نشاط شهروندی و رونق اقتصاد محلی؛ دستاورد فضاهای عمومی موفق

فضاهای عمومی نقش مهمی در افزایش نشاط شهروندی و بهبود کیفیت زندگی ایفا می‌کند؛ چنانچه این فضاها از پوششی سبز برخوردار باشد، کاهش آلودگی هوا و تغییرات اقلیمی را نیز همراه خواهد داشت.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، قبل از اینکه بخواهیم از فضاهای عمومی سخن بگوییم، ابتدا باید نقش مهمی را که این فضاهای در زندگی شهری ایفا می‌کنند درک کنیم. فضاهای عمومی مکان‌هایی است که در آن پویایی، تعاملات و ارتباطات بین مردم اتفاق می‌افتد؛ جایی که دسترسی به فضاها به راحتی و بدون هیچ‌گونه مانع و محدودیت امکان‌پذیر است. با وجود این، آنچه که از فضاهای عمومی در ذهن همه نقش می‌بندد، محدود به پارک‌ها و میدان‌های عمومی است و خیابان‌ها که عموماً بزرگ‌ترین سهم فضای عمومی در شهر را به خود اختصاص می‌دهد، اغلب به عنوان مکان‌هایی عمومی برای برقراری ارتباط اجتماعی در نظر گرفته نمی‌شود. در مراکز بزرگ شهری، جاده‌ها به طور میانگین بیش از ۷۰ درصد کل فضاهای عمومی را به خود اختصاص داده است و این در حالی است که مردم تنها به کمتر از ۳۰ درصد فضاهای عمومی بدون خودرو دسترسی دارند.

زندگی شهری، از نظر تاریخی ارتباط بسیار نزدیکی با استفاده ساکنان از فضاهای عمومی به صورت روزانه دارد. به عنوان مثال در یونان باستان بیشتر فعالیت‌های شهری نظیر رویدادهای سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی در مکان‌های عمومی که در آن زمان "آگورا" نامیده می‌شد، اتفاق می‌افتاد. با این حال پس از افزایش استفاده از خودروها، بسیاری از این فعالیت‌ها به بخش‌های خصوصی منتقل شد و در نتیجه فضاهای عمومی اهمیت خود را در بین مردم از دست داد.

این روزها، زندگی شهری تحولات بزرگی را تجربه می‌کند؛ فضاهای عمومی و خیابان‌ها به واسطه سیاست‌های استفاده از زمین، قطارهای تندرو و تکنولوژی‌های جدید که ارتباطات اینترنتی را تقویت می‌کند، دوباره در بین مردم ارزشمند شده است. در ادامه به اهمیت درک فضاهای عمومی در ایجاد شهرهایی برای مردم پرداخته می‌شود.

فضاهای عمومی، نشاط شهری ایجاد می‌کند

افزایش نشاط شهری عمدتاً به کیفیت فضاهای عمومی در سراسر یک شهر بستگی دارد. فضاهایی که به خوبی طراحی شده باشد دیدارهای تصادفی، تعاملات غیر رسمی و توسعه اجتماعی عمومی را ممکن می‌کند. اینکه همه ساکنان یک شهر به طور برابر به خیابان‌ها، میادین، پارک‌ها، پیاده‌روها و مسیرهای دوچرخه‌سواری دسترسی داشته باشند از اهمیت بالایی برخوردار است. اخیراً جنبشی به نام "خیابان‌های کامل" در سراسر شهرهای جهان ترویج یافته است که بر اساس آن خیابان‌های شهر شکل مردم_محور به خود می‌گیرد و روی تردد وسایل حمل و نقل موتوری بسته می‌شود.

علاوه بر این، طراحان در بسیاری از شهرهای جهان تلاش می‌کنند راهکارهایی خلاقانه برای احیای فضاهای عمومی ارائه دهند. به عنوان مثال مقامات رسمی کلانشهر مونترآل کانادا تعداد ۲۱ سازه تاب مانند در سراسر شهر نصب کرده‌اند که در هنگام تاب خوردن، موسیقی پخش می‌کند. فضاهای عمومی برای همه شهروندان است بنابراین باید کاربردهای متنوعی را در بر گیرد.

فضاهای عمومی اقتصاد محلی را رونق می‌بخشد

فضاهای عمومی باکیفیت نه تنها مکان‌هایی برای تفریح و فعالیت‌های جسمی در اختیار شهروندان قرار می‌دهد، بلکه می‌تواند منجر به رونق اقتصادی محله شود. در سال ۲۰۰۵ پارکی در سئول، پایتخت کره جنوبی و در نزدیکی یک بزرگراه شهری با سکونت ۴۰ هزار نفر و دارای ۸۰ هزار شغل احداث شد و به طور مداوم فعالیت اقتصادی جامعه محلی را رونق بخشید. ارزش املاک منطقه به علت توسعه دوباره پارک و بزرگراه به ازای هر یک متر مربع با ۲۵ درصد افزایش مواجه شد.

این پروژه شگفت‌انگیز توجه رسانه‌های بین‌المللی را به خود جذب کرد و آن را به یک منطقه توریستی بسیار محبوب تبدیل کرد. اما مهم‌تر از همه این که در پروژه فوق فضاهای عمومی به مردم بازگردانده شد و ساکنان اهل سئول با پرورش محصولات کشاورزی در این فضاها نه تنها مواد غذایی مورد نیاز خود را تولید می‌کنند بلکه به بهبود کیفیت هوا کمک شایانی کرده‌اند.

سبز سازی فضاهای عمومی به کاهش اثرات زیست‌محیطی منجر می‌شود

چنانچه فضاهای عمومی پوششی سبز را در بر گیرد، آن‌گاه می‌تواند اکوسیستم زندگی طبیعی محله را بهبود ببخشد. طراحان شهری می‌توانند از میدان‌ها، پارک‌ها و سایر فضاهای سبز برای به حداقل رساندن اثرات زیست‌محیطی، افزایش پایداری شهری و پیوند ساکنان با طبیعت بهره گیرند.

مقامات شهری در یکی از محله‌های سائوپائولو به منظور حفظ منابع آب مهم شهر پارکی بسیار زیبا و سبز احداث کردند. این پارک تنها محلی برای تفریح و سرگرمی نیست، بلکه با هدف حفظ شبکه‌های متعادل آب و فاضلاب، زهکشی آب باران و گسترش خدمات بهداشتی به مناطق اطراف احداث شده است.

کد خبر 429923

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.