معروف‌ترین میدان‌های شهری جهان

میدان شهری مکانی برای افزایش نشاط شهروندی است و به همین علت معماران در طراحی این فضاها باید اصول زیباسازی را به خوبی اجرا کنند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، استفاده از فضاهای عمومی همیشه روشی برای نشان دادن روحیه اقتصادی و اجتماعی_سیاسی مردم یک شهر بوده است. بسیاری از مردم در سراسر جهان در هنگام اعتراض به یک رویداد اجتماعی، اقتصادی یا سیاسی یا برگزاری جشن‌های ملی و محلی در میدان‌های عمومی جمع می‌شوند و توان یک فضای عمومی را به عنوان وسیله‌ای برای نمایش آشکار می‌کنند.

توجه به این نکته بسیار مهم است که ارزش فضاهای عمومی به خاطر "عمومی" بودن آن است؛ این که همه افراد نسبت به استفاده از آن‌ها از حقوقی برابر برخوردار هستند. مردم در میدان‌های عمومی باید بتوانند به راحتی و برابر با دیگران به انجام فعالیت‌های مورد علاقه خود نظیر غذا خوردن، سرگرمی و گذراندن اوقاتی خوش با اعضای خانواده یا دوستان بپردازند. در ادامه شگفت‌انگیزترین میدان‌های عمومی جهان معرفی می‌شوند:

میدان تحریر، قاهره

میدان تحریر، واقع در کلانشهر قاهره پایتخت مصر، چهار خیابان اصلی شهر را که همگی میزبان نهادهای سیاسی و فرهنگی مصر هستند، به هم وصل می‌کند. پل‌های زیرزمینی بزرگی که اطراف میدان را احاطه کرده است، فضای کافی را در اختیار عابران پیاده قرار می‌دهد و زمینه را برای گردهمایی‌های مختلف فراهم می‌آورد. در روزهای عادی سال، ترافیک خودرویی تمام اطراف میدان تحریر را فرا می‌گیرد، اما جمع شدن مردم در واکنش به رویدادهای خاص، توان این میدان را به عنوان مکانی برای نشان دادن اتحاد به تصویر می‌کشد.

میدان تایمز، نیویورک

میدان تایمز در نیویورک به عنوان پرهیاهوترین میدان عمومی جهان شناخته شده است که ساکنان اطراف آن هیچ گاه طعم آرامش را در این مکان نچشیده‌اند. در تمام طول سال، محرک‌های بسیاری باعث جذب مردم به تماشای رویدادهایی می‌شود که در این میدان اتفاق می‌افتد که البته در بسیاری از موارد این رویدادها خاطره‌ای شیرین در ذهن تماشاچیان بر جای می‌گذارد. از آنجا که میدان تایمز در مرکز خرید شهر واقع شده است، بنابراین، روزانه میلیون‌ها نفر را مطابق میل یا به صورت اتفاقی به سمت خود جذب می‌کند. جالب است بدانید که این میدان به قدری روشن است که فضانوردان ادعا کرده‌اند هنگامی که در خارج از زمین قرار دارند می‌توانند به راحتی میدان تایمز را در کره زمین شناسایی کنند.

میدان تسلیحات، کوزکو

میدان تسلیحات واقع در مرکز شهر باستانی کوزکو در کشور پرو، به طور کامل در سرشار از تاریخ غنی این کشور است. این میدان به عنوان قلب تپنده شهر عمل می‌کند و فضایی برای گرد هم آوردن مردم برای انجام فعالیت‌های مختلف نظیر انجام فعالیت‌های جسمی، صرف وعده‌های غذایی، سرگرمی و نشاط به شمار می‌رود. از پاساژهای اسپانیایی در اطراف میدان گرفته تا چشم‌اندازهای زیبا و طراحی مدرن آن باعث جذب تمام مردم با هر سلیقه و گرایشی می‌شود.

میدان نقش جهان، اصفهان

میدان نقش جهان در اصفهان یکی از زیباترین و محبوب‌ترین میدان‌های شهری در میان گردشگران سراسر جهان است که فضای سبز بی‌نظیری را احاطه کرده است. بازارچه، مسجد امام، بناهای تاریخی عالی‌قاپو، مسجد شیخ لطف‌الله و سردر قیصریه، که ورودی اصلی بازارچه به شمار می‌رود، پیرامون این میدان را محصور کرده است. علاوه بر این بناها، دویست حجره دو طبقه در پیرامون میدان واقع شده ‌است که عموماً جایگاه عرضه صنایع دستی اصفهان است. گردشگران هنگام ورود به کشور ایران، حتی اگر به قصد سفر به اصفهان نیامده باشند، اما بازدید از میدان نقش جهان را در اولویت برنامه‌های خود قرار می‌دهند. مردم در میدان نقش جهان، به درشکه‌سواری، بازدید از بازارچه سنتی و خرید سوغاتی‌های این شهر، صرف ناهار و شام، تنفس هوای پاک در زیر سایه درختان و حتی عبادت در مسجد امام می‌پردازند.

کد خبر 430193

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.