بررسی اشتراکات فرهنگی اصفهان با خواهرخوانده جدید

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان گفت: حیدرآباد توسط محمد ایرانی از سلسله شیعه مذهب قطب شاهیان ایجاد شده و معماران ایرانی کوشیده‌اند تا این شهر را با الگوی نقشه اصفهان بنا کنند به همین علت به حیدرآباد "اصفهان نو" نیز گفته می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، شهر اصفهان با ۱۳ شهر در سراسر دنیا از جمله فلورانس، بارسلون، شیان و فرایبورگ قرار داد خواهرخواندگی دارد. در جلسه علنی هفته گذشته شورای شهر اصفهان خواهرخواندگی اصفهان با یک شهر دیگر تصویب شد. شهری از دیار هند، اما با رنگ و بوی ایرانی یعنی حیدر آباد. این شهر تاریخی در سال ۱۵۹۱ بر اساس نقشه شهر اصفهان در دوره حکومت صفوی و به دست علامه میرمحمد مؤمن استرآبادی گرگانی بنا شد و شباهت بسیاری به اصفهان دارد و به همین سبب به "اصفهان نو" معروف است.

محمد عیدی، رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان در این خصوص به خبرنگار ایمنا، گفت: حیدر آباد توسط محمد ایرانی اهل همدان از سلسله شیعه مذهب قطب شاهیان در اوایل قرن ۱۶ میلادی ایجاد شده است. معماران ایرانی کوشیده‌اند تا حیدر آباد را با الگوی نقشه اصفهان بنا کنند در واقع تصویر دیگری از اصفهان را به نمایش بگذارند به همین علت" اصفهان نو" نام دیگر حیدرآباد است.

وی افزود: حیدر آباد به احترام نام علی ابن‌ابیطالب (ع) نام گذاری شده و معماران ایرانی بنیان شهر حیدر آباد را از نسخه اصفهان گذاشتند. حیدرآباد رنگ و بوی اصفهان را می‌دهد و در دوران صفویه ارتباط گسترده‌ای در زمینه اقتصادی و فرهنگی میان اصفهان و حیدرآباد برقرار بوده است.

عیدی با اشاره به ظرفیت‌های قرارداد خواهر خواندگی، تصریح کرد: هر قرارداد خواهرخواندگی که برای اصفهان تبیین می‌شود، ظرفیتی در حوزه روابط بین‌الملل برای جهان شهر اصفهان ایجاد می‌کند. اصفهان و حیدرآباد دو لهجه از یک زبان‌اند که رنگ و بوی همدیگر را می‌دهند.

وی با اشاره به اینکه بخشی از هویت اصفهان در هندوستان موجود است، ادامه داد: حیدرآباد از لحاظ فرهنگی واجد چند کتابخانه بسیار بزرگ است، یکی از آن‌ها کتابخانه کتب شرقی است که در بسیاری از نسخ خطی آن هویت ایرانیان در لابه‌لای ستون نوشته‌های کتب دیده می‌شود. همچنین دانشگاه معتبر و بین‌المللی فناوری اطلاعات در این شهر وجود دارد.

رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان افزود: وجود خواهرخوانده هم زبان و هم بو و رنگ حیدرآباد می‌تواند در منظومه تعاملی روابط بین فرهنگی زبان ما را گشوده‌تر و حوزه نفوذ را تقویت کند. حتی در ادبیات، سبک اصفهانی وجود دارد که به سبک هندی نیز مشهور است، این تشابهات حاصل تعامل اصفهان و حوزه فرهنگی هند است.

عیدی خاطر نشان کرد: اصفهان و حیدرآباد در معماری و ارکان مختلف فرهنگ و هنر از یکدیگر تأثیر پذیرفته‌اند. می‌توان با عقد تفاهم‌نامه خواهرخواندگی جغرافیای فرهنگی ایران و هندوستان را به یکدیگر نزدیک کرد تا زبان گشاده‌تری در جهان امروز داشته باشیم. شهرداری و شورای شهر اصفهان چند سالی در صدد تصویب خواهرخواندگی با حیدرآباد بودند و این اتفاق نقطه قوتی برای این دو شهر است، چراکه خواهرخواندگی می‌تواند مانند دوران صفویه به احیای فرهنگی دو شهر کمک کند.

کد خبر 429744

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.