از هرگونه تغییر در ناژوان خودداری شود

رئیس کمیسیون پایش و نظارت شورای اسلامی شهر اصفهان از شهرداری اصفهان درخواست کرد که با تمام توان از منطقه ناژوان حفاظت کرده و از هر نوع اقدامی که منجر به تغییر در منطقه می‌شود جداً خودداری نماید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، فتح‌الله معین امروز -یکشنبه یکم تیرماه- در یکصد و بیست و هفتمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان اظهار کرد: سبزی و طراوت شهر اصفهان در گذشته به حدی بود که یکی از جهانگردان در قرن ۱۹ میلادی می‌نویسد "از دامنه کوه صفه به جهت باغات و درختان سربه فلک کشیده به سختی می‌توان گنبدهای مساجد شهر را مشاهده کرد."

وی افزود: با این حال سرانه فضای سبز اصفهان از سال ۵۵ تاکنون کاهش زیادی داشته که مشکلات ایجاد شده ناشی از آن را در سال‌های اخیر مشاهده می‌کنیم و شاید تنها بیشه و باغات منطقه ناژوان را بتوان مجرای تنفسی باقیمانده برای شهر اصفهان دانست.

رئیس کمیسیون پایش و نظارت شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: در سال‌های اخیر این منطقه مانند لقمه آماده زمین خواران و بساز و بفروش‌های شهرستان تلقی شده و آنها سعی در بلعیدن زمین‌های این منطقه داشته‌اند و آن را وسیله‌ای برای ثروت اندوزی دانسته‌اند.

وی ادامه داد: در سال‌های اخیر مشاهده شده که درآمد جزئی ناشی از تغییر کاربری فضای سبز و باغات این منطقه به مناطق مسکونی و تجاری، به صورت چند برابری صرف خرید اراضی با مقیاس کوچک‌تر و برای تبدیل به اراضی فضای سبز سطح شهر شده است.

معین با بیان اینکه شهرداری اصفهان باید با تمام توان از ناژوان حفاظت کرده و از هر نوع اقدامی که منجر به تغییر در این منطقه می‌شود جداً خودداری کند، خاطرنشان کرد: لازم است حقوق قانونی مالکین و صاحبان در اراضی ناژوان عادلانه و به نحو مطلوب تأمین و پرداخت شود زیرا منصفانه نیست که هزینه فضای سبز و تولید اکسیژن شهر را جمع محدودی از شهروندان پرداخت کنند.

وی از استاندار و معاونان او و نیز متولیان ادارات کل و سازمان‌های اصفهان خواست از ناژوان به عنوان تنها فرصت باقیمانده کلانشهر اصفهان حمایت کنند.

رئیس کمیسیون پایش و نظارت شورای اسلامی شهر اصفهان اضافه کرد: با توجه به مصوبه اخیر شورای شهر جهت عوارض تأمین اکسیژن در اصفهان و تحقق بخشی از آن نسبت به فعال سازی جریان تملک و پرداخت حقوق مردم لازم است هرچه سریع‌تر اقدامات لازم انجام شود.

وی گفت: معاونت خدمات شهری و سازمان پارک‌ها و فضای سبز در قالب پارک طبیعی نسبت به احیای مجدد باغات و اراضی تملک شده و تأمین آب مورد نیاز به هر شکل ممکن اقدام و از احداث ساختمان و سطح سخت در منطقه خودداری کند.

معین با تاکید بر لزوم ایجاد زمینه‌های لازم برای استفاده معقول و منطقی شهروندان از فضای سبز طبیعی ناژوان، ادامه داد: با توجه به مسیر اکثر بادهای شهر اصفهان که از غرب به شرق می‌وزند، لزوم حفظ و احیای منطقه اهمیت مضاعفی پیدا می‌کند.

وی افزود: برای چندمین بار تذکر می‌دهم که شهرداران مناطق به هر شکلی از تغییر کاربری اراضی باغات و زمین‌های با کاربری فضای سبز خودداری کنند که این امر موجب ایجاد هزینه‌های هنگفت برای نسل آینده و خیانت در حق آنان خواهد بود.

رئیس کمیسیون پایش و نظارت شورای اسلامی شهر اصفهان اظهار کرد: امید است با ارائه حساسیت اعضای شورای اسلامی شهر و مدیریت شهرداری اصفهان هرچه سریع‌تر نسبت به احیای مجدد اراضی ناژوان متعلق به شهرداری که بر اثر خشکسالی سالهای گذشته متحمل خسارت‌های زیادی شده اقدام و مدیریت شهری تمامی توان خود را در جهت ایجاد پارک طبیعی مناسب در حاشیه رودخانه زاینده رود به کار گیرد.

کد خبر 429874

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.