دود سیگار باعث انتقال کرونا می‌شود؟

یک متخصص بیماری‌های عفونی گفت: درباره عدم ابتلای بیماری کرونا توسط دود سیگار نمی‌توان به طور صد در صد صحبت کرد، چرا که هنوز مطالعات درباره ویروس کرونا کامل نیست.

مهرداد صلاحی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: تاکنون مواردی ثبت شده‌ای را نداشته‌ایم که نشان دهد افراد مبتلا به کرونا که در مراکز درمانی بستری شده‌اند، مصرف کننده سیگار هم بوده‌اند.

وی ادامه: کارآزمایی بالینی در این زمینه انجام نشده است، اما از نظر علمی و منطقی باید بدانیم که وزن ویروس زیاد و سنگین است و معمولاً بلافاصله بعد از سرفه یا عطسه فرد یک یا دو متر آن طرف‌تر روی زمین می‌افتد؛ بنابراین ویروس کرونا نمی‌تواند در هوا معلق و در دود سیگار باقی بماند یا روی دود سیگار بنشیند، چرا که وزن سنگین ویروس کرونا سبب افتادن ویروس روی سطوح می‌شود.

این متخصص بیماری‌های عفونی، با توضیح اینکه اگر فردی که سیگار می‌کشد، فاصله‌اش با دیگر افراد زیر دو متر باشد و با آن دود سیگار سرفه کند، ممکن است همراه با آن ذرات دود و ترشحات حلق، گلو و سرفه‌ای که آلوده است، وارد حلق طرف مقابل شود و فرد را آلوده به ویروس کند، تصریح کرد: این موضوع علمی و منطقی نیست که فردی چند متر آن طرف‌تر سیگار بکشد و پخش شدن دود سیگار، سبب انتقال ویروس شود.

وی خاطرنشان کرد: درباره عدم ابتلاء بیماری کرونا توسط دود سیگار هم نمی‌توان به طور صد در صد صحبت کرد، چرا که هنوز مطالعات درباره ویروس کرونا کامل نیست.

کد خبر 430167

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سیامک IR ۲۲:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۲
    1 4
    مصرف ده نخ سیگار به بالا ابتلا به ویروس کرونا را تا ۸۰ درصد کاهش می دهد ، در فرانسه و کانادا ، کادر درمانی بیمارستانهای در گیر کرونا از برچسبهای حاوی نیکوتین که روی دست چسبیده می شود استفاده می کنند ، آمار افراد سیگاری مبتلا به کرونا که بالای ده نخ سیگار مصرف می کنند از کل آمار مبتلایان فقط ۷ درصد می باشد