موحدی: گواهی بهداشتی برای توزیع شیر الاغ در اصفهان صادر نشده است

مدیرکل اداره دامپزشکی استان اصفهان ضمن تشریح اقدامات دامپزشکی در تامین امنیت فرآورده‌های خام دامی از جایگاه استان اصفهان در حوزه فرآورده‌های خام دامی در میان سایر استان‌های کشور خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، شهرام موحدی در نشست خبری اداره کل دامپزشک استان اصفهان که امروز _دوشنبه دوم تیرماه _ برگزار شد، با اشاره به سابقه ۹۵ ساله اداره دامپزشکی در کشور گفت: در سال ۹۸، ۱۴ میلیون و ۷۰۹ هزار و ۳۷۹ نوبت سر واکسیناسیون دام، تست‌های تشخیصی ۳۵۸.۲۳۴ رأس دام و پایش و مراقبت بیش از ۹۳۵ هزار رأس دام انجام شد.

وی افزود: از ابتدای سال ۹۹ نیز واکسیناسیون سه میلیون و ۲۰۸ هزار و ۷۶۹ رأس دام، پایش و مراقبت ۱۹۵ هزار و ۹۲۶ رأس دام و تست‌های تشخیصی ۵۵ هزار و ۶۶۴ رأس دام انجام شده است.

انجام ۸۷۰ هزار نوبت سر تست تشخیصی بیماری تب برفکی

مدیرکل اداره دامپزشکی استان اصفهان گفت: بیماری FMD یا تب برفکی یکی از بیماری‌های مهم این حوزه است. بنابراین با وجود اینکه جمعیت گاو و گوساله استان حدود ۵۰۰ هزار رأس است، بیش از ۸۷۰ هزار نوبت سر تست تشخیصی و به طور متوسط برای هر رأس گاو دو بار واکسیناسیون انجام شده است.

موحدی با بیان اینکه بیماری‌هایی بسیاری نظیر بیماری کرونا ("زئونوز" قابل انتقال از دام به انسان) در حوزه دامپزشکی وجود دارد است، خاطر نشان کرد: در حوزه دامپزشکی تمرکز به جای درمان بر پیشگیری است.

وی افزود: به همین دلیل در سال گذشته بالغ بر یک میلیون و ۹۰۰ هزار قطعه طیور بومی در سطح استان در برابری بیماری نیوکاسل واکسینه و ۸۱ مورد ممیزی نظارت بر مزارع پرورش بوقلمون انجام شد.

مدیرکل اداره دامپزشکی استان اصفهان اظهار کرد: در حوزه آبزیان نیز بیش از ۷۰۰ بازدید از استخرهای پرورش ماهی و نظارت بر بیش از ۱۳ میلیون مورد قرنطینه و حمل و نقل تخم چشم زده و ماهی قزل‌آلای وارداتی مورد تخم چشم زرده از جمله نظارت‌ها بر این حوزه است.

موحدی درباره زنبور عسل و مسائل بهداشتی مربوط به آن نیز گفت: نمونه برداری و بررسی بیماری در ۱۸۵ واحد زنبورداری و ۱۵۰ هزار کلونی زنبور عسل، تأمین داروی مورد نیاز بخش زنبورداری و برنامه‌ریزی درجهت آموزش مدون زنبورداران نیز از جمله اقدامات این اداره در جهت کنترل سلامت عسل و موارد مربوط به آن بوده است.

وی با اشاره به بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان اظهار کرد: از آغاز عملیات کنترلی از سال ۹۷ تاکنون، ۲۱ میلیون دوز واکسن این بیماری مصرف شده است. همچنین در سال ۹۸ مجموعاً ۱۱ میلیون دوز واکسن این بیماری تأمین شد که این مقدار در سال ۹۹ برابر با سه میلیون و ۱۰۰ هزار دوز بوده است.

مدیرکل اداره دامپزشکی استان اصفهان با اشاره به لزوم صدور گواهی دامپزشکی جهت انجام هرگونه صادرات محصولات لبنی یا فرآورده‌های خام دامی گفت: در سال ۹۸ بیش از سه هزار تن پنجه مرغ، ۱۹۰ تن عسل، پنج هزار تن پودر گوشت، ۵۳ تن پنیر خامه‌ای و در مجموع ۲۹ هزار و ۳۳۰ تن محصول صادراتی و به ارزش ۳۰ میلیون و ۹۲۷ هزار و ۱۸۲ دلار به کشورهای دیگر صادر شده است.

موحدی افزود: در سال ۹۸ ،۱۳ هزار تن خامه به کشور روسیه صادر شده است که بیش از ۶۵ درصد آن توسط استان اصفهان تولید شده است. در سه ماهه نخست سال ۹۹ ارزش صادرات این بخش ۱۹ هزار دلار بوده است.

۹۹ درصد گوشت مصرفی استان از کانال پیش سرد می‌گذرد

وی با اشاره به سالن‌های پیش سرد به عنوان یکی از راه‌های پیشگیری از تب کریمه کنگو اظهار کرد: در حال حاضر ۹۹ درصد گوشت مورد مصرف استان اصفهان از کانال پیش سرد انجام می‌شود که در نتیجه آن هیچ مورد فوتی از تب کریمه کنگو گزارش نشده است.

مدیرکل اداره دامپزشکی استان اصفهان همچنین با بیان اینکه در بسیاری از کشتارگاه‌های استان خط دو کشتار راه اندازی شده است، گفت: در این خط امعا و احشا لاشه خارج، آلودگی و بار میکروبی لاشه کاهش و ماندگاری لاشه افزایش می‌یابد.

موحدی درباره مشکلات داروی حوزه دام و طیور خاطرنشان کرد: اگرچه در مقاطعی کمبود دارو در استان وجود داشت اما هیچ گاه با بحران دارو مواجه نشدیم.

وی بیان اقدامات اداره کل دامپزشکی استان اصفهان در حفظ امنیت غذایی فرآورده‌های خام دامی گفت: در این راستا ۵۷ واحد متخلف پلمب شد و بیش از ۳۳۹ هزار مترمربع در همیاری با سایر ارگان‌ها ضدعفونی شده است.

اصفهان، رتبه برتر در تولید فرآورده‌های خام دامی

موحدی در بیان نتایج اقدامات انجام شده توسط این اداره اظهار کرد: در حال حاضر استان اصفهان، رتبه اول تولید شیر خام کشور با یک میلیون و ۳۷۰ هزار تن شیر، رتبه دوم پرورش شترمرغ، رتبه دوم تولید تخم مرغ، رتبه سوم تولید عسل و رتبه چهارم تولید گوشت قرمز در کشور و همچنین رتبه اول تعداد واحدهای پرورش طیور را دارا است.

دامپزشکی هیچ گواهینامه‌ای برای توزیع شیر الاغ صادر نکرده است

وی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا این اداره گواهی نامه‌ای برای توزیع شیر الاغ صادر کرده است یا خیر گفت: تاکنون هیچ گواهی بهداشتی برای توزیع شیر الاغ در استان صادر نشده است.

کد خبر 430072

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.