نگاه پیشگیری در مدیریت شهری بر مجازات اولویت یابد

رئیس شورای اسلامی شهر تهران گفت: نظارت بر تخلفات در سطح مدیریت شهری باید بر اصل پیشگیری استوار باشد نه اینکه پرداخت جریمه و مجازات مقدم باشد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محسن هاشمی امروز (سه‌شنبه) در دویست و بیست و دومین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه مهمترین رکن اعتمادسازی در جامعه نسبت به حاکمیت عملکرد دستگاه قضائی است، اظهار کرد: اگر نظام قضائی کشور نتواند وظایف خود را به درستی انجام دهد، اعتماد عمومی آسیب می‌بیند.

وی افزود: ارزیابی‌هایی که در دوره‌های مختلف دستگاه قضائی نسبت به گذشته و عملکرد آنها صورت می‌گیرد، ابهامات زیادی را برای جامعه ایجاد می‌کند.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه نظارت در کشورهای توسعه یافته همانند آموزه‌های دینی بر جنبه پیشگیری از تخلفات اهمیت می‌دهند، تصریح کرد: شفاف‌سازی، کاهش تأثیر سلایق و نظرات شخصی همچنین تقدم قانون بر منافع فردی و گروهی، سوء استفاده از قدرت و ارتکاب به جرم را کاهش می‌دهد.

وی ادامه داد: جزئی‌نگری و مچ‌گیری، گذشته‌گرا است و پیشگیری، آینده‌گرا و کلی‌نگری است بنابراین در یک سیستم با پیشگیری مناسب می‌توان با تخلفات استثنایی رخ داده نیز برخورد کرد.

هاشمی انباشته شدن ده‌ها هزار پرونده در کمیسیون ماده ۱۰۰ را نتیجه نبود نگاه پیشگیرانه دانست و اضافه کرد: نظارت بر تخلفات در سطح مدیریت شهری باید بر اصل پیشگیری استوار باشد نه اینکه پرداخت جریمه و مجازات مقدم باشد.

وی خاطرنشان کرد: در شورای پنجم شهر تهران برای شفافیت، حفظ محیط زیست، کاهش رانت و تخلف از طریق سیستماتیک کردن فرآیندها و تیز صیانت از باغ‌ها، اقدامات چشمگیر و مؤثری انجام شده که می‌تواند تجربه‌ای برای دیگر حوزه‌ها باشد.

کد خبر 430162

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.