کرونا ویروس تا سال ۲۰۲۴ زنده است؟

نتایج مطالعه محققان دانشگاه هاروارد نشان می‌دهد برای جلوگیری از بروز موج‌های شدیدتر بیماری کرونا باید تا سال ۲۰۲۲ میلادی فاصله فیزیکی رعایت شود، در غیر این صورت امکان تجدید حیات ویروس در سال ۲۰۲۴ وجود دارد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، پیش بینی دانشگاه هاروارد درباره تجدید حیات ویروس کرونا در سال ۲۰۲۴، ارتقای تماس صوتی و تصویری در نسخه دسکتاپ واتس اپ، ساخت کیتی برای جداسازی سلول‌های سرطانی در خون، رونمایی از ماوس با قابلیت شناسایی صوت و ترجمه و فعال شدن موتور جستجوی هواوی در سنگاپور را در بسته خبری تکنولوژی ایمنا بخوانید.

پیش بینی دانشگاه هاروارد درباره تجدید حیات ویروس کرونا در سال ۲۰۲۴

مطالعه محققان دانشگاه هاروارد نشان می‌دهد برای جلوگیری از بروز موج‌های شدیدتر بیماری کرونا باید تا سال ۲۰۲۲ میلادی فاصله فیزیکی رعایت شود؛ در غیر این صورت امکان تجدید حیات ویروس در سال ۲۰۲۴ وجود دارد. انتشار ویروس کرونا از زمستان ۹۸ آغاز شد و توانست با سرعت شیوع یافته و زندگی میلیون‌ها نفر را در سراسر جهان تهدید کند.

اپیدمی این ویروس باعث شد کشورها سیاست‌هایی را برای کاهش ابتلا و مرگ و میر ناشی از این بیماری به کار گیرند. مهم‌ترین این سیاست‌ها رعایت فاصله فیزیکی و پویش "در خانه بمانیم" بود، اما سوال اینجا است که وضعیت کنونی تا چه زمانی ادامه خواهد داشت؟ با توجه به گذشت کمتر از چهار ماه از شیوع ویروس کرونای جدید، شواهد عینی در خصوص چگونگی رفتار این ویروس در فصل‌های مختلف سال وجود ندارد، اما با بهره گیری از روش‌های آماری، مطالعات متعددی در خصوص اینکه این ویروس تا کی وجود خواهد داشت انجام شده است.

یکی از مهم‌ترین این شواهد، مطالعه محققان دانشگاه هاروارد است که نشان می‌دهد برای جلوگیری از بروز موج‌های شدیدتر بیماری، احتمالاً باید تا سال ۲۰۲۲ میلادی (۱۴۰۱ شمسی)، فاصله فیزیکی را رعایت کنیم؛ در غیر این صورت امکان تجدید حیات ویروس تا اواخر سال ۲۰۲۴ نیز وجود دارد. مرکز کنترل بیماری‌های آمریکا نیز اظهار می‌کند که پیش‌بینی وجود ویروس در کشورهای مختلف، بر اساس برنامه‌های کنترل بیماری که در این کشورها وجود دارد متفاوت است و هیچکس نمی‌داند ماه‌های آینده چه اتفاقی خواهد افتاد؛ احتمالاً روند بیماری چند هفته تا چند ماه ادامه داشته و کووید ۱۹ مدتی با ما خواهد بود.

شواهد نشان می‌دهد که پیش‌بینی دقیقی از زمان پایان این بحران وجود ندارد و باید منتظر ماند و دید تا چه اندازه پیش‌بینی‌های مختلف درست است.

ارتقای تماس صوتی و تصویری در نسخه دسکتاپ واتس اپ

واتس اپ تصمیم دارد آپدیتی ارائه کند که به کاربران اجازه می‌دهد با ارتقای تماس صوتی و تصویری در نسخه دسکتاپ، تعداد کاربران شرکت کننده در این تماس‌ها را افزایش دهند. این شرکت تصمیم دارد قابلیت‌های خود را ارتقا دهد و در همین راستا آپدیت‌هایی برای پلتفرم خود ارائه کرده است؛ هر چند بعضی از آپدیت‌ها مانند ارتقای جستجو و مدیریت فضای ذخیره ساده به نظر می‌رسند، اما بعضی دیگر مانند ارتقای رمزگذاری انتها به انتها در ذخیره سازی ابر و قابلیت پرداخت آنلاین اهمیت زیادی دارد.

در این میان یک آپدیت واتس اپ به کاربران اجازه می‌دهد چند دستگاه را به یک حساب کاربری متصل کنند؛ این آپدیت هم اکنون تحت آزمایش است و مشابه قابلیت‌های پیام رسانهایی مانند "آی مسیج" و سیگنال است. طبق آخرین اطلاعات با کمک این قابلیت می‌توان چهار دستگاه را به یک حساب کاربری متصل کرد که تاریخچه ارسال پیام همزمان برای آن‌ها در نظر گرفته شده است.

از سوی دیگر وب سایت WABetaInfo گزارش داده است که واتس اپ تصمیم دارد تماس‌های صوتی و تصویری اپلیکیشن‌های دسکتاپ خود را چه در حالت فعلی یا در زمانی که قابلیت جدید دسترسی به چند دستگاه متصل بهم فراهم شود، ارتقا دهد که این ارتقا شامل تماس‌های گروهی نیز می‌شود. درحال حاضر فقط هشت کاربر واتس اپ می‌توانند با یکدیگر تماس گروهی برقرار کنند؛ بنابراین به طور حتم تعداد کاربران شرکت کننده در این تماس‌ها افزایش می‌یابد و از سوی دیگر تمام تماس‌های صوتی و تصویری نیز به طور انتها به انتها رمزگذاری می‌شوند.

ساخت کیتی برای جداسازی سلول‌های سرطانی در خون

متخصصان کشور موفق به تولید نمونه کیتی برای جداسازی و شمارش سلول‌های سرطانی در خون فرد بیمار شدند که کمک بزرگی برای پزشکان است تا از شیوه درمان خود اطمینان یابند. مهدی رحیمیان از اعضای یک تیم فناور گفت: در برخی بیماران مبتلا به سرطان با عمل جراحی بخشی از بافت مبتلا به بیماری برداشته می‌شود. پس از جراحی درمان‌های بعدی مانند شیمی درمانی برای کنترل بیماری انجام می‌شود و در اینجا قبل از شروع شیمی درمانی، سرطان شناسان با استفاده از کیت "سی تی سی" جداسازی و شمارش سلول‌های سرطانی را در خون فرد بیمار انجام می‌دهند.

وی اضافه کرد: درمان ادامه می‌یابد، اما پس از گذشت زمانی باید از نتایج شیوه درمانی مطمئن شد که اثر بخش بوده است یا خیر؛ پس بار دیگر نیاز به کیت "سی تی سی" است تا با اندازه‌گیری سلول‌های سرطانی در خون فرد مشخص شود که تعداد سلول‌های سرطانی با تغییر همراه بوده یا افزایش پیدا کرده است و متناسب با هر نوع تغییری خط درمان نیز تغییر خواهد کرد.

این فناور گفت: نمونه آزمایشگاهی این محصول داخلی طراحی و ساخته شده است و با شرکت در دوره‌های پیش شتابدهی مرکز فناوری‌های همگرا معاونت علمی برای ورود به بازار آماده شده‌ایم؛ این دوره‌ها کمک بزرگی بود تا بازار محصول را شناسایی کنیم و مطابق با نیاز مصرف کننده به تولید دست بزنیم.

رونمایی از ماوس با قابلیت تشخیص صوت و ترجمه

طبق گواهینامه بلوتوث صادر شده برای یک محصول جدید شیائومی، به نظر می‌رسد این شرکت قصد دارد ماوس با قابلیت شناسایی صوت و ترجمه را رونمایی کند. شرکت شیائومی تا به حال تحت برند Mi کیبورد، ماوس‌های مختلفی را رونمایی کرده است و بعضی از این محصولات مانند ماوس قابل حمل و بی سیم Mi حتی خارج از چین عرضه شدند.

به نظر می‌رسد این تولید کننده موبایل چینی قصد دارد از یک ماوس هوشمند دیگر رونمایی کند؛ یک گواهینامه بلوتوثSIG برای یک ماوس جدید شیائومی با نام "می اسمارت ماوس" صادر شده است. در توضیحات این محصول آمده ماوس مذکور قابلیت تشخیص صوت دارد و از ترجمه پشتیانی می‌کند. چندماه قبل این شرکت کیبوردی عرضه کرد که قابلیت پشتیبانی از صوت ورودی را داشت و کارشناسان معتقد هستند در ماوس جدید از فناوری مشابهی استفاده می‌شود.

"می اسمارت ماوس" با استفاده از بلوتوث ۵.۰ به دستگاه متصل می‌شود، البته برای این منظور باید به وای فای نیز متصل شود. کارشناسان معتقد هستند این ماوس با یک باتری داخلی قابل شارژ عرضه می‌شود.

موتور جستجوی هواوی در سنگاپور فعال شد

اپلیکیشن موتور جستجوی هواوی که جایگزین گوگل می‌شود، اکنون برای کاربران سنگاپوری ارائه شده است و در ماه می سال جاری میلادی، هواوی رسماً از موتور جستجوی مخصوص خود به نام Petal Search رونمایی کرد.

در نسخه بتای این اپلیکیشن صرفاً با نام "هواوی سرچ" شناخته می‌شد و به عنوان جایگزینی برای موتور جستجوی گوگل در اکوسیستم سرویس‌های موبایل هواوی ارائه شد و از می ۲۰۱۹ میلادی، آمریکا تحریم‌هایی علیه هواوی وضع کرد، مبنی بر اینکه این شرکت نمی‌تواند آپدیت‌های اندروید را دریافت کند و مجاز به استفاده از سرویس‌های گوگل در موبایل‌ها و دستگاه‌های خود نیست.

اکنون این شرکت چینی موتور جستجوی مخصوص خود را در سنگاپور فعال کرده است؛ موتور جستجوی "پتال سرچ" هم اکنون برای کاربران هواوی در این منطقه در اپ گالری قابل دانلود است. این پلتفرم به کاربران اجازه می‌دهد اپلیکیشن‌های نسل سوم را راحت‌تر در دستگاه‌های خود دانلود و فعال کنند.

در حال حاضر کل قابلیت‌های اپلیکیشن جدید در تمام کشورها فعال نیست. با این وجود هواوی تلاش دارد به زودی این موتور جستجو را در مناطق دیگر نیز فعال کند؛ در حال حاضر این اپلیکیشن از ۴۰ زبان پشتیبانی می‌کند و در ۴۵ کشور و منطقه قابل دسترسی است.‌

کد خبر 430181

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.