اثر دگزامتازون بر درمان کرونا را نباید به عموم بیماران تعمیم داد

مسئول بیماری‌های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: شنیده‌ها حاکی از نتایج مثبت استفاده از دگزامتازون همراه با داروهای دیگر در درمان کرونا است، اما این نتایج را نباید به عموم بیماران تعمیم داد.

رضا فدایی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: بعضی مطالعات و تجربیات بالینی در سطح جهان که روی انواع داروهای درمان کرونا متمرکز شده است، نشان داده که در بیماران بدحال بستری در بیمارستان‌ها، تحت شرایط کنترل شده و با نظارت دقیق علمی، استفاده از کورتون‌ها از جمله دگزامتازون تا حدودی توانسته است میزان مرگ و میر و مدت بستری‌شدن بیمار را در بیمارستان کاهش دهد.

وی افزود: مطالعات و تجربیات در خصوص استفاده از دگزامتازون، توجه سازمان بهداشت جهانی را به خود جلب کرده و تصمیم گرفته شده تا روی این مسئله بیشتر و دقیق‌تر کار شود.

مسئول بیماری‌های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان خاطرنشان کرد: بسیاری از گزارش‌هایی که از تأثیر مثبت بعضی داروها روی کرونا منتشر شده، بعد از مدت کوتاهی مورد تأیید قرارنگرفته و رد شده است.

فدایی تاکید کرد: در مورد تجویز دگزامتازون باید توجه داشت که این یک تجربه خاص علمی در بیمارستان‌های مجهز دانشگاهی و زیر نظر متخصصان ورزیده در معالجه بیماری کرونا است؛ این تجربه در حال انجام بوده و برای کسب نتایج قطعی باید بیشتر منتظر ماند.

وی گفت: به هیچ عنوان تجویز این دارو برای عموم بیماران به صلاح نیست، زیرا این مبحث علمی برای بررسی بیشتر، نیاز به گذشت زمان دارد و بعد از تثبیت نتیجه نیز باید در بیمارستان‌ها و تحت نظارت دقیق متخصصان مصرف شود.

مسئول بیماری‌های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اظهار کرد: برخی اساتید از تاثیر استفاده کورتون به همراه سایر داروهایی که برای بیماران بد حال تجویز می‌کنند، ابراز رضایت کرده و نتایج اولیه را در جامعه ایران مثبت ارزیابی کرده‌اند، اما در این زمینه باید بررسی‌های بیشتری بشود.

فدایی تاکید کرد: شنیده‌ها حاکی از نتایج مثبت استفاده از دارو دگزامتازون همراه با داروهای دیگر در مراکز ویژه دانشگاهی و زیر نظر متخصصان مجرب است، اما در حال حاضر این نتایج را نباید به عموم بیماران تعمیم داد.

کد خبر 430071

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.