ساخت دستگاه تولید ماسک N95 در دانشگاه صنعتی اصفهان

عضو هیئت علمی پژوهشکده نانو فناوری و مواد پیشرفته دانشگاه صنعتی اصفهان گفت: محققان دانشگاه صنعتی اصفهان با طراحی، ساخت و تجاری‌سازی یک دستگاه صنعتی و راه اندازی خط تولید کامل ماسک‌های استاندارد N95، روزانه بیش از ۱۵ هزار ماسک تولید می‌کنند.

علیرضا علافچیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه مراحل طراحی و ساخت دستگاه صنعتی الکتروریسی نانو الیاف پیش از شیوع ویروس کرونا در کشور، در دانشگاه صنعتی اصفهان انجام شد، اظهار کرد: این دستگاه با وقوع بحران کرونا با تمام ظرفیت در اختیار تولید پارچه‌های نانو برای ماسک‌های N95 قرار گرفت.

وی افزود: نانو الیاف به وسیله اختلاف پتانسیل ۷۰ کیلو ولتی میان دو قطب مثبت و منفی ایجاد می‌شود که در دستگاه صنعتی الکتروریسی نانو الیاف با شاخصه تمام اتوماتیک بودن و دقت بسیار بالا، برهمکنش بین میدان الکتریکی و بار الکترواستاتیکی پلیمر، سبب اعمال کشش به آن‌ها و تولید الیاف نانو می‌شود.


عضو هیئت علمی پژوهشکده نانو فناوری و مواد پیشرفته دانشگاه صنعتی اصفهان با اشاره به اهمیت تولید این دستگاه مهم و کاربردی، گفت: دستیابی به دانش فنی تولید این نوع دستگاه در دانشگاه صنعتی اصفهان، تمام اتوماتیک بودن و اختلاف قیمت قابل توجه نمونه ساخته شده با دستگاه‌های مشابه خارجی، امکان ارزآوری تولید انبوه این دستگاه را فراهم کرده است.

وی با اشاره به دیگر کاربری‌های این دستگاه صنعتی اظهار کرد: با توجه به اهمیت راهبردی و افزایش روزافزون استفاده از محصولات نانو، از این دستگاه ارزشمند می‌توان در تولید محصولات پزشکی همچون باند و گاز استریل، صنایع سلولزی همچون کاغذهای ضد آب، دستمال کاغذی‌های آنتی باکتریال و دیگر صنایع کاربردی همچون فیلترهای خودرو و فیلترهای آب و هوا بهره گرفت.


علافچیان با توضیح اینکه تولید ماسک‌های استاندارد N95 و دیگر ماسک‌های مرغوب نانو از جمله نیازهای امروز کشور است، خاطرنشان کرد: با راه‌اندازی این دستگاه صنعتی از روزهای نخست سال جاری، روزانه پارچه نانو جهت تولید ۱۵ هزار ماسک N95 فراهم می‌شود و با ایجاد خط کامل تولید در دانشگاه صنعتی اصفهان و اخذ تاییدیه سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت، روزانه بیش از ۱۵ هزار عدد از این ماسک‌ها تولید می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه دستیابی به دانش فنی تولید این نوع دستگاه حائز اهمیت است، تصریح کرد: به منظور افزایش حجم تولیدات و در راستای کمک به دیگر واحدهای تولید ماسک در دانشگاه صنعتی اصفهان که از ابتدای شیوع کرونا فعال شده‌اند، مراحل پایانی ساخت و راه اندازی سه دستگاه دیگر الکتروریسی نانو الیاف در حال انجام است که طی روزهای آینده به بهره برداری خواهد رسید.

کد خبر 429951

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • گودرزیان IR ۰۳:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۰
    0 0
    بادرود به همه ایرانیان بویژه خوش غیرت هاش.عزیزان بنده از بابلسر این پیام رو خدمتتان تقدیم میکنم. خیلی وقته دنبال یک دستگاه تولید ماسک سه لایه هستم ولی به اندازه کافی پول ندارم ولی اگر بشود دستگاهی پیدا بشه که اگر بتوانم طول یک شبانه روز حدود ده هزار عدد ماسک سه لایه تولید کنم ممنون میشم. چون کل پولی که میتوانستم تهیه کنم درحد صدو پنجاه میلیون بوده دستتان درد نکنه .منتظر جواب شما همراه با راهنمایی هستم.خدا نگهدارتان