مصرف برق شهرستان اصفهان ۱۱۵ مگاوات کاهش می‌یابد

مدیر دفتر مدیریت مصرف برق شرکت توزیع برق شهرستان اصفهان از تعهد به کاهش ۱۱۵ مگاواتی مصرف برق از ۱۵ خرداد تا ۱۵ شهریور خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مرسل صالحی، صبح امروز _ دوم تیرماه_ در نشست خبری دفتر مدیریت مصرف برق شرکت توزیع برق شهرستان اظهار کرد: از تاریخ ۱۵ خرداد طرح پیک مصرف برق کشور آغاز و تا ۱۵ شهریورماه نیز ادامه دارد. در صورتی که الگوی مصرف توسط مردم رعایت شود قطعی برق نخواهیم داشت.

وی در تشریح گزیده‌ای از برنامه‌های این شرکت در جهت مدیریت مصرف برق گفت: در سال ۹۸ پیک مصرف برق شهرستان اصفهان روز ۲۵ تیرماه و در ساعت ۱۲ شب رخ داد. باید توجه داشت که در کل کشور شبکه گسترده برق وجود دارد که به هم وابسته است به همین جهت برای تک تک شرکت‌های توزیع برق پیک مصرف برق در نظر گرفته می‌شود که در صورت رعایت در ناحیه سبز، منطقه دارای برق پایدار خواهد بود؛ در غیر این صورت با قطعی برق مواجه خواهیم شد.

مدیر دفتر مدیریت مصرف برق شرکت توزیع برق شهرستان اصفهان گفت: وضعیت مصرف برق توسط اتاق پایش کشور رصد می‌شود. همچنین وضعیت مصرف برق شهرستان نیز به صورت پیوسته و توسط نرم افزار نیما رصد شده (به دلیل اینکه همه مشترکین دیماندی کنتور هوشمند دارند) و مناطقی که در صورت رعایت نکردن در نوبت قطع برق قرار می‌گیرند، تعیین می‌شود.

صالحی ادامه داد: در کنار رعایت این موارد، متعهد به کاهش ۱۱۵ مگاواتی مصرف برق هستیم که این مقدار در بخش صنعتی ۶۷ مگاوات، بخش کشاورزی ۲۵ مگاوات، سه مگاوات نیز برای بخش تجاری، ۱۰ مگاوات اداری و CNG و بخش دیزل هم مشمول کاهش ۱۰ مگاواتی مصرف می‌شود.

وی افزود: در سال ۹۸ تمامی ادارات به کنتور هوشمند مجهز و ۱۸ هزار کنتور هوشمند نصب شد. همچنین ۱۲ هزار کنتور هوشمند برای تمام مشترکین دیماندی مجهز و یک شبکه اجتماعی برای ارائه بسته اداری ایجاد شد.

مدیر دفتر مدیریت مصرف برق شرکت توزیع برق شهرستان اصفهان خاطرنشان کرد: تاکنون هشت هزار تفاهم نامه برای کاهش ۱۱۵ مگاواتی مصرف برق در سال جاری منعقد کرده‌ایم که بر اساس آن، مشترکان از ۱۲ تا ۱۶ با شرکت توزیع برق همکاری کرده و مصرف برق در ساعت پیک را کاهش می‌دهند.

صالحی اضافه کرد: مشترکین در صورتی که در ساعات پیک مصرف بار کاهش حداقل ۱۰ درصدی داشته باشند، پاداش دریافت می‌کنند. همچنین صنایع تک شیفت می‌توانند با تغییر ساعات شیفت کاری خود به گونه‌ای که مصرف در بازه پیک مصرف کاهش پیدا کند، مشمول دریافت پاداش خواهند شد.

وی درباره مشترکین بخش کشاورزی نیز گفت: مشترکینی که چاه کشاورزی دارند مشمول تعرفه ۳ الف هستند و کشاورزانی که واحد تولیدی دارند مشمول تعرفه (۳ ب) و (۳ ج) هستند. حال مشترکین طرح ۳ الف در صورتی که چاه‌های کشاورزی خود را از ساعت ۱۲ تا ۱۶ و از تاریخ ۱۵ خرداد تا ۱۵ شهریور قطع کنند، کل برق مصرفی این ماه‌های آنها رایگان محاسبه می‌شود.

مدیر دفتر مدیریت مصرف شرکت توزیع برق اصفهان ادامه داد: مشترکان کشاورزی که مشمول تعرفه (۳ ب) و (۳ ج) هستند نیز می‌توانند از ابتدای تیرماه تا انتهای مردادماه در ساعات پیک مصرف به مدت حداقل پنج روز و کاهش حداقل ۱۰ درصد از بار مصرفی مشمول پاداش شوند.

صالحی درباره شرایط دریافت پاداش کاهش بار ادارات نیز گفت: ادارات باید پس از ساعات کاری خود ۸۰ درصد کاهش بار داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: زمانی که مصرف بالا برود و فرکانس شبکه برق افت می‌کند بنابراین مدیریت مصرف برق به دلیل به بخاطر افت پیدا نکردن فرکانس است. حال در صورتی که مدیریت مصرف برق در سمت تقاضا انجام نشود، نیروگاه‌ها و دیسپاچینگ ملی به صورت خودکار جریان برق را قطع می‌کند.

مدیر دفتر مدیریت مصرف شرکت توزیع برق اصفهان گفت: اگر خاموشی رخ داد در سامانه سپام (پاسخگوی اطلاع رسانی مشترکین) و در نقشه می‌توانید ببینید که آیا تعمیرات یا خدماتی که قطعی‌های برق را تجربه کرده و یا اینکه آیا در محدوده خاموشی‌های روزانه هستید یا خیر.

صالحی افزود: در این سامانه بر اساس شماره اشتراک یا مکان‌های دیگر می‌توانید پنج شماره برای هر اشتراکی ثبت شود. تا قبل از قطعی برق پیامک این قطعی به مشترکان اطلاع رسانی شود. همچنین این سامانه خاموشی بار تا ۱۰ روز بعد را هم نشان می‌دهد.

برق تولید کنید، پاداش بگیرید

وی خاطرنشان کرد: افرادی که دیزل ژنراتور دارند می‌توانند با وارد کردن دیزل ژنراتور به مدار در ساعات پیک پاداش دریافت کنند. لازم به ذکر است هزینه سوخت دیزل ژنراتورها هم توسط اداره برق تأمین می‌شود.

مدیر دفتر مدیریت مصرف شرکت توزیع برق اصفهان اظهار کرد: این مسئله مستلزم ثبت نام در سامانه شرکت نفت است و اگر با اداره برق تفاهم نامه داشته باشند به همان میزان تولید برقشان سوخت سوبسید دار به همراه پاداش به آنها تعلق می‌گیرد. این برق تولیدی به ازای هر کیلو وات تولید برق این صنایع ۶۷۵ تومان خریداری می‌شود.

صالحی افزود: اگر مشترکان خانگی در ایام پیک مطابق الگوی مصرف از انرژی برق استفاده کند (هر ماه ۳۰۰ کیلووات ساعت) و نسبت به سال قبل هم کاهش مصرف داشته باشد پاداش دریافت می‌کند. در سال گذشته ۲۹ درصد در بخش خانگی خوش مصرف بوده و پاداش دریافت کردند و در عوض ۱۹ درصد از مشترکین اصفهانی نیز بیش از ۳۰۰ کیلو وات ساعت مصرف کرده و جریمه شدند.

وی با بیان اینکه ۸۱ درصد مشترکان مصرف برق در اصفهان، مطابق با الگو، برق مصرف می‌کنند، گفت: تا این ساعت، ۲۲ درصد از مشترکان در طول سال بیش از الگوی مصرف استفاده کردند. غیر از ماه‌های گرم سال که بیش از ۳۰۰ کیلو وات ساعت مصرف خارج از الگو محسوب می‌شود.

افزایش ۲۳ درصدی بهای برق برای مشترکان پر مصرف

مدیر دفتر مدیریت مصرف شرکت توزیع برق اصفهان اضافه کرد: امسال هفت درصد به تعرفه مشترکان اضافه شده و اگر مشترکی بیش از الگو مصرف کند ۱۶ درصد جریمه به مصرفی این هفت درصد اضافه شده و بنابراین در کل ۲۳ درصد افزایش تعرفه در قبوض خود مشاهده می‌کنند.

صالحی اظهار کرد: در سال جاری مشابه سال گذشته برنامه "صفر ۹۹" طراحی شده که اگر این برنامه اتفاق بیفتد خاموشی‌ها به صفر می‌رسد. برنامه دیگر "تجمیع کننده داده" است که بر اساس آن در کل کشور باید یک‌هزار مگاوات کاهش مصرف برق در بخش خانگی انجام شود.

وی افزود: استفاده از پتانسیل استارتاپ‌ها آنها تکلیف اصفهان ۳۹ مگاوات کاهش مصرف در ساعات پیک و در بخش خانگی به صورت خانگی انجام شود. ۷۸ درصد مشترکین ما خانگی هستند و مابقی اداری- تجاری- دیماندی (کشاورزی و صنایع) است.

مدیر دفتر مدیریت مصرف شرکت توزیع برق اصفهان گفت: در تاریخ ۱۷ خرداد ماه با ۱۲ درصد رشد بار نسبت به سال قبل پیک مصرف برق شهرستان به ۱۱۰۹ مگاوات رسید که در زمان مشابه مصرف برق کشور نیز ۱۲ درصد افزایش داشت. در صورتی که مصرف برق در کشور به این صورت ادامه پیدا کند، برقراری خاموشی‌ها حتمی است.

صالحی افزود: در تاریخ ۳۱ خردادماه نیز مصرف مشترکین اصفهانی با هفت درصد افزایش نسبت به سال قبل به ۱۱۴۴ مگاوات رسید؛ اگر بخش صنعتی همکاری لازم را انجام نمی‌داد، قطعی برق گسترده‌ای را تجربه می‌کردیم.

وی ادامه داد: مدیریت مصرف باید برای همه مردم فرهنگ سازی شود و همه مردم تلاش کنند در ساعات پیک بار مصرف کاهش یابد. مردم باید بدانند همیشه کولرها در دور کند فعالیت کرده و توسط افراد تحصیل کرده سرویس شوند زیرا برای سرویس کولر حوادث بسیاری از جمله برق گرفتگی منجر به فوت داشته‌ایم. در صورت رعایت مواد کاهش مصرف، پیش‌بینی می‌شود مصرف برق شهرستان اصفهان به میزان ۳۰ درصد کاهش یابد.

کد خبر 430041

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.