۴۵۰۰ بیمار مربوط به کرونا را در اصفهان جابجا کردیم

پرسنل اورژانس طلایه داران خط مقابله با کرونا هستند و این در حالی است که نقش آنها در این جنگ تمام عیار در لابلای فعالیت‌های کادر درمانی در بیمارستان‌ها کمتر دیده شده و در برخی موارد فراموش شده‌اند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، چهار ماه از اپیدمی کرونا می‌گذرد، ویروس ناخوانده ای که همه را بهت زده و رنجور کرد. کادر درمان را خسته و مسن‌ترها را وحشت زده و افسرده، دانشگاهیان و دانش آموزان را وابسته به آموزش مجازی و میانسالان را نگران و مضطرب و عده‌ای را هم به رفتار وسواس گونه کشاند. چه بسا درک شرایط اپیدمی کرونا برای عده‌ای از شهروندان غیر قابل هضم بود و با انکار آن تلاش می‌کردند به روال زندگی معمولی ادامه دهند اما...

در پیشگیری از اپیدمی کرونا طی چند ماه گذشته علاوه بر وزارت بهداشت، کادر درمان، نیروهای امدادی هلال احمر، پرسنل دلسوز و خستگی ناپذیر اورژانس نیز درگیر این بحران بودند و آموزش‌های لازم برای اقدامات اولیه مواجهه با بیماران مشکوک به کرونا را فرا گرفتند و از ارائه خدمات امدادرسانی به شهروندان دریغ نکردند. امدادرسان‌هایی که در واقع طلایه‌دار ارائه خدمات به بیماران مبتلا به کرونا هستند و بحران کرونا نیز نتوانست آنها را از خدمت رسانی به مردم دلسرد کند.

به منظور آشنایی با گوشه‌ای از اقدامات کارکنان اورژانس استان اصفهان با غفور راستین، رئیس مرکز اورژانس پزشکی استان اصفهان گفت‌وگویی داشتیم که در ادامه می‌خوانید:

اورژانس اصفهان بحران کرونا را چگونه گذراند؟

در اوایل اسفندماه در استان اصفهان بر اساس پروتکل‌هایی که وزاتخانه اعلام می‌کرد در حوزه اورژانس پیش بیمارستانی متناسب با امکاناتی که در اختیار داشتیم ابتدا پایگاه‌های ویژه برای ارائه خدمات تعیین شدند و تعداد ۲۵ پایگاه از مجموع ۱۵۰ پایگاه را برای انتقال موردهای مشکوک به بیماری کرونا انتخاب کردیم. بعد از مدتی با افزایش وسایل حفاظتی و قرار گرفتن آن در اختیار پرسنل اورژانس آموزش‌های لازم به آنها در خصوص این بیماری و پیشگیری و مقابله داده شد، در این وضعیت مجموع ۱۵۰ پایگاه در سطح استان آموزش‌های لازم برای انتقال بیماران مشکوک به کرونا را فرا گرفتند.

کرونا ویروس ناشناخته بود و هست چگونه پرسنل خود را برای مقابله با آن آموزش دادید؟

بیماری کووید ۱۹ جدید و متفاوت بود و نحوه واکنش مقابل آن در مقایسه با دیگر بیماری‌ها نیز تفاوت داشت. اولین اقدامی که برای مقابله با این بیماری انجام دادیم برنامه‌ریزی جامع برای آشنایی کارکنان اورژانس با ویروس جدید کرونا بود، به طوری که نحوه برخورد با بیماری، مراقبت از بیماری که باید به مراکز درمانی انتقال می‌دادند و نحوه مراقبت از خودشان را آموزش ببینند و همینطور بتوانند آموزش‌های لازم را در اختیار مردم قرار دهند.

تقریباً همه کارکنان اورژانس اصفهان به صورت مستقیم و غیرمستقیم آموزش دیدند و بازخورد این آموزش‌ها را گرفتیم و در عمل همه پرسنل و پایگاه‌های اورژانس توان انتقال به مراکز درمانی بیماران مشکوک به کرونا را پیدا کردند. در پیشگیری از اپیدمی کرونا طی چند ماه گذشته در مجموع تعداد هزار نفر از پرسنل اورژانس درگیر کار بودند و اکنون این تعداد نیرو هم چنان در حال انجام فعالیت هستند.

در بحران کرونا فعالیت‌های آموزشی برای شهروندان نیز داشتید؟

ابتدای شیوع اپیدمی کرونا اورژانس ۱۱۵ پاسخگوی نیازهای مشاوره مردم در زمینه بیماری کرونا بود و به مرور بار ترافیک تماس‌های مردمی در حوزه ۱۱۵ بسیار زیاد شد و با افزایش سه برابری تماس‌های تلفنی در خصوص بیماری کرونا دانشگاه علوم پزشکی اصفهان خط تلفن تماس فوری به شماره ۳۱۱۳ را برای ارائه مشاوره مردمی راه اندازی کرد. مجموع تلفن‌های مردمی که حوزه ۱۱۵ و در بخش خط تلفن تماس فوری به شماره ۳۱۱۳ از پرسنل درمان مشاوره دریافت کردند نزدیک به ۳۰۰ هزار تماس تلفنی بود که در طول این سه ماه با شیوع اپیدمی کرونا با این مراکز داشتند و مشاوره‌های لازم برای مردم به وسیله نیروهای امدادرسان داده شد.

اورژانس اصفهان چه تعداد بیمار مبتلا به کرونا را جابجا کرد؟

نزدیک به چهار هزار مورد امدادخواه مشکوک به کرونا به مراکز درمانی منتقل شدند و بیش از ۵۰۰ بیمار از مراکز غیر اصلی به مراکز درمانی اصلی مانند بیمارستان‌های خورشید، امین، عیسی بین مریم و بیمارستان غرضی مختص بیماران کرونایی منتقل شدند.

متناسب با تعداد بیماران در هر شهرستان، قطب و هر منطقه‌ای از استان اصفهان این مراکز به عنوان مرکز معین معرفی می‌شدند، در عمل همکاران ما در حوزه اورژانس پیش بیمارستانی بیماران مشکوک به کرونا برای ادامه روند درمان و بهبودی به این مراکز معین منتقل می‌کردند.

در این مدت مهمترین نقطه قوت کار این بود که هیچ فرد مشکوک، محتمل و قطعی کرونا را بدون پاسخ نگذاشتیم و به همه درخواست‌های اورژانس رسیدگی کردیم.

در عین حال که همکاری بسیار خوبی با همه مراکز درمانی و از جمله بیمارستان‌های مرجع کرونا داشتیم و همه این اقدامات را به عنوان یک وظیفه ذاتی به خوبی انجام دادیم.

چند نفر از پرسنل اورژانس اصفهان به کرونا مبتلا شدند؟

تاکنون ۴۰ نفر از پرسنل اورژانس به کرونا مبتلا شده‌اند که تعدادی با بستری شدن در مراکز درمانی و تعدادی نیز با قرنطینه خانگی بهبود یافتند. مورد فوتی نداشتیم، اکنون هم به اندازه کافی امکانات حفاظت فردی و آمادگی لازم برای انتقال بیماران وجود دارد و اگر تعداد بیماران و امدادخواهان زیاد شود پرسنل اورژانس مشکلی در بحث انتقال بیماران به مراکز درمانی نخواهند داشت.

خدمات درمان سرپایی بیماران مشکوک به کرونا در بحران شیوع آن چگونه بود؟

اکسیژن رسانی و احیای همه بیماران حاد تنفسی در اولویت است به دلیل اینکه پایین رفتن سطح اکسیژن خون یکی از علائمی بود که بیماران مبتلا به کرونا داشتند و با دستگاه‌های پارس اکسیوم میزان اکسیژن خون بدن بیمار سنجیده می‌شد، در صورت پایین بودن با علائم وضعیت مشکوک به کرونا، عمل اکسیژن رسانی به بیمار حاد تنفسی در شرایط بحرانی و انتقال به مراکز درمانی صورت می‌گرفت.

علائم بیماران کووید ۱۹ در ابتدای شیوع ویروس و شرایط فعلی تفاوتی دارد؟

ویروس کرونا ابتدا علائمی شبیه آنفلوانزا داشت، ولی به تدریج تغییر شکل داد، دستگاه گوارش و سیستم عصبی عضلانی را درگیر کرده و التهاب مغزی ایجاد می‌کند، از طرفی این احتمال وجود دارد که تعداد زیادی از مردم ویروس را گرفته باشند ولی علائمی نداشته‌اند که می‌تواند امیدوارکننده باشد، هر چند گفته می‌شود ممکن است در شروع فصل پاییز دوباره با پیک دیگری از بیماری مواجه شویم که این موضوع می‌تواند یک تهدید باشد، ورود ویروس به بدن از طریق چشم، حلق و بینی است، بنابراین اگر از آنها محافظت کنیم، دست به صورت نزنیم، مرتب دست‌هایمان را بشوییم، در مکان‌های عمومی بهداشت فردی را بیشتر رعایت کنیم و جایی که می‌دانیم احتمال خطر وجود دارد ماسک بزنیم، احتمال ابتلا به ویروس به شدت کاهش می‌یابد و دوباره به وضعیت قرمز بیماری در استان بر نخواهیم گشت.

در حال حاضر چه تعداد پایگاه اورژانس در اصفهان امکان انتقال بیماران مبتلا به کرونا را دارند؟

در همه پایگاه‌ها این آمادگی فراهم شده است و در صورت مراجعه افراد و اعلام امداد خواهی شهروندان، پرسنل اورژانس پیش بیمارستان با امکانات لازم مانند حفاظت فردی، داروهای ضد عفونی کننده سطوح آمبولانس و شرایط کاملاً بهداشتی بیمار را به نزدیکترین مرکز درمانی انتقال می‌دهند.

در شرایط کنونی توصیه شما به شهروندان چیست؟

اکنون یکی از اشکالاتی که در جامعه در حال رواج است اطمینان خاطر کاذب مردم به کاهش شیوع بیماری کرونا بوده و اینکه برخی بر این باور هستند که دیگر بیماری وجود ندارد. به شهروندان توصیه می‌کنیم که از تجمع در اماکن شلوغ، تردد در بازار، رستوران‌ها و فروشگاه‌ها پرهیز کنند. هنگام رفت و آمد به مکان‌های پرتجمع حتماً از ماسک استفاده کنند تا علاوه بر حفاظت فردی ناقل بیماری به دیگران نباشند. در واقع این حرکت احترام به حقوق شهروندی و همنوعان است. همشهریان با این اقدام می‌توانند در پیشگیری از ابتلا به بیماری کرونا کمک کننده باشند. امیدواریم همه مردم به این مسائل توجه کرده و نکات بهداشتی را رعایت کنند و تردد و سفرهای تابستانی را کاهش دهند.

کد خبر 430151

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۵:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۵
    3 0
    خداوندبشماخدمتگزاران حقیقی مردم،توان وسلامتی بدهد،ازگزندروزگارمصون ومحفوظ بمانید انشاالله.
  • عباس IR ۲۱:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۷
    1 0
    خداوند به شما جزای خیر دهد