نیاز کشور به تولید سالانه ۹۰۰ هزار مسکن

عضو هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران گفت: طبق برآوردها و پروانه‌های صادر شده از سوی شهرداری‌ها نشان می‌دهد که سالانه ۳۰۰ هزار واحد مسکونی تولید می‌شود و کشور همچنان از تولید مسکن و پاسخگویی به تقاضا عقب است.

به گزارش ایمنا به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، بیژن خطیبی عضو هیئت‌مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران، در پاسخ به این پرسش که آیا کمبود تولید مسکن که سالهاست ساخت و ساز درگیر آن است می‌تواند در آینده علی رغم پایین بودن قدرت خرید متقاضیان جهش قیمت را ایجاد کند؟ اظهار کرد: دستور رئیس‌جمهور به موضوع بخش مسکن و تسهیل شرایط صدور پروانه ساختمانی می‌تواند به تولید مسکن منجر شود و سرعت ساخت و ساز را بالاتر ببرد.

وی افزود: بر اساس اطلاعات مرکز آمار، سالانه ۸۰۰ هزار ازدواج در کشور رخ می‌دهد بنابراین وقتی این تعداد خانه اولی در کشور داریم که نیازمند مسکن هستند باید سالانه ۹۰۰ هزار مسکن در کشور تولید شود تا بتوان به تقاضا پاسخ داد. اما طبق برآوردها و پروانه‌های صادر شده از سوی شهرداری‌ها نشان می‌دهد که سالانه ۳۰۰ هزار واحد مسکونی تولید می‌شود و کشور همچنان از تولید مسکن و پاسخگویی به تقاضا عقب است.

خطیبی در پاسخ به این سوال که برخی گمان می‌کنند که با افزایش صدور پروانه ساختمانی و افزایش تولید مسکن در حقیقت شهر فروشی خواهد شد، توضیح داد: به هر حال باید یک تصمیمی برای شهر و یک تصمیمی برای پاسخگویی به تقاضای مسکن گرفته شود. اینکه بگوییم رشد صدور پروانه ساختمانی به شهر فروشی منجر می‌شود پس تولید مسکن نداشته باشیم باید بدانیم که تقاضای مسکن را چگونه باید پاسخ دهیم؟ به هر صورت هم باید به ساخت و ساز فکر کنیم و هم اینکه شهر را از آن حالت خود خارج نکنیم.

عضو هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران، ادامه داد: اگر قرار است در کلان شهرها و تهران ساخت و ساز نشود پس باید به فکر ایجاد شهرهای جدید هم بود. پس یا باید تولید مسکن داشته باشیم و یا اینکه تقاضا را پاسخ ندهیم و به فکر شهرها باشیم. تاکید بنده این است که هم به فکر ساخت و ساز باشیم و هم اینکه شهر را از آن حالت خود خارج نکرده و به شکل عامیانه شهر فروشی نکنیم.

تولید سالانه ۳۰۰ هزار مسکن در کشور

وی گفت: چندین سال است که به هر حال فروش تراکم کاهش یافته است و همین موضوع باعث شده تا میزان صدور پروانه ساختمانی در شهر تهران ۵۰ درصد کاهش یابد. در حالی که بر اساس طرح جامع مسکن باید سالانه ۹۰۰ هزار مسکن تولید می‌شد اما تنها ۳۰۰ هزار مسکن تولید شده است، پس این عملکرد نشان می‌دهد که حال و روز ساخت و ساز خوب نیست و تولید و عرضه مسکن از تقاضا عقب است.

خطیبی در پاسخ به این پرسش که با تسهیل شرایط صدور پروانه ساختمانی می‌توان امیدوار شد که ساخت و ساز بهتر شود؟ گفت: در حال حاضر در برخی مواقع صدور پروانه ساختمانی حتی چهار ماه هم طول می‌کشد اما اگر شرایط صدور پروانه ساختمانی تسهیل شود می‌توان گفت که تولید مسکن روند بهتری خواهد گرفت و قطعاً بر تولید مسکن اثرگذار خواهد بود. اما باید منتظر ماند و دید که ضرایب جریمه در صدور پروانه‌های ساختمانی از سوی شهرداری‌ها چگونه خواهد بود.

وی در پاسخ به این پرسش که این دستور رئیس جمهور این ذهنیت را ایجاد کرد که قرار است فروش تراکم آزاد شود؟ گفت: اگر قرار باشد فروش تراکم آزاد شود باید به دقت در این خصوص تصمیم‌گیری شود. اما به نظر بنده این تصمیم و دستور رئیس‌جمهور برای تسهیل صدور پروانه ساختمانی بوده نه فروش تراکم. به هر صورت نباید فروش تراکم در برخی مناطق آزاد شود.

کد خبر 429944

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.