کرونا ویروس روی پوست اثر می‌گذارد؟

متخصصان اعلام کردند نشانه‌هایی مانند لکه‌های قرمز روی دست‌ها، تاول‌های موجود روی بدن و کهیرهای خارش دار، ممکن است جزو علائم بیماری کرونا باشد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، اصلی‌ترین علامت بیماری کووید -۱۹ مشکل تنفسی است، اما شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد ویروس کرونا روی پوست و سایر اندام‌های بدن نیز تأثیر می‌گذارد. متخصصان پوست فرانسه اعلام کردند که شاهد آسیب‌های پوستی در میان مبتلایان به ویروس جدید کرونا بوده‌اند. آن‌ها احتمال می‌دهند که آسیب‌های پوستی از جمله تورم و قرمزی انگشتان، قرمزی ناگهانی پوست که گاه با درد همراه است و دیگر ضایعات پوستی، جزو علائم ابتلا به بیماری کرونا باشد.

گروهی از محققان اسپانیایی به منظور بررسی اثرات ابتلای ویروس جدید کرونا روی پوست، داده‌های سلامت ۳۷۵ بیمار مبتلا به کرونا را در این کشور بررسی کردند. آن‌ها پرسشنامه‌هایی در اختیار بیماران قرار دادند و به منظور تشخیص الگوی تأثیر احتمالی ویروس کووید -۱۹ بر پوست بیماران، از پوست این افراد عکس گرفتند.

به گفته محققان روی پوست ۴۷ درصد بیماران، برآمدگی‌های قرمز رنگ و کوچک مشاهده شد، ۱۹ درصد افراد نیز درگیر علائمی مانند سرمازدگی پوست در ناحیه دست‌ها و پاها بودند، ۱۹ درصد دیگر علائمی مانند کهیر همراه با خارش را در سراسر بدن داشتند و در نهایت روی پوست ۹ درصد افراد، تاول‌های کوچکی مشاهده شد که معمولاً با خارش همراه بود.

همچنین در ۶ درصد بیماران عارضه نکروز (Necrosis) تشخیص داده شد؛ نکروز نشان دهنده مرگ زود هنگام بافت پوست است و زمانی به وجود می‌آید که گردش خون در رگ‌های خونی پوست دچار اختلال شود. این اختلال بیشتر در بیماران مسن‌تر دارای نوع شدید بیماری کووید -۱۹ مشاهده شد.

پژوهشگران اعلام کردند که در بعضی موارد تشخیص عارضه پوستی ناشی از تأثیر مستقیم ابتلای ویروس کرونا بر پوست بسیار دشوار بوده و ممکن است این اختلالات نشانه بیماری دیگری باشد. اگرچه امکان تشخیص علائم پوستی ابتلای ویروس کرونا بدون داشتن تخصص کافی وجود ندارد، اما توصیه شده است که افراد در صورت مشاهده ضایعه پوستی جدید، به پزشک مراجعه کنند.

کد خبر 430298

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.