نمونه‌ای از تاثیر معماری بر تغییر آب و هوای منطقه +فیلم

بهینه‌سازی ساختمان‌های اطراف فضاهای عمومی و اجتماعی شهر برای محافظت آن‌ها از بادهای سرد یا گرمای زیاد راه‌حل تأثیرگذاری است که در کشورهای مختلف اجرا شده است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، در شهرهایی که در معرض سرما و یا گرمای شدید قرار دارند، فضاهای عمومی و اجتماعی شهر با چالش دمای نامناسب هوا برای فعالیت شهروندان روبه‌رو است؛ از جمله راهکار کارشناسان معماری و شهرسازی، بهینه‌سازی ساختمان‌ها در اطراف میدان‌های اصلی شهر و فضاهای اجتماعی جهت کنترل دمای این مناطق است.

در شهر تورنتو کانادا، شرکت دانمارکی هنینگ لارسن (Henning Larsen) برنده رقابت طراحی مجموعه ساختمان‌هایی شد که هدف آن‌ها انحراف مسیر باد سرد برای ایجاد یک محیط مناسب و راحت در منطقه مرکزی شهر است. این مجموعه ساختمان با عنوان مرکز اجتماعی Etobicoke در ابعاد و ارتفاع مختلف ساخته شده و در واقع محافظ و پناه میدان عمومی در برابر بادهای سرد است.

پس از انجام تحقیقاتی که نشان داد دمای شهر تورنتو در ۶۰ درصد از طول سال بسیار سرد است، این توسعه برای افزایش فعالیت عابران پیاده در منطقه برنامه‌ریزی شد. معماران ادعا می‌کنند که تجزیه و تحلیل موقعیت و مطالعات دمایی محل به آن‌ها این امکان را داده است طول مدتی را که عابران پیاده می‌توانند به راحتی در میدان حضور داشته باشند، تا پنج هفته در سال افزایش بدهند.

ساختمان‌ها در اطراف مرکز خرید با ارتفاعات مختلف ساخته شده و ایوان‌های عمومی روی بام مانند پیوست میدان عمل می‌کند. فضاهای عمومی فراوانی در اطراف این منطقه در نظر گرفته شده تا امکان برگزاری برنامه‌های شهری گسترده در طول سال فراهم شود. معماران امیدوارند که توسعه جدید میزبان جشنواره‌ها، نمایش‌های سینمایی فضای باز، بازار هفتگی کشاورزان و کنسرت‌ها باشد. در کنار فضاهای بیرونی این مجموعه، دفاتر شهری، یک مرکز تفریحی-اجتماعی و یک شعبه از کتابخانه عمومی تورنتو نیز طراحی شده است.

معماران هنینگ لارسن (Henning Larsen) از تکنیک‌های مهندسی مشابهی در ریاض استفاده کرده‌اند و با اجرای طرحی از اثرات گرمای شدید ناشی از بیابان‌های اطراف کاسته‌اند. بخشی از ساختمان‌ها در منطقه اقتصادی ملک عبدالله به شکلی بهینه شده است تا دمای هوا در فضای بیرون را شش تا هشت درجه سانتی‌گراد کاهش دهد و از مصالح سبک در طراحی نمای آن نیز کمک گرفته شده است.

چگونگی تأثیر معماری مرکز اجتماعی Etobicoke و منطقه اقتصادی ملک عبدالله‌ بر تغییر هوای منطقه را در فیلم مشاهده کنید. ‌

کد خبر 429605

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.