بررسی اثرات جهانی‌شدن بر ساختار کالبدی شهری‌

مدیر پژوهش، خلاقیت و فناوری‌های نوین شهرداری اصفهان گفت: بررسی اثرات جهانی شدن بر ساختار کالبدی شهری‌ (نمونه موردی شهر اصفهان) به عنوان پروژه پژوهشی مساله محور حوزه بهره‌بردار معاونت برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی است که در دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف‌آباد مورد پژوهش قرار گرفت.

سعید ابراهیمی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: در عصری که شهری شدن جهان با شتاب ادامه دارد، جهانی شدن شهرها نیز شتابان به پیش می‌رود و پدیده جهانی شدن با توجه به از بین رفتن مرزهای جغرافیایی، کلانشهرهای هر کشور را به عنوان هدف خود انتخاب می‌کند.

وی افزود: جهانی شدن با ابزارهای مهمی چون تکنولوژی ارتباطات- اطلاعات و خدمات و کاربری‌های مرتبط با آن، ساختار کالبدی بسیاری از شهرهای جهان را تحت تأثیر قرار داده است.

مدیر پژوهش، خلاقیت و فناوری‌های نوین شهرداری اصفهان ادامه داد: در شهر اصفهان نیز با توجه به رشد و گسترش شهر، عامل جهانی شدن باعث تغییراتی در کالبد این شهر شده که از آن جمله کاربری‌های مسکونی را به سمت کوچک‌سازی و توسعه عمودی، کاربری‌های تجاری را به صورت الکترونیکی و مجتمع‌های تجاری و کاربری‌های شبکه معابر را به سمت بزرگراهی و بالا رفتن سرعت در شهرها سوق داده است.

وی گفت: هدف این پژوهش بررسی تأثیرات جهانی شدن بر ساختار کالبدی شهری و بررسی نقش مدیریت شهری در برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری در مقابل این پدیده است، با این اوصاف این پژوهش می‌کوشد با استفاده از روش "توصیفی_تحلیلی" و همچنین مدل تغییر سهم و آزمون CSPP و همچنین تهیه پرسشنامه از متخصصان و کارشناسان، روند جهانی شدن را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهد.

ابراهیمی تصریح کرد: نتایج حاصل از مطالعات نشان می‌دهد که روند جهانی شدن کالبد شهر اصفهان در مناطق ۱۴ گانه شهر اصفهان به یک صورت نبوده و اختلاف زیادی بین مناطق شهر اصفهان وجود دارد که بیشترین تأثیر را در مناطق چهار، شش و ۱۰ شهرداری اصفهان و کمترین تأثیر را در مناطق ۹ و ۱۴ و ۱۱ داشته است.

کد خبر 429780

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.