رسیدگی به جرم زنان برعهده دادگاه است نه مردان خانواده

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: رسیدگی عادلانه و منصفانه به پرونده‌هایی همچون قتل رومینا و اقدام قضائی در حمایت از زنانی که قربانی خشونت هستند، خواسته فعالان حقوق زنان از مسئولان ذی‌ربط است. 

به گزارش خبرنگار ایمنا، فریده روشن امروز -یکشنبه یکم تیرماه- در یکصد و بیست و هفتمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه قراردادن روزی به نام دختر نه صرفاً برای تبریک بلکه تذکری برای شناسایی مشکلات و مسائل مربوط به دختران جامعه و سعی در برطرف کردن آنهاست، اظهار کرد: پیامبر اسلام در عصری ظهور کردند که دختران را مایع ننگ می‌دانستند و به دلیل ترس از بی آبرویی اقدام به کشتن فرزند دختر خود می‌کردند؛ خداوند ایشان را مبعوث کردند و برای ریشه کن کردن چنین ظلمی، به او دختری عطا و سلاله او را از طریق این دختر بر جهان جاودان کردند.

وی با بیان اینکه پیامبر دختران را مایه برکت، رحمت و باقیات صالحات و شاد کردن آنها را دارای ثواب اخروی می‌دانست و بر حسن معاشرت با دختران و همسران تأکید داشت، افزود: والدین وظایفی در قبال دخترانشان دارند و به گفته پیامبر فرزندان امانت خداوند نزد پدر و مادر هستند؛ بنابراین پدر و مادر بودن حق مالکیتی بر فرزند ایجاد نمی‌کند.

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان به اسامی قربانیان قتل‌های ناموسی در چندماه آغازین سال ۹۹ اشاره و تصریح کرد: در نخستین روزهای خردادماه سال جاری به دلیل کشته شدن رومینا اشرفی به دست پدرش، موضوع قتل ناموسی مورد توجه زیادی قرار گرفت؛ قتل ناموسی در کشور ما یک اتفاق نیست و چه بسیار زنانی که توسط مردان وابسته به آنها کشته شده‌اند و چه بسا بسیاری از زنان توسط مردان خانواده کشته شدند و پس از قتل نامشان به هزاران تهمت آمیخته شد و در سکوت در قبر خفتند.

وی با بیان اینکه بی‌تردید آزار جنسیتی به ویژه قتل‌هایی که با عناوین ناموسی توصیف می‌شود پدیده‌ای جهانی است و ریشه در مسائل نابرابری جنسیتی دارد، ادامه داد: در دنیایی که از برابری منصفانه صحبت می‌شود این امکان برای مردان فراهم می‌شود که بتوانند همسران، مادران، خواهران و دختران خود را به راحتی به در مظان اتهام قرار داده، حکم صادر کنند و به قتل برسانند.

روشن با بیان اینکه حتی اگر این زنان جرمی مرتکب شده باشند این وظیفه دادگاه است که به جرایمشان رسیدگی و در صورت نیاز برخورد کند، خاطرنشان کرد: زنان قربانی حوادثی مانند تجاوز، از جانب خانواده بار دیگر قربانی می‌شوند و مجرمان اصلی بدون مجازاتی متناسب با جرم به پشتوانه قانونی که از آنها حمایت کرده، به جامعه باز می‌گردند.

وی اضافه کرد: فراموش نکنیم که داستان قتل رومینای ۱۴ ساله و ارتباط یک مرد بالغ با عنوان عاشقانه ای با او، خود مصداقی از کودک آزاری است؛ وقتی از ممنوعیت ازدواج با کودکان و آموزش حقوق کودک برای آنها صحبت می‌شود به جهت جلوگیری از چنین موضوعاتی است.

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: جامعه سرشار از زنان و دخترانی است که در شرایطی مانند رومینا به سر می‌برند بنابراین علاوه بر فعالیت آموزشی و فرهنگی در راستای حقوق کودک و حقوق زنان و نیز راهکارهای روانشناسی برای کنترل خشم، نیازمند بررسی و بازتعریف مسائل ناموسی و جواز قتل زن و کودک تحت چنین شرایطی هستیم.

وی اضافه کرد: نظام حقوقی ایران در این داستان نیازمند بازنگری است تا ضمن شناسایی هویت مستقل زن به عنوان یک انسان با تقویت ضمانت اجرای متناسب، از وقوع چنین جرایمی جلوگیری کرده و از زنان و کودکان در برابر انواع خشونت محافظت و حمایت کند.

روشن تصریح کرد: رسیدگی عادلانه و منصفانه به چنین پرونده‌هایی و اقدام قضائی در حمایت از زنانی که قربانی خشونت هستند، خواسته فعالان حقوق زنان از مسئولان ذی‌ربط است.

کد خبر 429864

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.