قفل شدن بنادر جنوبی خلیج فارس زیان هنگفتی به کشتی‌داران وارد کرد

دبیرکل اتحادیه مالکان کشتی ایران گفت: قفل شدن بنادر جنوبی خلیج فارس چالش دیگر بود چرا که بسیاری از بنادر بسته شد و تعداد بسیاری از شناورها بلاتکلیف ماند و این امر ضرر زیان هنگفتی به مالکان کشتی وارد کرد.

به گزارش ایمنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادر و دریانوردی، یحیی ضیایی مهرجردی اظهار کرد: تعداد زیادی از نیروها خارجی بودند و انتقال آنها به دلیل لغو پروازها به مشکل خورد و مکاتبات زیادی با وزارت امور خارجه جهت حل این مشکل صورت گرفت، بنابراین حدود ۲,۵ ماه مشکلات عدیده ای داشتیم تا به روشی مناسب برای جابجایی نیروها دست یابیم.

وی افزود: قفل شدن بنادر جنوبی خلیج فارس چالش دیگر بود چرا که بسیاری از بنادر بسته شد و تعداد بسیاری از شناورها بلاتکلیف ماند و این امر ضرر زیان هنگفتی به مالکان کشتی وارد کرد.

دبیرکل اتحادیه مالکان کشتی ایران با تأکید بر اینکه نیازمند کمک و توجه وزارت کار در این زمینه بودیم و هستیم، خاطرنشان کرد: وزارت کار در این بخش وظایف ذاتی داشت و در نهایت با رایزنی‌های صورت گرفته تا حدودی فعالیت‌ها را پیش بردیم تا بتوانیم بخشی از مشکلات ناشی از شیوع ویروس کرونا را در این حوزه حل کنیم.

ضیایی در ادامه به اهمیت مقوله آموزش در حوزه دریانوردی اشاره کرد و گفت: خوشبختانه در این زمینه کمک‌های لازم از سوی سازمان بنادر و دریانوردی به ما صورت گرفته است و هم اکنون شاهد انباشت دانشجوها برای دوره‌های آموزشی هستیم.

وی افزود: جذب نیروهای ایرانی روی شناورها مسئله بسیار مهمی است که علاوه بر در نظر گرفتن بسته‌های تشویقی و حمایتی در راستای ایجاد انگیزه برای دریانوردان نیازمند فرهنگ سازی است تا افراد شرایط واقعی دریانوردی را ملاحظه کرده و بتوانند با حس کردن آن به این حرفه نزدیک شوند.

دبیرکل اتحادیه مالکان کشتی ایران با بیان اینکه باید آهسته و پیوسته پیش برویم تا تمامی شناورها را به استفاده از نیروهای ایرانی ملزم کنیم، افزود: در ابتدای امر نیازمند فرهنگ سازی در این حوزه هستیم و پس از آن باید نیروی انسانی خود را توجیه کنیم و با ارائه آموزش‌های لازم در راستای بهبود وضعیت این حرفه گام برداریم، در کنار همه اینها باید به مقوله حمایت از دریانوردان توجه جدی داشت چرا که همه این موارد لازم و ملزوم یکدیگرند.

ضیایی ابراز امیدواری کرد که روزی بتوانیم شاهد این صحنه باشیم که همه نیروهای انسانی روی کشتی‌ها ایرانی هستند و صنعت دریایی کشور تمام و کمال از نیروهای داخلی استفاده می‌کند، اقدامی که می‌تواند اشتغالزایی مناسبی را به دنبال داشته باشد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه باید از ظرفیت NGO ها به نحوی مطلوب در این حوزه بهره برد، اظهار کرد: می‌توانیم به خوبی از ظرفیت NGO ها در مسائل مربوط به دریانوردان بهره مند شویم چرا که این انجمن‌ها دولتی نیستند و مسائل تصدی گرانه از طریق آنها قابل پیشبرد است.

دبیرکل اتحادیه مالکان کشتی ایران با تاکید به اینکه نگاه دولتی پرهیز از تصدی‌گری است، عنوان کرد: وقتی به چنین نگاهی در میان دستگاه‌های مختلف رسیده‌ایم، بنابراین باید به خوبی از ظرفیت‌ها بخش خصوصی در حوزه دریایی و دریانوردی نیز بهره مند شویم و بخشی از فعالیت‌ها را از این طریق پیش ببریم.

کد خبر 429616

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.