ETFهای دولتی می‌تواند به اجرای اصل ۴۴ کمک کند

یک کارشناس ارشد بورس و بازار سرمایه گفت: ETFها یکی از ابزارهایی است که می‌تواند به دولت در مسیر اجرای اصل ۴۴ و ابلاغیه مقام معظم رهبری برای خصوصی سازی و ایجاد اقتصاد مردمی کمک کرده و مردم را وارد گود اقتصاد کند.

همایون دارابی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا درباره استفاده دولت از صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله در بورس با وجود کسری بودجه قابل توجه اظهار کرد: حتی اگر دولت با این شرایط مواجه نبود ETFها یکی از ابزارهایی است که می‌تواند به دولت در مسیر اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی و ابلاغیه مقام معظم رهبری برای خصوصی سازی و ایجاد اقتصاد مردمی کمک کرده و مردم را وارد گود اقتصاد کند.

وی افزود: در حال حاضر ما با یک دولت بسیار بزرگ مواجه هستیم که شرکت‌های بسیاری در اختیار دارد. هرچند که بروکراسی و طرز تفکر نهادگرایی دولت باعث می‌شود که مدیریت‌ها هنگام خصوصی سازی واگذار نشود، اما حتی همین شرایط انتقال مالکیت سهام بدون مدیریت نیز یکی از ابزارهایی است که دولت می‌تواند استفاده کند.

دارابی اظهار کرد: حتی همین الان در مورد ETF دوم کار به چند ماه دیگر موکول شده و باتوجه به حساسیت‌هایی که وزارت نفت از گذشته روی خصوصی سازی داشته و این فرآیند به نوعی کار را متوقف کرده بعید نبود که حتی مسئولیت این ETF را بر نتابد.

وی افزود: در کل چنین ابزاری، ابزار مناسبی برای شرایط فعلی محسوب می‌شود با محدودیت‌های ذهنی دولت در خصوصی‌سازی نیز همخوانی دارد اما به نظر می‌رسد در بکارگیری همین ابزار هم دولت دچار مشکلات درونی است.

این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این سوال که منتقل نشدن مدیریت به مردم، عاملی منفی در جهت اعتماد جامعه به صندوق‌های سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود یا خیر، گفت: به طور کلی خیر زیرا هدف مردم از شرکت در پذیره‌نوسی این صندوق‌ها و خرید سهام آن، سودآوری است. از طرفی مردم عادی (اشخاص حقیقی و نه حقوقی) با سرمایه کم در این مورد مشارکت می‌کنند.

دارابی افزود:. اگر بلوک‌های مدیریتی و سهام‌های بلوکی عرضه می‌شد، جایگاه مدیریت از نگاه استراتژی در خرید مهم است.

وی درباره احتمال موفقیت صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله دوم دولت با توجه به تجربه ارائه اولین صندوق دولتی اظهار کرد: زمانی که ETF به بورس وارد شد، چند نکته مبهم و ناشناخته درباره آن وجود داشت. از طرفی به دلیل اینکه اولین تجربه بود بعضی از نکات مانند طول پذیره نویسی در آن لحاظ نشده بود.

این کارشناس ارشد بازار سرمایه اضافه کرد: فرصت یک ماهه تعیین شده فرصتی بلند مدت محسوب می‌شد. از سوی دیگر مدت زمان نگهداری واحدهای صندوق نیز طولانی اعلام شده بود که بعداً توسط شورای عالی بورس کاهش یافت.

دارابی ادامه داد: علاوه بر موارد فوق، تبلیغات کمی نیز درباره این صندوق انجام شد، افرادی که قصد پذیره‌نویسی داشتندارائه  درخواست خود را به روزهای آخر موکول کردند و در این روزها نیز سیستم‌های مرتبط با مشکل رو به رو شد و عملاً شاهد تعداد زیادی از پیغام‌های عدم موفقیت در خرید برای مشتریان بودیم.

ETFهای دولتی جای خالی Sector Fund را پر می‌کند

وی افزود: مجموع تجربیات ETF اول برای ETF دوم راهگشا خواهد بود و عمده مشکلات را برطرف خواهد کرد. باتوجه به اینکه شرکت کنندگان در اولین صندوق دولتی سودبری نزدیک به ۱۰۰ درصدی را تجربه کردند و ارزش دارایی آن‌ها از دو میلیون به چهار میلیون تومان افزایش یافته است، احتمال موفقیت برای صندوق سرمایه‌گذاری دوم دولت بیشتر خواهد شد.

این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: از سوی دیگر به دلیل اینکه صندوق‌های تخصصی و سکتوری در صنعت بانکداری، پتروشیمی و پالایشی وجود ندارد، این صندوق‌های می‌تواند جای خالی Sector Fund ها که در بازار جهانی یک ابزار شناخته شده است پر کند.

دارابی درباره سودآوری صندوق سرمایه‌گذاری دوم دولتی نیز گفت: باید دید ترکیب دارایی‌های این صندوق چه خواهد بود بنابراین تا آن زمان نمی‌توان در این باره اظهار نظرکرد.

کد خبر 429828

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.