ترامپ شانسی برای پیروزی در انتخابات آمریکا ندارد

کارشناس مسائل بین الملل گفت: رئیس جمهور آمریکا تلاش می‌کند از طریق استفاده از برگ‌های سیاسی مانند تحریم تسلیحاتی تهران و تهدید این کشور، یک برگ برنده برای انتخابات آینده داشته باشد، در حالی که تمام رخدادهای آمریکا نشان می‌دهد، دونالد ترامپ شانسی برای پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری ندارد.

حسن هانی‌زاده در گفت و گو با خبرنگار ایمنا با اشاره به تلاش‌های اخیر آمریکا در شورای حکام علیه ایران، اظهار کرد: طی روزهای گذشته، رخدادهای سیاسی مهمی در جهان به‌ویژه در اروپا و آمریکا رخ داد. نخستین مساله اقدام تروئیکای اروپا یعنی انگلیس، فرانسه و آلمان در مورد صدور قطعنامه‌ای در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای، علیه ایران است.

وی افزود: بعد از توافقنامه برجام، ایران به تمام تعهدات خود عمل کرد و بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای نیز تقریباً هر هفته و هر ماه چندین بار از تأسیسات هسته‌ای ایران بازدید کردند و در دوره مدیرکلی سابق آژانس حدود ۱۴ بیانیه از سوی آژانس در مورد همراهی و همکاری ایران منتشر کردند. همه این بیانیه‌ها نشان می‌دهد ایران هیچ تخلفی در زمینه برجام از خود نشان نداده است.

این کارشناس روابط بین‌الملل ادامه داد: متأسفانه سه کشور اروپایی انگلیس، فرانسه و آلمان تحت فشار آمریکا، همراهی تنگاتنگی با سیاست‌های دونالد ترامپ داشته‌اند. انگلیس، فرانسه و آلمان تعهد داده بودند، یک خط مالی به‌منظور تبادل مالی بین ایران و اتحادیه اروپا بگشایند، اما با گذشت بیش از چهار سال همچنان این کشورها به تعهدات خود عمل نمی‌کنند.

هانی زاده تاکید کرد: قطعنامه اخیر شورای حکام با اینکه جنبه اجرایی ندارد، اما به نظر می‌رسد مقدمه‌ای برای تصویب یک قطعنامه مهم‌تر در شورای امنیت سازمان ملل باشد. با توجه به اینکه در سه ماه آینده قرار است تحریم‌های تسلیحاتی ایران بر اساس توافقنامه برجام برداشته شود، لذا آمریکا تلاش کرد پیش‌نویس جدیدی برای ادامه تحریم تسلیحاتی ایران به شورای امنیت سازمان ملل ارائه دهد اما به دلیل احتمال وتوی این قطعنامه از سوی روسیه و چین، بازی دیگری را آغاز کرد، که آن تصویب قطعنامه‌ای در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای بود که می‌تواند مقدمه‌ای برای انتقال این قطعنامه به شورای امنیت سازمان ملل و در نتیجه تمدید تحریم تسلیحاتی تهران باشد.

وی ادامه داد: موضوع دیگری که در حوزه آمریکا رخ داد، انتشار خاطرات جان بولتون، مشاور سابق امنیت ملی دونالد ترامپ بود. این کتاب به دلیل داشتن اطلاعات کاملاً سرّی و تأثیرگذار، با واکنش‌های جهانی مواجه شد.

این کارشناس روابط بین‌الملل تصریح کرد: ترامپ تلاش کرد مانع از انتشار این کتاب شود، اما جان بولتون در گفت‌وگو با شبکه‌های آمریکایی بخش‌های مهمی از این کتاب و اسرار همکاری خود با کاخ سفید را فاش کرده که نشان می‌داد دونالد ترامپ توانایی لازم برای اداره کشوری در سطح آمریکا را ندارد. گسترش ویروس کرونا نیز ثابت کرد که تیم ترامپ قادر به کنترل بحران‌های اجتماعی نیست؛ به‌ویژه بعد از حادثه دردناک قتل جورج فلوید که جامعه آمریکایی دچار قطب‌بندی‌های جدیدی شده و سرنوشت ترامپ کاملاً تیره و تاریک شد و رخدادهای منطقه و آمریکا و افشاگری جان بولتون ممکن است راه را بر پیروزی مجدد ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری ببندد.

هانی زاده خاطرنشان کرد: اکنون شانس پیروزی جو بایدن، رقیب ترامپ از حزب دموکرات بالاتر رفته و به همین دلیل رئیس جمهور آمریکا تلاش می‌کند از طریق استفاده از برگ‌های سیاسی مانند تحریم ایران و سوریه و همچنین تحریم تسلیحاتی تهران و تهدید این کشور، یک برگ برنده برای انتخابات آینده داشته باشد، در حالی که تمام رخدادهای آمریکا نشان می‌دهد، دونالد ترامپ شانسی برای پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری ندارد.

کد خبر 430163

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.