هر ساعت ۶۸ میلیارد تومان به حجم نقدینگی کشور افزوده می‌شود

مدیرکل دفتر امور اقتصادی و سیاست های تجاری وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: میزان نقدینگی در سال های ۱۳۹۶ و ۱۳۹۷ به‌ ترتیب معادل ۱۵۲۹ و ۱,۸۸۲ هزار میلیارد تومان بوده که نشان می‌دهد در سال ۱۳۹۷ معادل ۳۵۳ هزار میلیارد تومان به حجم نقدینگی کشور اضافه شده است.

به گزارش ایمنا به نقل از شاتا، احمد تشکینی اظهار کرد: این بدان مفهوم است که در سال ۱۳۹۷ به طور متوسط ماهانه ۲۹ هزار میلیارد تومان، روزانه ۹۰۰ میلیارد تومان و ساعتی ۴۰ میلیارد تومان به حجم نقدینگی کشور اضافه شده است.

وی افزود: میزان نقدینگی در پایان سال ۱۳۹۸ معادل ۲,۴۷۰ هزار میلیارد تومان بوده که نشان می‌دهد معادل ۵۸۸ هزار میلیارد تومان به حجم نقدینگی کشور در این سال اضافه شده است. این بدان مفهوم است که در سال ۱۳۹۸ به طور متوسط ماهانه ۴۹ هزار میلیارد تومان، روزانه ۱.۶ هزار میلیارد تومان و ساعتی ۶۸ میلیارد تومان به حجم نقدینگی کشور اضافه شده است.

مدیرکل دفتر امور اقتصادی و سیاست‌های تجاری وزارت صنعت، معدن و تجارت افزود: رشد بالای نقدینگی (به عنوان متغیر طرف تقاضا) بالاتر از رشد تولید (به عنوان متغیر عرضه) نقش کلیدی در تلاطمات قیمتی بازارهایی مانند خودرو و … ایفا می‌کند.

تشکینی در پایان خاطر نشان کرد: در سال‌های ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ تغییر ترکیب نقدینگی و افزایش رشد سهم پول نسبت به شبه پول رخ داده است که نشانگر گرایش به سمت فعالیت‌های سوداگرایانه و سفته بازی است.

کد خبر 429975

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.