جزئیات ساخت‌وساز نهاد ریاست جمهوری در جماران

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تهران درباره ساخت‌وساز نهاد ریاست جمهوری در جماران توضیح داد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محمد سالاری در دویست و بیست و یکمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به مطرح شدن موضوع ساخت‌وساز در ملکی متعلق به نهاد ریاست جمهوری واقع در محله جماران در فضای رسانه‌ها، اظهار کرد: بلافاصله پس از اطلاع از موضوع به همراه شهردار منطقه یک در محل پروژه حاضر و خواستار توضیحات لازم و ارائه اسناد قانونی شامل پروانه ساختمانی و نقشه‌های مصوب از سوی شهرداری شدم.

وی افزود: این ساختمان در مراحل پایانی اجرای ستون‌ها و سقف طبقه پنجم قرار دارد متأسفانه بدون اخذ پروانه ساختمانی، این ساختمان احداث شده است البته بنا بر اظهارات شهردار منطقه درخواست صدور پروانه انجام شده اما به دلیل طولانی شدن فرآیند استعلامات مربوطه، هنوز پروانه‌ای برای این ملک صادر نشده است.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تهران تصریح کرد: پس از انجام این بازدید به منظور بررسی دقیق‌تر بارگذاری انجام شده در این پروژه و تطبیق آن با ضوابط ملاک عمل مفاد طرح تفضیلی و طرح مصوب جماران و نیز به دلیل عدم دریافت پروانه خواستار توقف ادامه ساخت تا طی مراحل قانونی معمول شدند.

وی ادامه داد: میلگردهای کار شده در سقف طبقه دوم برخلاف ضوابط از اقدام برای اجرای ستون‌های طبقه سوم از گذر بالا حکایت داشت که از نمایندگان نهاد ریاست جمهوری و پیمانکار مربوطه و شهردار منطقه خواستم که به هیچ عنوان نسبت به اجرای طبقه سوم اقدام نشود.

سالاری در واکنش به اظهارات نمایندگان نهاد ریاست جمهوری مبنی بر تلاش آنها برای لغو محدودیت ارتفاع و محدودیت‌های میراثی در محله جماران، گفت: پس از شنیدن این اظهارات نارحت کننده با شهردار تهران تماس گرفتم و تاکید کردم دستورات اکید جهت جلوگیری از تداوم مراحل ساخت و ساز این پروژه و به ویژه طبقه مازاد صادر شود.

وی خاطرنشان کرد: صبح جمعه گذشته از اقدام شبانه عوامل پروژه برای بتون ریزی طبقه سوم خبردار شدم که شخصاً در محل پروژه حضور پیدا کرده و پس از مشاهده اجرای میلگرد گذاری، بتون ریزی ستون‌ها و برخی دیوارهای برشی طبقه سوم مجدداً با شهردار منطقه و شهردار تهران صحبت کردم و خواستار جمع آوری اقدامات مربوط به بنای مازاد دارای تخلف برابر قانون و مطابق ضوابط ملاک عمل شدم.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه این موضوع را با اعضای شورای شهر در میان گذاشتم که تقاضای آنها از شهرداری برخورد مطابق با قانون و جمع آوری تخلفات بود، اظهار کرد: پس از کسب نظر اعضای شورا به همراه آقای علیخانی مجدداً در محل پروژه حاضر شدیم و بنا بر تقاضای اهالی محل از شهرداری تهران و شهرداری منطقه خواستار اعمال قانون و جمع آوری مستحدثات نیمه کار طبقه مازاد مطابق قانون شدیم که شهردار و پرسنل شهرداری با تدبیر و مدیریت خوب نسبت به اعمال قانون اعمال کردند.

وی اضافه کرد: مساحت این ملک مطابق اسناد معادل یک هزار و ۵۶ متر مربع واقع در پهنه R 122 مسکونی بوده و به دلیل قرارگیری در محدوده طرح تفضیلی ویژه بافت پیرامونی حسینیه و بیت حضرت امام خمینی (ره) و نیز با هدف حفظ هویت تاریخی‌، فرهنگی و معنوی محله جماران و به موجب مصوبات شورای عالی شهرسازی و معماری صرفاً مجاز به ساخت دو طبقه از گذر فوقانی بوده است.

سالاری تصریح کرد: به دلیل شیب دار بودن زمین و اختلاف ارتفاع گذر بالا و پایین دوطبقه تحت عنوان زیرزمین نیز در آن ایجاد شده که با یک طبقه زیرزمین دفنی زیر گذر پایین مجموعاً پنج طبقه می‌شود.

وی درباره باغ بودن این ملک اظهار کرد: بررسی‌ها حکایت دارد که در سند مالکیت قدیمی قید باغ عمارات آمده است اما در سال ۹۳ کمیسیون ماده ۷ منطقه با داشتن تعدادی درخت رأی غیر باغ گرفته است و در خرداد ۹۹ نیز مجدداً در کمیسیون ماده ۷، دو نفر از اعضای کمیسیون رأی غیر باغ و یک نفر رأی باغ داده است که بنا بر رأی اکثریت باغ نبودن این ملک به تصویب رسیده است.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تهران تصریح کرد: نهاد ریاست جمهوری در سال ۹۳ اقدام به تخریب و گودبرداری در این ملک کرده اما ساختمان به همان شکل تا اواخر سال ۹۸ رها شده و مجدداً و پس از صدور اخطارهای متعدد توسط شهرداری منطقه اواخر سال گذشته پایدارسازی گود و پس از آن احداث ساختمان بدون دریافت پروانه انجام شده است.

وی گفت: پروانه شهرداری برای این ملک در ۲۹ خرداد سال جاری پس از بازدید این جانب از محل ملک توسط شهرداری آن هم بدون بارگذاری مطابق ضوابط ملاک عمل طرح تفضیلی و تنها دو طبقه روی گذر فوقانی و سه طبقه زیر زمین صادر شده است.

کد خبر 429843

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.