خلاقیت معماری شهری برای مقابله با حوادث طبیعی

دمای هوای وینیپگ، مرکز استان منیتوبا در کانادا، در اواخر ماه ژانویه به ۸. ۳۹- درجه سلسیوس رسید و تجربه هوایی سرد تر از سیبری، قطب شمال و حتی سیاره مریخ را برای شهروندان رقم زد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، هوای وینیپگ به شدت سرد است اما هیچ اثر منفی بر نشاط و تعاملات اجتماعی مردم بر جای نمی‌گذارد. با شروع سرما و یخ بستن رودخانه‌های شهر، مردم وینیپگ اسکیت‌های خود را از انبار بیرون می‌آورند و دسته دسته به شور و نشاط روی سطح یخ‌بسته رودخانه می‌پردازند. ساکنان شهر به مدت ۶ ماه در سال، هوای سرد و یخی را تجربه می‌کنند، بنابراین برنامه‌ریزان شهری باید به بهترین شکل ممکن وینیپگ را برای روحیه بخشیدن به شهروندان طراحی کنند. پویایی مردم گروهی از معماران کانادایی را به برگزاری رقابت‌هایی سالانه برای طراحی کلبه‌های گرم در سراسر رودخانه برانگیخت. اولین رقابت بین معماران حدود ۱۰ سال پیش برگزار شد و از آن پس هر سال هنرمندان پاویون‌های موقتی بی‌نظیری در نزدیکی محل گذران اوقات فراغت شهروندان در طول رودخانه‌ها احداث می‌کنند. این پروژه برای تمام گروه‌های سنی حتی افراد کهنسال طراحی شده و با استقبال زیادی از سوی مردم مواجه بوده است.

مردم در طول تاریخ به خصوص در چند دهه اخیر با بحران‌های طبیعی زیادی مواجه بوده‌اند و همیشه خود را با شرایط سازگار کرده‌اند. برای ساکنان کره زمین مفهوم سازگاری با شرایط مختلف بیگانه نیست؛ وینیپگ ۶ ماه پی در پی هوایی یخی دارد، گرما شدن کره خاکی بسیاری از جنبه‌های زندگی بشر را با تهدید مواجه کرده است، بالا رفتن سطح دریا منجر به وقوع سیل در بسیاری از نقاط جهان شده است و آلودگی هوا بیش از هر چیز دیگر جان انسان‌ها را با تهدید مواجه می‌کند. در این بین مردم چاره‌ای جز سازگاری ندارند و برنامه‌ریزان شهری مانند معماران کانادایی در وینیپگ، باید برای حفظ نشاط شهروندان خود اقداماتی خلاقانه بکنند. در ادامه به شرح بعضی از فعالیت‌های جالب معماران برای مقابله با حوادث طبیعی پرداخته می‌شود.

در دانمارک گروهی از معماران برجسته کشور یک پارک طبیعی در تالاب‌های راندرس، شهری در شرق شبه‌جزیره یوت لاند به مساحت ۸۳ هکتار احداث کرده‌اند تا مردم را از سیل‌های پی در پی در امان دارند. راندرس بیش از هزار سال است در نزدیکی رودخانه Gudena ایجاد شده است که سطح رودخانه به طور مداوم در حال بالا آمدن بوده است و بارش باران نیز روز به روز افزایش یافته است. معماران دانمارکی در واکنش به این فجایع پارکی احداث کرده‌اند که کانال‌های آبی تعبیه شده در آن، آب باران را به سمت تالاب‌ها هدایت کرده و قبل از جریان یافتن دوباره در رودخانه تصفیه می‌کند.

یکی از معماران برجسته تایلندی در محوطه دانشگاه چولالونکورن پارکی به مساحت ۴۵. ۴ هکتار طراحی کرده است تا شهروندان بانکوکی را در مقابل خطرات ناشی از سیل‌های مداوم حفظ کند. این پارک در قسمت بالای کانتینرهای بزرگی احداث شده است که آب اضافی باران را در طول فصول بارندگی در خود جمع می‌کند و در فصل‌های گرم و کم آب مورد استفاده قرار می‌دهد.

این روزها، بیارکه اینگلس (Bjarke Ingels)، معمار مشهور دانمارکی در حال طراحی یکی از بلندپروازانه‌ترین پروژه‌های ضد سیل در جهان است که با هدف جلوگیری از وقوع سیل‌هایی نظیر طوفان سندی در سال ۲۰۱۲ که بخش اعظمی از کلانشهر نیویورک را زیر آب برد، طراحی شده است. بیارکه اینگلس در مرحله اول این پروژه دیواری به ارتفاع حدود پنج متر بر سواحل ایست ریور (رودخانه شرقی)، دور تا دور پارکی قدیمی احداث کرده است تا فضایی تفریحی برای مردم در ارتفاعات بالای رود به وجود آورد. معمار بزرگ دانمارکی قصد دارد در مرحله بعدی فضای بیرونی دیوار بلند را با پوشش گیاهی مقاوم به آب شور محصور کند تا از آسیب به فضای داخلی پارک در هنگام وقوع سیل جلوگیری شود.

کد خبر 430013

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.