ارزش دختران تنها در مادری و همسری خلاصه نمی‌شود

معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری گفت: ارزش زن تنها در همسری و مادری خلاصه نمی‌شود اگر چه در این موضوع باید گفت که مادری و همسری ارزشمند است اما در فرآیند تکاملی انسان، تکامل شخصیتی و روحی فرد هم اهمیت بسزایی دارد و مادری یا همسری نمی‌تواند نفی کننده هویت و شخصیت والای یک دختر باشد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، معصومه ابتکار در گفت‌وگوی اینستاگرامی خود به مناسبت روز دختر با تبریک ولادت حضرت معصومه (س)، اظهار کرد: در سال ۹۶ نشستی با مسئولان آموزش و پرورش داشتیم که مشخص شد درس تربیت بدنی در مدارس ابتدایی عملاً در ۱۰ سال پیش از دروس مدارس ابتدایی دخترانه حذف شده که با اقدامات لازم زمینه آموزش ۷۶ هزار معلم درس تربیت بدنی فراهم شد و این درس به دروس این مدارس بازگشت.

وی با بیان اینکه برای مناسب‌سازی محیط‌های آموزشی با آموزش و پرورش جلسات بسیاری داشتیم، افزود: تلاش کردیم با همکاری شهرداری‌ها و شوراهای شهری فضای مدارس را برای دختران مناسب‌سازی کنیم تا دختران بتوانند حجاب خود را در مدارس بردارند و به راحتی ورزش کنند و این طرحی است که هنوز هم برای اجرایی کردن آن رایزنی‌های لازم ادامه دارد.

ازدواج زیر ۱۳ سال ممنوع می‌شود

معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری تصریح کرد: با تدوین اقدامات حقوقی در حال طراحی برنامه‌ای هستیم که ازدواج زیر ۱۳ سال را ممنوع کرده و کنار این طرح موضوع تشدید مجازات پدر در صورت آزارهای عمد یا قتل دختران را مطرح کردیم که لایحه‌ای برای بازنگری این قانون مجازات پدر آماده شده است.

وی با بیان اینکه حمایت دولت از کودکان و نوجوانان به صورت قانون درآمده است، اظهار کرد: یکی از اهداف لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان حمایت از دختران است که پیگیر ارائه این لایحه از وزارت دادگستری و وزارت کار هستیم.

ابتکار در خصوص طرح‌های این معاونت برای توانمندی خانواده‌ها، گفت: آموزش مهارت‌های زندگی و طرح گفت‌وگوی ملی خانواده با هدف گفت‌وگوی بین نسلی را با کمک آموزش و پرورش طراحی کردیم و پادکست‌های بسیاری در این زمینه تولید شد تا جوانان بتوانند حرف‌های خود را به گوش دیگر نسل‌های جامعه برسانند.

طرح گفت‌وگوی خانواده در ۳۱ استان اجرا می‌شود

وی با بیان اینکه طرح گفت‌وگوی خانواده در ۳۱ استان کشور اجرایی می‌شود، افزود: این طرح به تقویت مهارت‌های اعضای خانواده می‌پردازد که این ارزیابی خانواده در همه استان‌ها در حال انجام است و اطلاعات خوبی در این زمینه جمع آوری شده که بخشی از مشارکت در اجرای استراتژی این طرح با کمک دانشگاه فرهنگیان بوده است.

معاون زنان و خانواده رئیس جمهور با تاکید بر اینکه بخش زیادی از آموزش‌ها توسط خانواده‌ها منتقل می‌شود، خاطرنشان کرد: والدین باید مهارت‌های لازم را داشته باشند تا مصونیت‌های کافی را در تربیت فرزندان آموزش دهند و مهارت‌های زندگی را در خانواده بیان کنند تا نوجوانان بتوانند مسیر درستی را برای زندگی خود انتخاب کنند و با توانمندسازی جوانان در رشد هویت و شخصیت آنها مؤثر واقع شوند.

وی با اشاره به موضوع قتل رومینا اشرفی، اظهار کرد: این دختر نتوانسته بود با خانواده و والدین خود ارتباط درستی برقرار کند و در هر صورت برخی مشکلات به جنایت منتهی شد، هر چند در این موضوع افراد دیگری هم قصور داشتند اما خانواده همواره می‌تواند از بروز مشکلات مختلفی در زندگی جوان و نوجوان جلوگیری کرده و به رشد و بالندگی آنها کمک کند.

ارزش‌های ذاتی و حقوقی دختران مدنظر جامعه باشد

ابتکار در خصوص تجرد قطعی در دختران گفت: در مورد تجرد قطعی دختران تفکر نادرستی در جامعه وجود دارد که البته این تفکر غالب نیست و مربوط به این است که ارزش زن تنها در همسری و مادری خلاصه می‌شود اگرچه در این موضوع باید گفت که مادری و همسری ارزشمند است اما در فرآیند تکاملی انسان، تکامل شخصیتی و روحی فرد هم اهمیت بسزایی دارد و مادری یا همسری نمی‌تواند نفی‌کننده هویت و شخصیت والای یک دختر باشد چرا که ممکن است یک دختر هیچ‌گاه فرصت ازدواج یا مادر بودن پیدا نکند و این امر نباید از ارزش‌های ذاتی و حقوق آنها بکاهد.

وی ادامه داد: نباید همسر یا مادر نشدن برای یک دختر یک نقص محسوب شود و در این موضوع حضرت معصومه (س) به عنوان الگوی یک دختر شایسته مجرد نشان داد که یک زن می‌تواند بدون ازدواج هم ارزشمند باشد و نباید به این موضوع به عنوان یک اشکال یا نقص نگاه کرد چرا که بدون این موارد هم یک دختر ارزش‌های ذاتی بسیاری دارد.

معاون زنان و خانواده ریاست جمهوری افزود: جنس زن توانمندی‌های بسیاری دارد و به نوعی مغناطیسی دارد که توانمندی خود را به جامعه نشان دهد. می‌تواند همه افراد را دور خود جمع کند همچنان که یک مادر در خانواده این توانمندی را دارد و نباید ارزش‌های ذاتی دختران را نادیده گرفت چرا که خداوند بدون نگاه به جنسیت زن یا مرد بودن به افراد شایسته حیات طیبه عطا می‌کند.

وی با اشاره به زندگی دختران شایسته‌ای همچون حضرت معصومه (س) و حضرت مریم در آیات قرآن، گفت: حضرت مریم به عنوان یک صف شکن بسیاری از تابوهای جاهلیت را درهم شکست و خداوند نقش‌های پیشگامی بسیاری به حضرت مریم که یک دختر بود عطا فرمود و حتی دختری مانند حضرت معصومه (س) که هرگز ازدواج نکرد و به تجرد قطعی رسید هم جایگاه مؤثری داشت همچنان که امروز هم بسیاری از دختران ما شخصیت و جایگاه مؤثری در جامعه دارند که در نظر گرفتن ارزشمندی و رعایت حقوق کامل آنها الزامی است.

کد خبر 430305

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.