نیوزلند چگونه به "هدف صفر" کرونا رسید؟

دولت نیوزلند با موفقیت تمام توانست شیوع ویروس کرونا را در موج اول انتشار کنترل کند و برای مدت زمان نسبتاً زیادی به هدف صفر در افراد مبتلا به کووید -۱۹ دست یابد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، با ظهور بیماری کووید -۱۹ تمام کشورهای جهان به سهم خود اقداماتی برای مهار این ویروس خطرناک در پیش گرفتند که بعضی از این کشورها بسیار موفق‌تر از سایرین عمل کردند. یکی از موفق‌ترین کشورهای جهان در کنترل شیوع ویروس کرونا کشور نیوزلند بود که توانست تعداد افراد مبتلا به کووید -۱۹ را تا مدت زمان زیادی در ۱۵۰۴ نفر ثابت نگه دارد، ضمن اینکه آمار قربانیان نیوزلندی بر اثر کرونا تنها به ۲۲ نفر رسیده است. اما چه عواملی کشور نیوزلند را در رسیدن به هدف صفر در افراد مبتلا به ویروس کرونا هدایت کرد؟

استفاده از ماسک‌های پارچه‌ای در مکان‌های عمومی

تنها تکیه بر رعایت فاصله اجتماعی، شستن دست‌ها، خود جداسازی در صورت ابتلا به بیماری کووید -۱۹ و سرفه کردن بین آرنج‌ها برای مهار ویروس کرونا کافی نیست چراکه هستند افرادی که ناقل کووید -۱۹ باشند اما هیچ علائمی مبنی بر بیمار بودن در آن‌ها مشاهده نشود. در این راستا، دولت‌ها باید اقداماتی جدی‌تر برای حذف این ویروس از زندگی مردم در سراسر جهان در پیش گیرند و بعضی رویکردها را به صورت قانون بر مردم تحمیل کنند.

مقامات رسمی نیوزلند در کنار اقدامات سختگیرانه دیگر، استفاده از ماسک‌های پارچه‌ای را برای تمام مردم در مکان‌های عمومی به خصوص وسایل حمل و نقل عمومی، فرودگاه‌ها و سایر مکان‌های پرتردد اجباری کردند. شواهد زیادی از سراسر دنیا مبنی بر تأثیرپذیری ماسک‌های صورت برای کاهش سرعت انتشار ویروس کرونا وجود دارد و سازمان بهداشت جهانی نیز در آخرین توصیه‌های خود استفاده از ماسک را به طور جدی پیشنهاد کرده است.

بهبود اثربخشی ردیابی تماس از طریق ابزارهای دیجیتالی

سیستم ملی نیوزلند برای ردیابی تماس بین افراد بسیار موفق عمل کرد؛ با این حال مقامات رسمی نیوزلند تنها از این رویکرد برای پیدا کردن افرادی که با شخص مبتلا به ویروس کرونا در تماس بوده‌اند، اکتفا نکردند و ضمن حفظ حریم شخصی، ابزارهای دیجیتالی جدیدی را نیز توسعه دادند. علاوه بر این از آنجا که نرم‌افزارهای اینترنتی برای ردیابی تماس افراد به تنهایی کارآمد نیست، دولت نیوزلند وسیله‌هایی مجهز به بلوتوث ایجاد کرده‌اند که به راحتی در اختیار تمام مردم کشور قرار می‌گیرد.

استفاده از رویکردهای علمی برای مدیریت مرزها

کشورها در سراسر جهان به دلایل اقتصادی و انسانی لازم است سفرهای داخلی و خارجی را آزاد کنند اما برای به حداقل رساندن انتشار ویروس کرونا از طریق مرزهای خود باید بسیار محتاطانه عمل کنند. برای این کار، دولت نیوزلند دو رویکرد مهم را در پیش گرفت؛ اول اینکه تنها به گروه‌های کوچک، ساکنان کشور و اعضای خانواده آنها، آن هم پس از گذراندن دو هفته قرنطینه و صدور گواهی سلامت اجازه ورود به کشور را می‌دهد. دوم اینکه به افرادی از کشورهایی با تعداد مبتلایان صفر بیماری کووید -۱۹، نظیر کشورهای ساموآ و تونگا در اقیانوسیه، اجازه داده می‌شود بدون گذراندن دوران ۱۴ روزه قرنطینه به کشور وارد شوند.

تأسیس یک آژانس ملی سلامت عمومی

حتی قبل از ظهور ویروس کرونا در جهان، سال‌ها سهل‌انگاری مسئولان منجر به ناکارآمدی و فرسوده شدن زیرساخت‌ها در نیوزلند شده بود. گروهی از متخصصان و پرسنل درمانی گزارشی مبنی بر ناکارآمدی مراکز درمانی به وزیر بهداشت و درمان کشور تحویل دادند و در آن از لزوم بهره از پتانسیل این مراکز برای بهبود وضعیت و افزایش ظرفیت پذیرش بیماران سخن گفتند. نتیجه این اقدام تأسیس یک آژانس ملی سلامت عمومی برای پیشگیری از انتقال ویروس کرونا و درمان افراد مبتلا به این بیماری بود. با وجود این آژانس، دیگر نیازی به قرنطینه‌های طولانی‌مدت افراد مشکوک به ویروس کرونا و حتی مسافران خارجی نیست چرا که بیماران در همان ابتدای ابتلا شناسایی و از سایرین جدا می‌شوند.

ایجاد تغییرات انتقالی برای پیشگیری از تهدیدهای جهانی

شیوع کووید -۱۹ اثرات مخرب زیادی بر سلامت، اقتصاد و جامعه بر جا گذاشته است که حتی با کنترل آن از طریق اقدامات پیشگیرانه یا تزریق واکسن، تهدیدهای جهانی دیگری نظیر تغییرات آب و هوایی و نبود تنوع زیستی زندگی انسان را با خطرات جدی مواجه می‌کند. لذا نه تنها کنترل شیوع ویروس کرونا بلکه دفع این تهدیدها نیز باید به طور جدی مورد توجه همگان قرار گیرد و پایان محدودیت‌ها برای شیوع مهار کرونا، فرصتی برای ایجاد تغییر پایدار در اقتصاد است که به سهم خود می‌تواند سلامت، محیط زیست و اهداف اجتماعی را تحت تأثیر قرار دهد.

اگرچه دولت نیوزلند توانست با موفقیت تمام شیوع ویروس کرونا را در سراسر کشور مهار کند و به هدف صفر در تعداد افراد مبتلا به این بیماری دست یابد، اما موج دوم انتشار کووید -۱۹ این کشور را نیز به حال خود رها نکرد و تعدادی هر چند بسیار کم از مردم نیوزلند دوباره  به این بیماری مبتلا شده‌اند.

کد خبر 429714

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.