خزان اینستاگرام ازسوی بهارستان؟

خط و نشان بهارستان برای NPT و نخستین مواجه مجلس یازدهم با وزیر ارتباطات از مهمترین عناوین روزنامه‌های امروز _ دوشنبه دوم تیرماه_ است.

مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، لذا خبرگزاری ایمنا، مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ابتکار، در صفحه نخست امروز خود با تیتر « خط و نشان بهارستان برای NPT » نوشت: نشانه‌های توافق بر سر تنش‌های بین ‫المللی ایران با غرب همچنان در حالتی از ابهام قرار دارد. در حالی که بدعهدی آمریکا به خودی خود راه را برای بهبود شرایط سخت کرده بود حالا قطعنامه اخیر شورای حکام آژانس بین‫المللی انرژی اتمی مزید بر علت شده است. اما از سوی دیگر طرفین غربی با هر وسیله‌های در صدد بهانه جویی در زمین بازی، منتظر خروج ایران از برجام هستند تا با این وسیله بتوانند هم‌نوا با آمریکا دست به اقدامات سلبی بیشتری بزنند. حالا اما در داخل ایران نیز مخالفان سرسخت برجام روی صندلی سبز بهارستان نشسته‌اند تا صحبت از خروج از NPT را به تصویب برسانند. این اتفاق هرچند می‌تواند شرایط را در سپهر سیاست خارجی کشور دشوارتر کند اما با توجه به ترکیب فعلی مجلس یازدهم این اتفاق دور از ذهن نیست.‬‬‬‬‬‬‬‬‬

در همین راستا روز گذشته یک عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی بیانیه نمایندگان مجلس در محکومیت قطعنامه اخیر شورای حکام آژانس بین ‫المللی انرژی اتمی را قرائت کرد.‬

علی کریمی فیروز جای در جلسه علنی روز یکشنبه مجلس شورای اسلامی بیانیه ۲۳۷ نماینده یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در واکنش به قطعنامه اخیر شورای حکام آژانس بین‫ المللی انرژی اتمی را قرائت کرد.‬

روزنامه آرمان ملی، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «خزان اینستاگرام از سوی بهارستان؟» به بررسی نخستین مواجهه مجلس یازدهم با وزیر ارتباطات پرداخت و نوشت: تخریب آسان اما ساختن سخت است». این ضرب‌المثل قدیمی در بسیاری از امور کارکرد دارد و شاید بتوان آن را به رویکرد اخیر نمایندگان مجلس یازدهم که هنوز از راه نرسیده بنای مقابله با دولت گذاشته‌اند تعمیم داد. چنانکه عزم مجلس برای فیلترینگ اینستاگرام آنها را به مقابله با وزیر جوان کشانده است. روز گذشته نیز آذری جهرمی مهمان مجلس و پاسخگوی نمایندگان بود. رئیس مجلس در این جلسه خطاب به وزیر ارتباطات اظهار کرد: باید مثل تعرفه‌گذاری بازار خودرو برای فضای مجازی هم تصمیم گرفت. آذری جهرمی نیز در اظهاراتی بیان کرد: «مگر با ترور سردار سلیمانی ما منطقه را خالی کردیم که فضای مجازی را تعطیل کنیم؟» باید دید در این بین تکلیف شبکه اجتماعی پرطرفدار نزد ایرانیان چه خواهد شد.

روزنامه همدلی، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «بدون حضور در قدرت، اصلاح آن ممکن نیست» به بررسی نسبت اصلاحات و قدرت در ایران در پرسش و پاسخ همدلی با سیدمصطفی تاج‌زاده پرداخت و نوشت: سیدمصطفی تاج‌زاده، فعال سیاسی اصلاح‌طلب همچنان بر روش سیاست‌ورزی اصلاح‌طلبانه تاکید می‌کند. او شعارهای تندروهای دو جناح و براندازان را راه حل اداره کشور نمی‌داند و معتقد است که همچنان نسخه نجات کشور از تندروی و آفت‌های آن اصلاح‌طلبی است. تاج‌زاده در جریان پرسش و پاسخ با روزنامه همدلی به سوالات ما در این باره پاسخ گفته است که گزیده‌ای از آن به شرح زیر است. وی در پاسخ به این سوال که آیا اصلاحات شکست خورده است؟ گفت: اصلاحات به یاری خداوند و مشارکت مردم پیروز خواهد شد، اگرچه تحقق آن با فراز و نشیب همراه خواهد بود. سرعت و گستره آن در درجه نخست به انسجام، اراده، برنامه، تلاش و سلامت اصلاح‌طلبان وابسته است. البته توجه داریم که اصلاحات یک حزب سیاسی نیست که شکست آن به معنای ناکامی حرکت اصلاحی ملت ایران ارزیابی شود. هدف اصلاحات رسیدن به ایرانی آباد و آزاد و عدالت مدار و تأمین زندگی شرافتمندانه برای تمام مردم با مشارکت خود مردم است. این خواستی ملی است و محقق خواهد شد؛ دیر و زود دارد، اما سوخت و سوز ندارد. البته باید یادآوری کنم که اصلاحات پیروزی نهایی هم ندارد. کار اصلاح پایان‌ناپذیر است‌. همواره باید دنبال اشکالات و معایب در افراد (به خصوص خود انسان) و سیستم‌ها گشت و دائماً آنها را برطرف کرد. تاج‌زاده با اشاره به وضعیت اصلاح‌طلبان پس از حوادث سال ۸۸ و انزوای اجباری آنان و سپس چند پیروزی انتخاباتی در سال‌های ۹۲، ۹۴ و ۹۶ و البته وضعیت کنونی آنها گفت: در ایران نیز هر زمان که حاکمیت به هر دلیلی، درونی یا بیرونی، ملی یا بین‌المللی، اقتصادی یا غیر اقتصادی، تصمیم بر گشودن دایره مدیریت کشور و استفاده از طرح و توان برنامه‌های منتقدین به شمول اصلاح‌طلبان گرفته است، اصلاحات توانسته پیشرفت‌های خوبی داشته باشد.

روزنامه دنیای اقتصاد، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «دمای قیمت‌ها در فصل اول» نوشت: مرکز آمار داده‌های شاخص قیمت در خردادماه را منتشر کرد. مطابق این آمار شاخص قیمت مصرف‌کننده در فصل بهار ۸. ۶ درصد رشد کرد. عددی که نسبت به بهار ۹۷ و بهار ۹۸، در سطح بالاتری قرار می‌گیرد. در فروردین‌ماه، رشد قیمت برخی خوراکی‌ها در گروه میوه و خشکبار و سبزیجات، تا ۲۰ درصد هم رسیده بود. برخی مشکلات به وجود آمده در سمت عرضه به‌دلیل شیوع کرونا و همچنین تقاضای بیش از حد برای برخی خوراکی‌ها، دلیل این موضوع بود. رشد قیمت خوراکی‌ها و دخانیات در بهار امسال معادل ۱. ۸ درصد بوده است. با این حال قیمت غیر خوراکی‌ها و خدمات نیز آرام ننشسته بود. شاخص قیمت این گروه مصرفی نیز رشد ۲. ۶ درصدی را در فصل اول سال ثبت کرده است. به نظر رشد قیمت خودرو و نرخ ارز، اثر مهمی را بر رشد قیمت کالاهای بادوام داشته است. شاخص کالاهای بادوام در فصل اول، تورم ۴. ۱۵ درصدی را پشت سر گذاشت. این فعل و انفعالات موجب شد تا نرخ تورم نقطه‌ای در پایان خرداد به ۵. ۲۲ درصد برسد. پیش‌تر پژوهشکده آمار در یک گزارش پیش‌بینی کرده بود که نرخ تورم نقطه‌ای در حالت بدبینانه به ۶. ۲۴ درصد و در حالت میانه به ۷. ۲۱ درصد برسد. اکنون در وضعیتی بین سناریوی بدبینانه و میانه قرار گرفته‌ایم.

روزنامه کیهان، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «سرنگونی مجسمه‌ها و نمادهای برده داری در آمریکا یکی پس از دیگری» به بررسی اعتراضات نژاد پرستی در آمریکا پرداخت و نوشت: اعتراضات در آمریکا علیه نژادپرستی ساختاری در این کشور همچنان ادامه دارد و با گذشت نزدیک به یک ماه از این اعتراضات، معترضان به نژادپرستی و خشونت پلیس، خود قربانی وحشی‌گری پلیس می‌شوند. در جریان این سرکوب‌ها، به نوشته رسانه‌های آمریکایی، دست کم ۲۰ نفر کشته شده‌اند. روزنامه آمریکایی «یواس‌ای تودی» اخیراً در گزارشی نوشت، اعتراضات در همه ایالات آمریکا رخ داد و به همین دلیل، تعیین تعداد دقیق افرادی که کشته شده‌اند، میسر نیست. بر اساس گزارش‌ها، تا کنون هزاران نفر نیز دستگیر شده‌اند. در هفته دوم اعتراضات گزارش شده بود که ۱۳ هزار نفر بازداشت شده‌اند، اما از آن تاریخ تا کنون این آمار به روز رسانی نشده است. معترضان طی ۲۸ روز گذشته تنها به حضور در خیابان‌ها اکتفا نکرده و ده‌ها نماد برده‌داری و نژادپرستی، که بخشی از تاریخ ۲۵۰ ساله این کشور به حساب می‌آید، را به زیر کشیده و برخی را نیز آتش زده‌اند. دومینوی سرنگونی مجسمه‌ها در سراسر آمریکا همچنان ادامه دارد و علاوه برده‌ها تندیسی که به پایین کشیده شده‌اند، معترضان جمعه شب در کارولینای شمالی قسمت‌هایی از تندیس نصب شده در این منطقه را نیز به پایین کشیده و سپس آن را با طناب به دار آویخته‌اند.

کد خبر 429921

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.