راهنمای سفر به تبریز؛ از ائل گلی تا خانه استاد شهریار + نقشه و عکس

تبریز، سرزمین آذری زبانان یکی از بهترین گزینه های سفر در فصل تابستان است.

به گزارش ایمنا تبریز یکی از شهرهای تاریخی و پر جاذبه ایران است که سالانه تعداد زیادی گردشگر و توریست را به خود جذب می‌کند.

تبریز کجاست؟

تبریز کلان‌شهری در منطقه آذربایجان ایران و مرکز استان آذربایجان شرقی است. تبریز با ۲۱۶۷ کیلومترمربع مساحت و با حدود دو میلیون نفر جمعیت، بزرگترین شهر شمال غرب کشور و سومین شهر بزرگ ایران بعد از تهران و مشهد است. تبریز به واسطه سابقه تاریخی و موقعیت جغرافیایی نقش مهمی را در مسائل اقتصادی- اجتماعی منطقه ایفا می‌کند.

تبریز در نقشه ایران

استان آذربایجان شرقی از سمت شمال به جمهوری‌های آذربایجان و ارمنستان، از سمت غرب و جنوب غرب به استان آذربایجان غربی، از سمت شرق به استان اردبیل و از سمت جنوب شرق به استان زنجان محدود شده‌است و تبریز در غرب استان آذربایجان شرقی و در منتهی‌الیه مشرق و جنوب‌شرق جلگهٔ تبریز قرار گرفته‌است.

تبریز

جمعیت تبریز

جمعیت تبریز در سال ۱۳۹۵ یک میلیون و ۵۵۸ هزار و ۶۹۳ نفر بوده و بر همین اساس تبریز ششمین شهر پرجمعیت ایران پس از تهران، مشهد، اصفهان، کرج و شیراز محسوب می‌شود. اکثریت ساکنان تبریز آذری هستند و به زبان ترکی آذربایجانی با لهجهٔ تبریزی سخن می‌گویند.

در سال ۱۳۹۸ ثبت احوال آذربایجان‌شرقی اعلام کرد: جمعیت کنونی این استان ۴ میلیون و ۶۴۰ نفر است که از این تعداد یک میلیون و ۷۹۹ هزار و ۹۳ نفر در تبریز زندگی می‌کنند.

لقب‌های شهر تبریز

از جمله القابی که به این شهر اختصاص داده‌اند می‌توان به شهر بدون گدا، امن‌ترین شهر ایران و شهر اولین‌ها اشاره کرد. بریز به عنوان شهر اولین‌ها، شهر بدون گدا، شهر زیرگذرها و روگذرها، پایتخت گردشگری اسلامی در سال ۲۰۱۸، امن‌ترین شهر ایران، سالم‌ترین شهر ایران، مهد سرمایه‌گذاری ایران، دومین شهر صنعتی ایران، دومین شهر دانشگاهی ایران، دومین شهر بلندمرتبه‌ساز ایران، دومین قطب ایران، دومین شهر در جذب گردشگر سلامت در ایران، شهر شکلاتی ایران، قطب خودروسازی ایران، قطب قطعه‌سازی ایران، قطب تولید موتور دیزل خاورمیانه، شهر جهانی بافت فرش و یکی از مهم‌ترین شهرهای مهاجرپذیر ایران شناخته می‌شود.

نام قدیمی تبریز

نام قدیم شهر تبریز، داوریژ است که در زبان ارمنی به معنی انتقام است.

روز تبریز

شهردار تبریز با توجه به سالروز پیروزی نهضت مشروطه در ۱۴ مرداد سال ۱۲۸۵ شمسی به عنوان روزی ماندگار و تاریخی در ایران، پیشنهاد کرده است که این روز در تقویم رسمی کشور به عنوان «روز تبریز» نامگذاری شود.

تبریز پایتخت گردشگری جهان اسلام

سازمان همکاری کشورهای اسلامی هر سال یک شهر از یک کشور را به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی انتخاب می‌کند. در سال ۲۰۱۸ این فرصت ارزشمند و تاریخی نصیب تبریز از کشور ایران شد که این انتخاب بخاطر وجود خانه‌های تاریخی، آثار ثبت ملی و جهانی، رشد سالانه گردشگران داخلی و خارجی و جاذبه‌های طبیعی در تبریز بوده است.

تبریز

بهترین زمان سفر به تبریز

به علت سرمای شدید در زمستان، بهترین زمان سفر به تبریز از اوایل تیر تا اوایل شهریور است. متوسط دمای هوا در این زمان ۲۴ درجه سانتیگراد است. البته این زمان شلوغ‌ترین وقت سفر به تبریز نیز هست.

چگونه به تبریز سفر کنیم؟

خطوط هوایی و زمینی برای رسیدن به تبریز وجود دارند. اتوبوس، قطار، هواپیما و ماشین شخصی از وسایل نقلیه مورد استفاده برای سفر به تبریز هستند.

تبریز

فرهنگ مردم تبریز

مردم تبریز به استثنای تعداد کمی از فارسی زبانان، به ترکی آذری سخن می‌گویند. بیشتر آن‌ها مسلمان و پیرو مذهب تشیع دوازده امامی هستند. تعداد زیادی از پیروان آئین اهل حق نیز در شهر تبریز ساکن‌اند. اقلیت‌های مسیحی، آشوری، زردشتی و کلیمی نیز در این شهر زندگی می‌کنند.

مردم شهر تبریز همانند بیشتر شهرهای ایران لباس رسمی می‌پوشند. پوشاک زنان این شهر در گذشته شامل پیراهن بلند، دامن چین‌دار بلند و چارقد (روسری بزرگ) بوده است. رنگ این لباس‌ها با زمینه روشن و گل دار بوده و از لحاظ نوع دوخت، تزئینات و زیورهای زنانه بسیار متنوع بوده است. اوورماشال (کت و شلوار)، کویینک (پیراهن)، پالتون (پالتو) و پنجه (نوعی لباس مشابه کت) لباس‌های مردان تبریزی بوده است که امروزه در برخی از روستاهای اطراف تبریز دیده می‌شود.

مردم تبریز آئین‌ها و رسوم جالبی دارند که آئین عزاداری و بزرگداشت امام حسین و عاشورا شناخته شده تر است. این مراسم، چند روز مانده به محرم با بر دست گرفتن چوب و حرکت دادن آن آغاز می‌شود و تا دهمین روز آن یعنی تا خود عاشورا، و تا ظهر عاشورا دوام دارد. در زبان ترکی، به این مراسم «شاخ‌سی» گفته می‌شود که مختصر شده‌ی عبارت «شاه‌حسین» است.

از نظر سیاسی، مردم تبریز همیشه آزادی‌خواهانی بوده‌اند که نقش چشمگیری در به ثمر نشستن انقلاب مشروطه داشته‌اند. سرداران ملی ما، ستارخان و باقرخان، از رهبران اصلی قیام تبریز بوده‌اند که همراهی سرداران مشروطه‌خواه در گیلان و انزلی و قزوین را به دنبال داشت و منجر به شکل‌گیری نیروی عظیمی شد که در بدو ورود به تهران، حکومت قاجاریان کار خود را در خصوص پذیرفتن قانون مشروط شدن قدرت ظل‌الله پذیرفت و سر تعظیم در مقابل خواست و اراده نخبگان و مردم آزادی‌خواه فرود آورد.
 

جاهای دیدنی تبریز

  • مسجد صاحب الامر (مسجد شاه طهماسب) یکی از مساجد قدیمی و کهن شهر تبریز است و در حال حاضر موزه قرآن و کتابت در این مسجد قرار دارد.

تبریز

  • مسجد جامع تبریز یکی دیگر از بناهای تاریخی تبریز است که در نزدیکی بازار بزرگ تبریز وجود دارد.

تبریز

  • مسجد کبود تبریز که طبق کتیبه سردر آن، در سال ۸۴۵ هجری شمسی و در زمان سلطان جهانشاه، مقتدرترین حکمران سلسله قراقویونلو و به دستور دختر او، صالحه خانم بنا شده‌است.

تبریز

  • موزه آذربایجان یکی از مهم‌ترین موزه‌های ایران است که در شهر تبریز و در جوار مسجد کبود قرار گرفته‌است. در این موزه که به عنوان دومین موزه باستان‌شناسی ایران پس از موزه ملی ایران شناخته می‌شود، آثار تاریخی و هنری متعلق به دوران پیش از اسلام و دوران اسلامی به نمایش گذاشته شده‌اند.

تبریز

  • موزه شهرداری که در کاخ شهرداری قرار دارد.

تبریز

  • موزه عصر آهن که در شمال، شمال شرقی و شمال غربی مسجد کبود تبریز واقع شده‌است. شامل گورستان و آثار سفالی مربوط به عصر آهن است.

تبریز

  • بازار تبریز با مساحتی حدود یک کیلومتر مربع، بزرگ‌ترین و مهم‌ترین بازار سرپوشیده در سطح جهان به شمارمی رود و در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده‌است.

تبریز

  • مقبره الشعرا یکی از گورستان‌های تاریخی شهر تبریز است که در محلهٔ سرخاب واقع شده است. بیش از ۴۰۰ شاعر، عارف و رجال نامی ایران و کشورهای منطقه از ۸۰۰ سال پیش به ترتیب از حکیم اسدی طوسی تا استاد شهریار، یکی پس از دیگری در اینجا به خاک سپرده شده‌اند.

تبریز

  • شاه گُلی یا ائل گُلی یکی از مهم‌ترین گردشگاه‌های شهر تبریز است که در جنوب شرق آن و در ۷ کیلومتری مرکز شهر واقع شده‌است. این مکان در زمان آق‌قویونلوها ایجاد شده و در دوره صفویان گسترش یافته‌است. عمق دریاچه ائل گلی متر بوده و در محوطه آن قایقرانی انجام می‌شود. همچنین شهربازی (لوناپارک) و نیز غذاخوری و فست‌فود و کافی شاپ‌های متعددی در داخل این گردشگاه وجود دارد و دارای هتل و مسافرخانه و دارای دفتر جهانگردی فعال است.

تبریز

  • تیمچه مظفریه یکی از تیمچه‌های تاریخی بازار تبریز است که قدمت آن به دورهٔ ولی‌عهدی مظفرالدین شاه قاجار در سال ۱۳۰۵ هجری می‌رسد. این تیمچه به‌دست «حاج شیخ محمد جعفر امینی قزوینی» بنا شده و از مهم‌ترین مراکز تجارت قالی در استان آذربایجان شرقی و شهر تبریز به‌شمار می‌رود. تیمچهٔ مظفریه دارای دو طبقه بوده که هر طبقه از ۲۶ حجره تشکیل یافته‌است.

تبریز

  • کاخ شهرداری تبریز که در میدان شهرداری (ساعت) این شهر واقع شده‌است.

تبریز

  • بقعه عون بن علی که در ارتفاع ۱۸۰۰ متری شمال تبریز و بر فراز کوه‌های سرخ رنگ سرخاب قرار دارد

تبریز

  • خانه مشروطه، یکی از خانه‌های تاریخی و موزه‌های شهر تبریز است که در محله راسته‌کوچه واقع در غرب بازار تبریز قرار گرفته‌است. این بنا به سبک معماری دورهٔ قاجار ساخته شده و ملک شخصی مهدی کوزه‌کنان، یکی از بنیان‌گذاران انجمن عدالت طلبان تبری، بوده‌است.

تبریز

  • خانه استاد شهریار، شاعر معاصر ایرانی، به موزه و یکی از جاذبه‌های گردشگری شهر تبریز تبدیل شده است.

تبریز

  • خانه ستارخان مربوط به دوره پهلوی است و در تبریز، خیابان شمس تبریزی، کوی امیر خیز، کوچه ستارخان غربی، کاشی ۲۱ واقع شده است.

تبریز

  • خانه پروین اعتصامی، مشهورترین شاعر زن ایران، که مربوط به دوره پهلوی اول است،

تبریز

سوغات تبریز

شیرینی‌های لوز و چوروتمه، نان زنجبیلی و حلوا برزک، راحت‌الحلقوم و اریس، باقلوا و نوقا از سوغاتی‌های خوردنی تبریز هستند.
 

تبریز

محصولات چرم تبریز به دلیل کیفیت بالایی که دارند، یکی از سوغات تبریز به حساب می‌آیند.
 

تبریز

قلمزنی سبک تبریزی نیز از سوغات این شهر است.
 

تبریز

یکی از مهمترین صنایع دستی استان آذربایجان شرقی قالی بافی است.

تبریز


ورنی بافی نام یکی دیگر از صنایع دستی تولید شده در تبریز ماست که کمتر از بقیه موارد این منطقه شناخته و مورد توجه قرار گرفته است. علاوه بر ورنی، گلیم‌های تهیه شده در این منطقه از ابریشم، موی بز و پشم گوسفند هستند و به عنوان زیر انداز یا گل‌های تزئینی مورد استفاده قرار می‌گیرند و به می‌توانند به عنوان یک سوغات بادوام و زیبا مورد استفاده قرار بگیرند.
 

تبریز

غذاهای محلی تبریز

کوفته تبریزی، آش ماست، آش میوه، کباب بناب، آش کلم و بیراخ دلماسی (دلمه برگ مو) از غذاهای معروف تبریز هستند.
 

تبریز

نقشه تبریز

نقشه شهر تبریز همراه با مکان‌های دیدنی جهت استفاده افراد مختلف در دسترس است.
 

تبریز

کد خبر 430016

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.