فیلتر فضای مجازی بدترین راه مبارزه است/قدردانی از شهرداری اصفهان برای همکاری با ستاد احیا

دبیر ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر استان اصفهان گفت: فیلتر فضای مجازی بدترین و بدسلیقه‌ترین راه مبارزه است، کاهش آسیب‌های این فضا راهکار استانی ندارد و راهکار کاهش آسیب‌های آن ایجاد شبکه ملی است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حجت‌الاسلام احمد عبداللهی‌نژاد صبح امروز سه شنبه _سوم تیرماه_ در جمع خبرنگاران، با تبریک ایام دهه کرامت، با بیان اینکه ماهیت ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر در سال ۹۴ در کشور تصویب شد، اظهار کرد: تعیین سیاست‌ها، تبادل ارتباطات، تعیین الگوی رفتاری و رصد اقدامات انجام شده و پیگیری تا حصول نتیجه و انعکاس آن به مراجع ذیربط همگی در حوزه تکالیف ستاد امر به معروف و نهی از منکر است.

وی با تاکید بر اینکه اولویت کار ستاد امر به معروف و نهی از منکر تذکر به مدیران و مسئولان است، اظهار کرد: انجام وظیفه امر به معروف و نهی از منکر تنها مختص ستاد نیست و همه آحاد مردم این وظیفه را به خوبی انجام می‌دهند اما وظیفه حاکمیتی ستاد می‌طلبد که به مدیران و دستگاه‌ها تذکر لازم داده شود و اعتقاد ما این است که مردم کمترین نیاز به تذکر را دارند.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان اصفهان با بیان اینکه اگر مدیران و مسئولان درست عمل می‌کردند نیازی به چنین ستادی نداشتیم، افزود: اگر مسئولان وظایف خود بر اساس قرآن و اصول اسلامی انجام می‌دادند امروز وضعیت بهتری داشتیم و یکی از وظایف ستاد به این حوزه مرتبط است و حالت شعاری هم ندارد، هر مدیری که قوانین مصوب شده را اجرا نکند از یک تا پنج سال به انفصال از خدمت محکوم می‌شود.

قدردانی از شهرداری اصفهان برای همکاری با ستاد احیا

وی با اشاره به اینکه این ستاد انتقادات را به اداراتی که همکاری لازم را ندارند منتقل می‌کند، گفت: لازم است از دستگاه‌هایی مانند شهرداری اصفهان تشکر کنیم که هر جا تذکری از طرف ستاد به این مجموعه داده شد همکاری بسیاری خوبی در جهت رفع یا اجرایی کردن آن موضوع داشتند در کنار این از برخی دستگاه‌های دیگر به دلیل کم‌کاری‌ها و عدم همکاری آنها گلایه‌هایی داریم.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان اصفهان، تصریح کرد: این ستاد پیگیر رفتارها و مواردی است که منکر به صورت علنی دیده شود و مواردی که علنی نیست نیاز به ورود ستاد ندارد، در این زمینه همه گزارشات رسیده به این ستاد با دقت بررسی می‌شود که برخی از آنها به ارائه راهکارهای عملی و برخی هم به پرونده‌های قضائی منجر شده است.

وی با تاکید بر اینکه فیلتر فضای مجازی بدترین روش و بدسلیقه‌ترین راه مبارزه است، اظهار کرد: موضوع فضای مجازی دغدغه دستگاه‌های بسیاری است، این موضوع راهکار استانی ندارد و راهکار کاهش آسیب‌های آن همان ایجاد شبکه ملی است و تا زمانی که بستر این موضوع فراهم نشود مجبور به استفاده از فضای موجود هستیم.

با پیج‌های سفرهای گردشگری نامناسب برخورد می‌شود

حجت الاسلام عبداللهی نژاد با بیان اینکه شورای فضای مجازی با سه کمیته ذیل آن در ستاد تشکیل شده است، خاطرنشان کرد: کمیته‌های آموزش، رصد و تولید محتوا از جمله این سه کمیته است که در کمیته رصد همه موضوعات استانی دنبال می‌شود.

وی در خصوص برخورد با گروه‌ها و پیج‌های گردشگری و مسافرتی گفت: گروه‌های مختلف یا تور لیدرهایی در حوزه گردشگری فعال هستند که افراد را در فضای مجازی ثبت‌نام می‌کنند و با هدف مسافرت‌های سیاحتی و گردشگری اعمال منافی عفتی در فضای باز انجام می‌دهند که بدتر از این مسافرت‌های مشکل‌دار نمایش و به اشتراک گذاشتن چنین موضوعاتی است که این موارد در جلسات ستاد مطرح و مصوباتی برای پیگیری داشته است.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان اصفهان، با تاکید بر اینکه ناهماهنگی دستگاه‌ها ضربه بیشتری به نظام وارد می‌کند، افزود: برخی پیج‌های سفرهای گردشگری نامناسب را برای تذکرات لازم به میراث فرهنگی معرفی کردیم که متأسفانه به دلیل عدم جدیت در برخورد این موارد پیگیری چندانی نشد یا پیگیری منجر به نتیجه نشده و این اعمال به دلیل محکم نبودن برخوردها همچنان ادامه یافته است و شاهد ارتکاب مجدد مفاسد هستیم.

دستگاه‌ها همکاری لازم در عرضه نشدن پوشاک نامناسب را ندارند

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ایمنا، مبنی بر لزوم توجه به تولید پوشاک مناسب برای بانوان، گفت: در مورد لباس‌های غیرعرف کمیته‌های مختلفی همچون کمیته هماهنگی در مبارزه با مفاسد اجتماعی داریم و موضوع پوشاک در دی ماه ۹۸ در این کمیسیون با حضور رئیس و بازرسی اتاق اصناف، اتحادیه پوشاک، پارچه فروشان و خیاطان مطرح شد و مصوباتی هم در حضور دادستان داشت.

حجت‌الاسلام عبداللهی‌نژاد در ادامه این بحث با بیان اینکه علت اصلی نابسامانی بازار پوشاک عدم مدیریت جدی مسئولان است، افزود: در حوزه پوشاک نامتعارف قبل از اینکه فروشنده لباس، اجناس خود را خریداری کند تذکرات لازم را باید دریافت کند و اعتقاد ما این است که موضوع را در فروشنده و تولیدکننده نباید دید بلکه دستگاه‌هایی چون صمت و اتحادیه‌ها در این زمینه مقصر هستند و پس از جلسه سال گذشته کمیسیون، از ۱۵۰ فروشگاه سطح شهر سوال شد و آنها اذعان داشتند این ادارات و اتحادیه‌ها هیچ دستورالعمل، تذکر شفاهی و یا کتبی مبنی بر نخریدن و عرضه این اجناس به آنها نداده‌اند.

وی در خصوص لزوم فرهنگ سازی برای امر به معروف و نهی از منکر اظهار کرد: تذکر زبانی وظیفه همگانی است و مردم ما هم به این موضوع اعتقاد دارند و حتی کسی که مسلمان نیست هم اعتقاد دارد اگر فردی در حال انجام اشتباهی است باید به او تذکر داد و حتی این تذکر در کشورهای دیگر هم وجود دارد.

مصادیق منکر در جامعه مشخص شود

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان اصفهان تصریح کرد: باید مصادیق منکر در جامعه مشخص شود تا زمانی که مصادیق آن مشخص نشود قطعاً برای فرهنگ سازی هم زمان زیادی نیاز نیست برای مثال اگر بخواهیم آمار تصادفات را کاهش دهیم بهتر است هر روز آمار کشته‌های تصادفات را در رسانه‌ها اعلام کنیم تا فرهنگ رانندگی اصلاح شود پس لازم است مصادیق معروف و منکر تبیین شود.

آوازخوانی زیر پل خواجو بستری برای اعمال منافی عفت ایجاد می‌کند

وی با بیان اینکه رسانه‌ها باید مطالبه گری کنند که دستگاه‌ها در حوزه وظایف خود در زمینه امر به معروف و نهی از منکر چه کرده‌اند چرا که این حوزه جلوه رحمت خداست و دستگاه قضا جلوه غضب خداست.

حجت‌الاسلام عبداللهی نژاد افزود: در بحث امر به معروف و نهی از منکر علم به معروف و منکر آمر و عامل بسیار مهم است؛ عمل به این موضوعات یک واجب است اما تکلیف ما ریشه‌کنی منکر نیست، تنها باید تذکر داد و خدا هم دستور به تذکر داده و اگر فرد انجام داد ثواب دارد و اگر انجام نداد آن فرد دو منکر مرتکب شده است.

وی با بیان اینکه امر به معروف و نهی از منکر تنها ناظر به رفتار علنی است، گفت: آنچه پنهان باشد در آن تکلیفی وجود ندارد اما اگر در ملأ عام باشد به حکم خدا بی احترامی شده است و در چنین موارد علنی باید تذکرات لازم داده شود.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان اصفهان در خصوص آوازخوانی در محل پل خواجوی اصفهان هم گفت: موسیقی و آوازخوانی بد نیست، اما وقتی حواشی ایجاد کند مشکل دارد و اینکه هر فرد هر جا و هرچه خواست بخواند درست نیست چرا که برخی دیگر از این کار بستری برای اعمال منافی عفت می‌یابند و این امر خود نوعی اشاعه فحشاست، برای جلوگیری از بروز خلاف شرع باید به مکان خاصی محدود شود و در فضای باز بدون نظارت‌ها پسندیده نیست و باید برای این کار هم مجوز لازم از ارشاد دریافت شود.

وی در خصوص لزوم توجه به ورزش زنان گفت: لازم است برای ورزش بانوان به خصوص دوچرخه‌سواری بانوان محل‌هایی مناسب در شهر تعیین شود که شهرداری اصفهان هم باغ فدک را برای این کار در نظر گرفت که بهتر است تعداد این فضاها را افزایش دهد همچنین مقرر شد باغ‌های بانوان هم برای این موضوع ساماندهی و تجهیز شوند.

کد خبر 430242

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.