روز جهانی موسیقی ۹۹ + جشن موسیقی و تاریخچه

۲۱ ژوئن هر سال در تقویم جهانی روز جهانی موسیقی نامیده شده است و در بسیاری از کشورها جشن موسیقی برگزار می‌شود.

به گزارش ایمنا روز جهانی موسیقی بیشتر به جشن موسیقی در جهان معروف است و بیشتر کشورها این روز را به شکل جشن‌های مردمی برگزار می‌کنند.

روز جهانی موسیقی چیست؟

۲۱ ژوئن، آخرین روز بهار مصادف با بلندترین روز سال، روز موسیقی یا به عبارتی روز جهانی موزیک (world music day) نامیده می‌شود.

روز جهانی موسیقی

هدف روز جهانی موسیقی

هدف از نامگذاری روز جهانی موسیقی ترویج صلح و آرامش و اجرای موسیقی با کیفیت برای همه مردم است.

تاریخچه روز جهانی موسیقی

اولین بار فردی به نام لرد منوهین (Lord Yehudi Menuhin)، نوازنده حرفه‌ای و اسطوره‌ای ویولون به شورای بین‌المللی موسیقی پیشنهاد بزرگداشت موسیقی در روزی جهانی را داد. شورای بین‌المللی موسیقی (International Music Council) توسط سازمان یونسکو در سال ۱۹۴۹ میلادی بنیان گذاشته شده است و هدف آن ترویج موسیقی و پذیرش گوناگونی هنر موسیقی در جهان است.

تاریخ روز جهانی موسیقی

روز جهانی موسیقی هر سال ۲۱ ژوئن است، ۲۱ ژوئن ۲۰۲۰ برابر است با یک تیرماه ۱۳۹۹، روز ۲۱ ژوئن در کشور فرانسه تعطیل رسمی است.

روز جهانی موسیقی

جشن موسیقی چیست؟

لرد منوهین در سال ۱۹۷۳ میلادی، و با حمایت شورای بین‌المللی موسیقی، اولین روز جهانی موسیقی را در تاریخ یک اکتبر ترتیب داد، این روز، با پانزدهمین مجمع سالانه شورای بین‌المللی موسیقی در شهر لوزان در سوئیس همزمان بود که اهمیت بیشتری به آن می‌بخشید.

یکم اکتبر ۱۹۷۳، لرد منوهین با حمایت شورای بین‌المللی موسیقی اولین جشن روز جهانی موسیقی را در جهان برپا کرد. در سال ۱۹۸۲ ژاک لانگ وزیر وقت فرهنگ فرانسه جشن موسیقی فرانسه را در ۲۱ ژوئن برگزار کرد. این روز که در دنیا با نام فرانسوی آن یعنی (Fete de la Musique) هم شناخته می‌شود، هر سال در تاریخ ۲۱ ژوئن همزمان با اولین روز فصل تابستان برگزار می‌شود.

روز جهانی موسیقی

در سال‌های گذشته، ۳۵ میلیون نفر در ۷۰۰ شهر جهان در جشن‌های مردمی این روز شرکت کردند. هدف این جشن‌ها، برقراری صلح و آرامش و همچنین دعوت مردم به موسیقی خوب و باکیفیت گوش دادن است. برگزاری جشن روز جهانی موسیقی ۲۰۲۰ به دلیل شیوع بیماری کرونا بسیار متفاوت‌تر از گذشته است.

برنامه‌های روز جهانی موسیقی

در روز جهانی موسیقی و موزیک بسیاری از موسیقی‌دانان سراسر دنیا، اقدام به برگزاری کنسرت رایگان در پارک‌ها، ایستگاه‌های مترو و قطار و حتی موزه‌ها به جای سالن‌های عظیم و باشکوه می‌کنند.

روز جهانی موسیقی

روز جهانی موسیقی ۹۹

اکثررویدادهای سال ۲۰۲۰ به خاطر مشکلات ناشی از بیماری همه‌گیری که بر اثر ویروس کرونا ایجاد می‌شود، آنلاین و یا به صورت کلی لغو شده است. در روز جهانی موسیقی ۲۰۲۰ که برابر است با سال ۱۳۹۹ برخی برنامه‌ها آنلاین هستند و یا به صورت جشن‌هایی پراکنده و بدون ازدحام برگزار می‌شوند..

موسیقی چیست؟

موسیقی یا موزیک ( musique) یا خُنیا یکی از فعالیت‌های بشری است که بُن‌مایه تشکیل‌دهنده آن، صدا و سکوت است. عناصر اصلی تشکیل‌دهنده موسیقی شامل زیروبمی (نَواک) (تعیین‌کننده ملودی و هارمونی) و ضرب‌آهنگ (ریتم است. موسیقی را هنر بیان احساسات به وسیله آواها گفته‌اند که مهم‌ترین عوامل آن صدا و ریتم هستند و همچنین دانش ترکیب صداها به گونه‌ای که خوش‌آیند باشد و سبب انبساط و انقلاب روان گردد نیز نامیده می‌شود.

روز جهانی موسیقی


موسیقی، به هر نوا و صدایی گفته می‌شود که شنیدنی و خوش‌آیند باشد و انسان یا موجودات زنده را دچار تحولی کند. موسیقی بیان احساسات انسان است به وسیله اصوات. موسیقی هنری است دارای نوا و سکوت.
واژه موسیقی از واژه‌ای یونانی و گرفته شده از کلمه Mousika و مشتق از کلمه Muse می‌باشد که نام رب‌النوع حافظ شعر و ادب و موسیقی یونان باستان می‌باشد.

موسیقی در ایران

در زبان فارسی به موسیقی خُنیا گفته می‌شد که از ریشه «خونیاک» زبان پارسی میانه و «هو نواک» اوستایی است که خود آن از دو بخش تشکیل شده: «هو» به معنای نیک، زیبا، خوش (برای نمونه در واژهٔ «هومن» به معنای نیک‌اندیش)، و «نواک» به معنای نوا. در کل هونواک، خونیاک و خنیا به معنی «نوای خوش» است. پیشوند خو (به معنای خوش) در واژگان دیگری مانند خجیر، خسرو، خرم نیز دیده می‌شود.

روز جهانی موسیقی

موسیقی در ایران سابقه‌ای دیرینه دارد و به دوران ایران باستان بازمی‌گردد. ایران خاستگاه موسیقی‌هایی غنی و متنوع است و موسیقی سنتی ایران به عنوان یکی از مؤلفه‌های فرهنگ و هنر ایرانی به‌شمار می‌رود. تقریباً تمامی اقوام ایرانی دارای موسیقی محلی خاص خود می‌باشند.

موسیقی از زبان افراد معروف

لودویگ ون بتهوون: موسیقی یک الهام درونی و برتر از هر خرد و فلسفه‌ای است.

باب مارلی: یکی از ویژگی‌های موسیقی این است که هنگام سیلی خوردن از آن هیچ دردی را احساس نمی‌کنید.

ولفگانگ موتزارت: موسیقی هیچگاه نباید گوش را آزار دهد، بلکه باید شنونده را به وجد آورد، به عبارت دیگر هرگز نباید ماهیت موسیقیایی خود را از دست بدهد.

لویی آرمسترانگ: موسیقیدانان هیچگاه بازنشسته نمی‌شوند، آنها زمانی کار خود را متوقف می‌کنند که دیگر آوایی از درونشان به صدا در نیاید.

کرت کوبین: موسیقی سرگرمی است، هرچه بیشتر خود را وقف آن کنید به ماهیت خود نزدیک‌تر خواهید شد.

کد خبر 429701

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.