آغاز ثبت خطی میراث جهانی ایران

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: ثبت خطی پرونده‌ها مانند ثبت تمام کاروانسراهای کشور را آغاز کردیم، تا همه آثار در قالب یک پرونده به ثبت جهانی برسد.

به‌گزارش ایمنا و به نقل از روابط عمومی وزارت میراث فرهنگی، علی‌اصغر مونسان در دیدار با نماینده مردم اردکان در یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی گفت: سالی یک سهمیه برای ثبت جهانی داریم، با توجه به گستردگی آثار، مجبور هستیم تعدادی از پرونده‌ها را به‌شکل مشترک با سایر کشورها ثبت کنیم تا سهمیه باز شود. شروع به ثبت خطی پرونده‌ها مانند ثبت تمام کاروانسراهای کشور کردیم، تا همه در قالب یک پرونده به ثبت جهانی برسد. باید از سهمیه‌های مشترک حداکثر بهره را ببریم.

وی تصریح کرد: با توجه به تعدد آثار تاریخی و ثبت بیش از ۳۴ هزار اثر تاریخی، بودجه میراث‌فرهنگی تنها ۲۰۰ میلیارد تومان است، به این منظور نیاز است تا بودجه این وزارتخانه افزایش پیدا کند.

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی افزود: در ابتدای دولت دوازدهم، بودجه وزارتخانه ۷۰۰ میلیارد تومان بود اما اکنون به ۱,۴۰۰ میلیارد تومان رسیده است. بودجه دو برابر شده، اما کافی نیست.

تقاضا برای ثبت جهانی اردکان

محمدرضا دشتی اردکانی نماینده مردم اردکان در یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، گفت: با توجه به اینکه بافت تاریخی اردکان زنده است و بناهای تاریخی بسیاری را در خود جای داده، تقاضا داریم برای ثبت جهانی آن اقدام شود.

وی افزود: طی سه ماهه اخیر با تلاش‌های رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اردکان تعدادی از بناهای ارزشمندی که در حال تخریب بودند، با راه‌اندازی گروه جهادی متشکل از اقشار مختلف با کمترین هزینه حفظ و احیا شدند.

نماینده مردم اردکان در یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در ادامه به وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی پیشنهاد ثبت جهانی چند کاروانسرای این شهر را داد و تقاضا کرد تا تسهیلات به واحدهای بوم‌گردی و هنرمندان صنایع‌دستی به‌ویژه زنان سرپرست خانوار اختصاص داده شود.

سیدمصطفی فاطمی مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان یزد نیز در این نشست درباره طرح پردیسان اردکان گفت: ۱۵ سال است این طرح معطل مانده و به‌دنبال سرمایه‌گذار هستیم. با مشارکت شهرداری‌ها تعداد پرونده‌های ثبتی استان یزد زیاد شده و قرار است در دفتر ثبت آثار چند جلسه برای ثبت ملی این آثار برگزار شود. همچنین برای ثبت جهانی بادگیرهای یزد پرونده تهیه کرده‌ایم.

کد خبر 430184

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.