۱۶۰ معتاد متجاهر در مرحله اول از سطح شهر جمع آوری شدند

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان اصفهان گفت: طرح جمع آوری معتادان متجاهر در سه مرحله با فاصله ۱۴ روز در اصفهان اجرایی می‌شود که هفته گذشته در مرحله اول ۱۶۰ معتاد متجاهر جمع آوری و پس از غربالگری لازم ۹۷ نفر از آنها به مرکز ماده ۱۶ ارجاع داده شدند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محسن یار محمدیان ظهر امروز دوشنبه دوم تیرماه در نشست خبری به مناسبت هفته مبارزه با مواد مخدر در جمع خبرنگاران، با اشاره به اینکه شعار امسال این هفته " دانش بیشتر، مراقبت بهتر" است، اظهار کرد: بر اساس قانون ستاد مبارزه با مواد مخدر در سال ۶۷ تشکیل شد و رئیس جمهور یک نفر را به عنوان دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور معرفی می‌کند.

وی با بیان اینکه همه دستگاه‌ها در حوزه مواد مخدر مسئول هستند، افزود: حدود ۱۸ دستگاه اصلی عضو شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان هستند که این دستگاه‌ها در حوزه پیشگیری و برخی از آنها مانند نیروی انتظامی، سپاه و دادگستری در حوزه مقابله فعال هستند.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان اصفهان با اشاره به وجود پنج کمیته فعال در زیرمجموعه این نهاد، تصریح کرد: کمیته حقوقی، درمان، پیشگیری، مشارکت‌ها و سازمان‌های مردم نهاد و کمیته مقابله از جمله این پنج کمیته هستند که به تناسب رئیس هر کمیته همان دستگاه اصلی متولی است و این کمیته‌ها مواردی که لازم می‌دانند را به شورای ابلاغ می‌کنند.

وی با اشاره به اجرای طرح یاریگران در حوزه پیشگیری از سال ۹۸ تاکنون اظهار کرد: این برنامه تا پایان سال ۱۴۰۰ ادامه دارد که بیشتر سیاست‌های آن با توجه به تدابیر ابلاغی به سمت پیشگیری بوده است و قانون مبارزه با مواد مخدر شاید تنها قانونی است که به کرات تغییر کرده است.

یار محمدیان در خصوص تغییر نگرش به حوزه اعتیاد، گفت: هرچه از ابتدای انقلاب تاکنون پیش رفته و به سمت جلو آمدیم این تفکر که "معتاد یک مجرم است" تغییر کرده و به تفکر "معتاد یک بیمار است" رسیدیم و امروز این مفهوم عمومیت دارد که معتاد بیماری است که باید برای درمان خود تلاش کند.

جمع آوری ۱۶۰ معتاد متجاهر در مرحله اول از سطح شهر

وی با اشاره به اینکه در بحث مقابله تاکید ستاد بر حفاظت از مرزها و نقاط شرقی کشور است، تصریح کرد: در طرح یاریگران دستگاه‌های مشارکت کننده مانند آموزش و پرورش یا بهزیستی باید روند و میزان فعالیت‌های خود در حوزه پیشگیری را به شورای هماهنگی گزارش دهند.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان اصفهان با اشاره به اینکه در دنیا هیچ کشوری به اندازه ایران تا این حد تلفات و هزینه برای مبارزه با مواد مخدر نداده است، افزود: تقدیم چهار هزار شهید در راه مبارزه با مواد مخدر خود نشانگر عزم جدی کشور در این راه است و به نسبت شرایط خود امر مبارزه با مواد مخدر جز نادر موضوعاتی است که در آن همه مسئولان در لزوم مبارزه اتفاق نظر دارند.

وی با تاکید بر لزوم تلاش برای روند کاهش اعتیاد، گفت: تا پایان برنامه ششم ۲۵ درصد کاهش بروز برای حوزه مبارزه با مواد مخدر پیش بینی شده است که با شرایط کشور و مرزها در مبارزه با آسیب‌های اجتماعی شاید نتوانیم به این ایده‌ال در کشور دست یابیم.

یار محمدیان در خصوص طرح جمع آوری معتادان متجاهر که هفته گذشته در اصفهان اجرایی شد، اظهار کرد: این طرح در سه مرحله با فاصله ۱۴ روزه در اصفهان اجرایی می‌شود که هفته گذشته در مرحله اول ۱۶۰ معتاد متجاهر دستگیر و از سطح شهر جمع آوری و پس از غربالگری لازم ۹۷ نفر از آنها به مرکز ماده ۱۶ و تعدادی اندکی به مرکز ماده ۱۵ ارجاع داده شدند.

۱۰ تیر مرحله دوم جمع آوری معتادان متجاهر اجرا می‌شود

وی با اشاره به اینکه دو مرحله دیگر طرح به فاصله دو هفته‌ای اجرایی می‌شود، گفت: در مرحله اول این طرح ۸ نفر از معتادان جمع آوری شده از خانم بودند که به مرکز سامان سرای خورشید زنان ارجاع داده شدند.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان اصفهان افزود: این تعداد ۱۰۰ معتاد جمع آوری شده پس از انجام تست‌های لازم کرونا افراد مشکوک به کرونا جداسازی شده و به مرکز ماده ۱۶ قلعه شور ارجاع داده شدند که از این تعداد تست کرونای یک نفر مثبت و حدود ۳۰ نفر مشکوک بودند که تمهیدات لازم برای نگهداری جداگانه و در قرنطینه برای این افراد در نظر گرفته شد.

وی با اشاره به اینکه ۱۰ تیر مرحله دوم جمع آوری معتادان متجاهر در اصفهان اجرایی می‌شود، اظهار کرد: همه افراد جمع آوری شده به مرکز تازه افتتاح شده ماده ۱۶ سپاه منتقل می‌شوند و در کل دو مرکز ماده ۱۶ سپاه و قلعه شور هر کدام ظرفیت ۲۰۰ نفری دارند که به دلیل کرونا نیمی از این ظرفیت پذیرش می‌شود.

کد خبر 430068

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.