدی شمالی تا سعدی میانی به علت ازدحام خودروها مسدود بود و جایی برای پارک خودرو نداشتم تا اینکه بعد از معطلی فراوان جایی را برای پارک پیدا کردم، اما زمانی به مطب رسیدم که زمان ویزیت پزشک تمام شده بود! بهتر است شرایطی فراهم کنند تا از شمار خودروهایی که در حال تردد در معابر و خیابان‌ها هستند، کاسته شود.

اما رحیم قربانی دیگر شهروند زنجانی عقیده دیگری دارد: اجرای طرح، زوج و فرد در هسته مرکزی باعث شد شهروندان دچار مشکل شوند چون قبل از اجرای طرح اطلاع رسانی نشد و ساکنان مرکز شهر برای تردد با خودرو دچار مشکل شدند، طرح زوج و فرد فی‌نفسه خوب است، اما زیرساخت‌های لازم برای اجرای آن در شهر زنجان فراهم نشده است.

اما ادامه می‌دهد: به عنوان مثال اتوبوس‌های شهرک‌های الهیه و آزادگان به علت اجرای طرح زوج و فرد نمی‌توانند به هسته مرکزی وارد شوند و در نتیجه اجرای این طرح این گروه از شهروندان را دچار مشکل می‌کند.

رضا الماسی، شهروند دیگری است اجرای طرح زوج و فرد در زمان اوج شیوع ویروس کرونا را کلیدی برای کاهش ترافیک و جلوگیری از شیوع بیش از پیش این بیماری می‌داند و می‌افزاید: اجرای این طرح راهکار مناسبی بود که توانست شهروندان را با مدیران شهری همراه و از بار ترافیک خیابان‌ها بویژه در بافت میانی شهر بکاهد.

اظهار نظر موافق و مخالف شهروندان در حالی است که برخی کارشناسان عقیده دارند اجرای طرح زوج و فرد در زنجان سبب قطع زنجیره و کاهش ۵۰ درصدی بار ترافیک در هسته مرکزی می‌شود و در مقابل برخی دیگر عقیده دارند زیرساخت‌های لازم برای اجرای این طرح در زنجان فراهم نشده است.

توجیه مدیران شهری برای موفقیت طرح

فرزاد جعفریه، مدیر واحد مهندسی ایمنی و ترافیک شهرداری زنجان با بیان اینکه بحث طرح زوج و فرد خودروها طرح ایرانی نیست و در همه کشورها برای ایجاد محدودیت تردد اجرا می‌شود، عنوان می‌کند: پیشینه تاریخی این طرح که از طرح‌های مدیریت ترافیک است به سال ۱۹۷۹ و کشور آمریکا باز می‌گردد.

او کاهش تراکم خودروها و کاهش آلودگی را از مزایای اجرای طرح زوج و فرد می‌داند و اضافه می‌کند: این طرح در ایران فقط برای کاهش آلودگی هوا اجرا می‌شود، اما اجرای طرح زوج و فرد در زنجان در زمان شیوع ویروس کرونا و بنا به تصویب ستاد کرونا با هدف کاهش تردد در هسته مرکزی شهر نیز اجرا شد.

مدیر واحد مهندسی ایمنی و ترافیک شهرداری زنجان با بیان اینکه اجرای طرح زوج و فرد خودروها در این شهر در روزهای شیوه ویروس کرونا اعتراض زیادی از سوی شهروندان را به همراه داشت، ادامه می‌دهد: طرح زوج و فرد در واقع زمینه‌ای برای ایجاد محدودیت‌های ترافیکی است و دلایل اجرای آن تنها به آلودگی هوا محدود نمی‌شود، لذا شهروندان باید در این زمینه همکاری کنند.

جعفریه با بیان اینکه این طرح برای مدیریت مصرف سوخت ایجاد شده است، اضافه می‌کند: در همه کشورهای جهان تعداد خودروها و درصد مالکیت خودرو نسبت به افراد در حال افزایش است، بنابراین برای کاهش مشکلات و جلوگیری از افزایش ناهنجاری‌های شهری در این زمینه باید ضوابط و مقررات ویژه وضع شود.

او خاطرنشان می‌کند: همه شهرهای با سابقه کهن با معضل تراکم خودرو در هسته مرکزی مواجه هستند، این در حالی است که ایجاد معابر جدید، تعریض معابر قدیمی و مدیریت تردد خودروها از راهکارهای مدرن در کاهش این مشکلات و انسان محور کردن شهرهایی است که مبنای توسعه آن‌ها خودرو محوری است.

مدیر واحد مهندسی ایمنی و ترافیک شهرداری زنجان می‌گوید: روش‌های مدیریت ترافیک، استفاده از سیستم‌های هوشمند کنترل خودروها، توسعه ناوگان حمل و نقل همگانی و تسهیل تردد دوچرخه‌ها از راهکارهای علمی برای کنترل ترافیک است که در شهر زنجان نیز استفاده می‌شود.

به دنبال یافتن راهکار دائمی کنترل ترافیک

جعفریه تصریح می‌کند: در کشورهای مختلف مانند چین، مکزیک ایتالیا، هند و فرانسه که با تردد بالای خودروها مواجه هستند طرح زوج و فرد اجرا می‌شود، اما این طرح نمی‌تواند یک راهکار دائمی برای کنترل ترافیک باشد.

وی با بیان اینکه ضرب‌الأجل اجرای زوج و فرد در زمان اوج شیوع ویروس کرونا از طرح‌های ویژه این شهرداری بود، ادامه می‌دهد: با توجه به شیوع بیماری کرونا، معاون بهداشت و درمان دانشگاه علوم پزشکی زنجان خواستار اجرای طرح زوج و فرد از مقابل منازل شهروندان شد، اما در نهایت با اجرای این طرح در هسته مرکزی شهر موافق شد.

مدیر واحد مهندسی ایمنی و ترافیک شهرداری زنجان خاطرنشان می‌کند: در ابتدا تراکم جمعیت در هسته مرکزی در زمانی که حساسیت بیشتری در خصوص شیوع ویروس کرونا وجود داشت، طبق مصوبه اجرای طرح زوج و فرد و برای یک هفته مصوب شد تا قدری از التهاب موجود کاسته شود.

جعفریه ادامه می‌دهد: با همکاری پلیس راهور و مرکز کنترل ترافیک، آمارهای قبل، حین و بعد از اجرای طرح احصا شد که نتیجه آن کاهش محسوس آمار تردد در هسته مرکزی شهر حین اجرای طرح زوج و فرد و افزایش ناگهانی تردد بعد از اجرای آن را نشان می‌داد.

وی ادامه می‌دهد: متأسفانه شهرداری در زمان اجرای طرح متهم و اظهار نظرهای غیر کارشناسی علیه مدیران شهری مطرح شد؛ در واقع اعمال طرح زوح و فرد همزمان با حذف محدودیت‌های ترافیکی در پایتخت بود و همین مسئله موجب طرح اظهار نظرهای غیر کارشناسی شد، در حالی که این قیاس مع الفارغ است، زیرا دلیل لغو طرح زوج و فرد در تهران فعال نبودن ناوگان حمل و نقل عمومی بود.

مدیر واحد مهندسی ایمنی و ترافیک شهرداری زنجان با بیان اینکه شهروندان زنجانی از اجرای طرح زوج و فرود خودروها استقبال نکردند و این مسئله به افزایش استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی منجر نشد، می‌افزاید: سیستم اتوبوس‌رانی شهرغیر فعال شد و همین عامل موجب شد تا اجرای این طرح تأثیر زیادی در کاهش تردد شهروندان به هسته مرکزی شهر داشته باشد.

کد خبر 430316

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.