رحمانی فضلی: سند همکاری جامع از مسائل مهم ایران و افغانستان است

وزیر کشور با بیان اینکه سند همکاری جامع از مسائل مهم ایران و افغانستان است، گفت: خبر خوشی که آقای اتمر به ما دادند این است که ظرف سه ماه آینده بتوانیم این سند همکاری جامع را با هم یکپارچه کنیم و بتوانیم در دو کشور مصوب و اجرایی کنیم.

به گزارش ایمنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور، عبدالرضا رحمانی‌فضلی روز دوشنبه در دیدار با محمد "حنیف اتمر" سرپرست وزارت خارجه جمهوری اسلامی افغانستان اظهار کرد: موضوعات بسیار مهمی در جهت افزایش همکاری‌ها و تقویت رابطه میان دو کشور در حوزه‌های مختلف مطرح شد.

وی افزود: یکی از مباحث و موضوعات مرزی و آنچه که در مناطق مرزی اتفاق می‌افتد بود که در این زمینه با یکدیگر موافقت‌نامه امنیتی داریم و مقرر شد کمیسیون‌های مشترک مرزی و کمیساریای مرزی را به صورت مستمر و در زمان بندی‌های مشخص بگذاریم و مسائل‌مان را آنجا مطرح کنیم.

وزیر کشور تصریح کرد: یکی از مسائل بسیار مهم بین ما و افغانستان سند همکاری جامع است که این سند جامع همکاری در سفر رئیس جمهوری افغانستان که آن زمان آقای "اتمر" مسئول شورای امنیت افغانستان بودند مطرح شد و حدود ۵ سال است که روی این سند کار بسیار جدی و خوبی شده است.

رحمانی فضلی اضافه کرد: خبر خوشی که آقای اتمر به ما دادند این است که ظرف ۳ ماه آینده بتوانیم این سند همکاری جامع را با هم یک پارچه کنیم و بتوانیم در دو کشور مصوب و اجرایی کنیم که حتماً تحول بسیار زیادی خواهد بود.

وی گفت: مسئله دیگر بحث اتباع افغانستانی و نحوه تردد آنها به داخل کشور بود؛ آقای اتمر هم متذکر شدند و تشکر کردند و یادآور شدند که جمهوری اسلامی ایران ظرف ۴۰ سال همکاری‌های خوبی در این زمینه داشته و مقرر شد دولت‌های هر دو کشور تلاش کنند همه موانعی که در مسیر تردد قانونی است برداشته شود و تردد قانونی تسهیل شود که بتوانیم برادران افغانستانی خود را از طریق مسیرهای کاملاً قانونی و حمایت شده در کشورمان حضور یابند و آنها با اعتماد و اطمینان بیشتری بتوانند کارهای خود را انجام دهند.

وزیر کشور اظهار کرد: همچنین مقرر شد در بحث توسعه منطقه‌ای میان ایران و افغانستان همکاری بین استان‌های همجوار و همچنین سرمایه‌گذاران در مناطق مرزی با هم نشست‌های مشترک داشته باشیم که ایران آمادگی لازم را برای این نشست‌ها دارد و امیدواریم که یک زمانبندی مشخص همکاران بنده در حوزه اقتصادی و امنیتی و همکاران جناب آقای اتمر در حوزه اقتصادی و امنیتی افغانستان به ما بدهند تا این کار هم انجام شود.

رحمانی فضلی خاطرنشان کرد: امیدواریم این نشست‌ها و جلسات و این تبادل افکار و نظرات موجب خیر و برکت برای دو کشور همسایه که زبان مشترک، تاریخ مشترک دارند و فرهنگ مشترک دارند داشته باشیم و همچنین امیدوارم که این نشست‌ها ادامه داشته باشد تا نتایجی که الان به دست آمد در عمل هم محقق شود.

کد خبر 429966

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.