خوراکی‌های تابستانی برای تقویت سیستم ایمنی بدن

بایدها و نبایدهای تغذیه‌ای در ایام امتحانات، لزوم مصرف پنج ویتامین ضروری، خوراکی‌های تابستانی برای تقویت سیستم ایمنی بدن، مضرات مصرف دل و قلوه با میزان بالای کلسترول و مواد غذایی لازم در رژیم غذایی زنان را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، کارشناس برنامه تغذیه نوجوانان در دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت با اشاره به نکات تغذیه‌ای دانش آموزان در شب امتحانات و حتی کنکور، اظهار کرد: داوطلبان کنکور و دانش آموزان در وعده شام باید غذای سبک مصرف کنند تا هضم آن غذا آسان شده و خواب راحتی داشته باشند.

وی با تاکید براینکه برای دانش آموزان در روز امتحان صبحانه باید اهمیت بیشتری داشته باشند، گفت: دانش آموزان باید در ساعات مطالعه از خوردن ماست و دوغ ترش که ممکن است خواب آور باشد بپرهیزند و همچنین از مصرف روزانه شیر و ماست شیرین غافل نشوند.

وی تصریح کرد: داوطلبان کنکور و دانش آموزان باید یک لیوان شیر کم چرب در شب قبل از امتحان مصرف کنند؛ زیرا این کار باعث آرامش و خواب راحت‌تر آن‌ها می‌شود.

کارشناس برنامه تغذیه نوجوانان در دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت در خصوص اهمیت تغذیه دانش آموزان، اظهار کرد: چای، قهوه و سایر نوشیدنی‌های کافئین دار مثل نوشابه‌های گازدار در شب امتحان به علت کافئین بالا باعث اضطراب و بی خوابی خواهند شد. اگر دانش آموزان احساس خستگی دارند، کمی استراحت کرده و از محرک‌هایی مثل قهوه برای بیدار ماندن استفاده نکنند.

وی تاکید کرد: مصرف فست فودها، سیب زمینی سرخ شده و غذاهای سنگین و چرب که موجب اختلال در خواب می‌شوند در شب امتحان ممنوع است. غذاهای نشاسته‌ای مانند ماکارونی، برنج و نان که سبک‌تر هستند به دلیل تأثیر در بهبود کیفیت خواب، در شب امتحان مفیدتر هستند.

خانم‌ها روزانه شیر و ماست مصرف کنند

متخصصان دریافته‌اند که زنان در سال‌های مختلف زندگی خود شرایط جسمی متفاوتی را تجربه می‌کنند که لازم است آنان مواد معدنی و ویتامین‌های بیشتری دریافت کنند. برخی از مواد غذایی که لازم است در رژیم غذایی زنان گنجانده شود عبارتند از: برای زنان مصرف ماهی‌های چرب از قبیل سالمون یا ساردین حداقل یک‌بار در هفته اهمیت دارد؛ زیرا این نوع ماده غذایی سرشار از آهن و امگا -۳ است. همچنین زنان نباید شیر و ماست را از رژیم غذایی خود حذف کنند زیرا این دو ماده غذایی سرشار از کلسیم به استحکام استخوان‌ها کمک می‌کند. از آنجایی که لوبیا در تنظیم هورمون‌ها نقش دارد، وجود آن در رژیم غذایی زنان ضروری است. مصرف تخم کتان به تنظیم دوره قاعدگی و تسکین عوارض آن کمک می‌کند. گوجه فرنگی ماده خوراکی سرشار از لیکوپن است که می‌تواند به پیشگیری از سرطان پستان در زنان کمک کند.

خوراکی‌های تابستانی برای تقویت سیستم ایمنی بدن

میوه‌ها و سبزی‌های تابستانی به غیر از طعم عالی، حاوی انواع ویتامین‌ها، مواد معدنی و سایر مواد مغذی سالم برای بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن هستند. باید با انتخاب میوه‌ها و سبزی‌های مخصوص این فصل، سیستم ایمنی بدن را برای مبارزه مؤثر با سموم مضر و عوامل ایجادکننده بیماری تقویت کرد. انواع هندوانه، طالبی و خربزه دارای ویتامین‌های A ،C ، B6، لیکوپن، آنتی‌اکسیدان‌ها و اسیدهای آمینه بوده و یک میان‌وعده بسیار مغذی و بدون چربی با مقدار کالری ناچیز محسوب می‌شوند. ویتامین C نقش اساسی در بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن دارد. اسیدهای آمینه نیز در ترمیم ماهیچه‌ها، استخوان‌ها و بافت‌های پوستی بسیار ضروری هستند.

همچنین انواع توت‌ها به ویژه توت فرنگی، تمشک و ذغال‌اخته سرشار از ویتامین C، اسیدهای فنولیک و آنتی‌اکسیدان‌ها و منبع عالی فیبر هستند. ذغال‌اخته اغلب به لطف خاصیت ضد سرطانی به عنوان یکی از سالم‌ترین میوه‌های دنیا شناخته شده است. انواع توت‌ها همچنین حاوی آنتوسیانین ها هستند که با رادیکال‌های آزاد، التهاب و حتی سرطان مبارزه می‌کنند. اما ذرت سرشار از ویتامین‌های گروه B، ویتامین C، پتاسیم، آهن، منیزیم و حتی پروتئین است. خاصیت آنتی‌اکسیدانی ذرت در مبارزه با سرطان‌های خاص نقش اساسی دارد.

بعلاوه اگر دچار دردهای مزمن، پرفشاری خون، سرماخوردگی و ضعف سیستم ایمنی هستید، سیر ممکن است بهترین دوست شما باشد. این خوراکی حاوی مقادیر زیادی منگنز، سلنیوم، فیبر، ویتامین‌های B و C و مقادیری از هر ماده مغذی سالم دیگر است که بدن ما به آن نیاز دارد. گوجه‌فرنگی هم حاوی مقادیر زیادی ویتامینC ،A و E، پتاسیم و همه کاروتنوئیدهای قدرتمند (آلفاکاروتن، بتاکاروتن، لوتئین و لیکوپن) است. برای بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن توصیه می‌شود، آب گوجه‌فرنگی مصرف کرد. هر ۱۰۰ گرم کیوی، ۱۵۴ درصد نیاز بدن به ویتامین C را تأمین می‌کند. ویتامین C آنتی‌اکسیدان قدرتمندی است که می‌تواند اثرات رادیکال‌های آزاد را که باعث التهاب و سرطان می‌شوند، خنثی کند.

مضرات مصرف دل و قلوه با میزان بالای کلسترول

متخصص تغذیه و رژیم درمانی، گفت: بسیاری از افراد به ویژه به هنگام وجود بیماری‌هایی نظیر کم خونی‌ها یا شرایطی مثل وجود ضعف، بی حسی و کم انرژی بودن، در حین شیمی درمانی، در طی بارداری و در سنین کودکی، با یک باور نادرست، به سراغ مصرف امعا و احشا نظیر دل، جگر و قلوه می‌روند.

میترا زراتی، افزود: این افراد غافل از اینکه اتفاقاً ترکیبات موجود در این مواد دقیقاً برای تمام این موارد بسیار خطرناک می‌باشد. میزان کلسترول دل و قلوه مانند جگر سیاه و بالاتر از گوشت قرمز است و همچون روغن جامد حاوی چربی خطرناک ترانس است. به علاوه مصرف آنها برای بیماران قلبی عروقی، مبتلایان به نقرس و آنهایی که اسیداوریک و کلسترول خونشان بالاست و نارسایی کلیوی و بیماری‌های مفصلی و آرتریت روماتوئید دارند، اصلاً توصیه نمی‌شود.

وی تصریح کرد: جگر سیاه علاوه بر آنکه محل ذخیره انواع ریز مغذی هاست، محل تجمع و دفع مواد زائد، سموم شیمیایی، هورمونی و دارویی و همچنین منبع انواع میکروب‌ها، ویروس‌ها و باکتری‌های بدن دام است، به همین دلیل احتمال دارد برخی از این ترکیبات در بافت چرب جگر سیاه و قلوه دام اندوخته شده و برای مصرف کننده بسیار خطرناک باشد.

به گفته متخصص تغذیه و رژیم درمانی، مصرف این مواد غذایی، علاوه بر اینکه سبب افزایش چربی‌های خون می‌شود، سیستم ایمنی را نیز به شدت تضعیف می‌نماید. لذا مثلاً در دوران بارداری یا حین درمان سرطان اصلاً توصیه نمی‌شوند.

وی تاکید کرد: درست است که جگر منبع غنی از آهن و ویتامین آ می‌باشد اما از آنجا که محل ذخیره داروها و هورمون‌ها و آنتی بیوتیک می‌باشد می‌تواند بسیار خطرناک محسوب شود.

وی با بیان اینکه جگر سفید که همان ریه یا شش حیوان است مقدار چربی اش تقریباً مشابه جگر است، افزود: مقدار کلسترول آن شبیه جگر سیاه و بیشتر از گوشت کم چربی است و مقدار آهنش از جگر سیاه کمتر می‌باشد. قلوه نیز در مقایسه با دل و جگر پروتئین بیشتر و چربی کمتری دارد.

وی خاطرنشان کرد: در مجموع باید گفت به بهانه مقوی بودن این اندام‌ها، هرگز خطرات آنها را به جسم خود دعوت نکنیم. جهت تأمین آهن بدن راه‌های سالمی نظیر مصرف حبوبات و در شرایط شدید بودن کم خونی، مصرف مکمل وجود دارد.

مصرف این پنج ویتامین ضروری را بیشتر کنید

مصرف مکمل ویتامین در پیشگیری از بیماری‌ها ضروری است زیرا ویتامین‌ها نقش مهمی در فرآیندهای خاص بدن دارند و با این حال آنها توسط بدن انسان سنتز نمی‌شوند. در حالی که می‌توان ویتامین‌های زیادی را از رژیم غذایی دریافت کرد، برخی از آنها وجود دارد که باید به شکل مکمل مصرف شوند. در حال حاضر، جهان به دلیل بیماری همه گیر کرونا ویروس در بلاتکلیفی قرار دارد. افرادی که ایمنی کم دارند، به ویژه افراد سالخورده، در معرض خطر بالای این ویروس کشنده هستند.

بنابراین برای کاهش احتمال ابتلاء به عفونت، متخصصان توصیه کرده‌اند که غذاهای سالم بخورید و سالم بمانید. یک راه خوب و مناسب برای این کار مصرف مکمل‌های ویتامین است. طبق سفارش پزشکان افراد باید در این زمان حساس توجه خود را به مصرف کلسیم، ویتامینC ، کمپلکس ویتامینB ، ویتامین D3 و منیزیم معطوف کنند. کلسیم برای سلامت استخوان ضروری است، اگرچه کلسیم در کلم بروکلی، ماهی قزل آلا و سایر مواد غذایی یافت می‌شود، می‌توان با مصرف مکمل‌ها میزان کلسیم بدن را تقویت کرد.

از طرف دیگر، ویتامین C یک آنتی اکسیدان بسیار قوی است که عملکرد ایمنی بهینه را تقویت می‌کند. جدا از تولید کلاژن، در ترمیم بافت و سایر کارکردها نیز حائز اهمیت است. همچنین شایان ذکر است که برخی بیمارستان‌ها از ویتامین C با دوز بالا برای معالجه بیماران Covid-19 استفاده می‌کنند. در همین حال، کمپلکس ویتامینB ، ویتامین D3 و منیزیم در فرآیندهای خاصی نقش دارند که باعث بهبود سلامتی نیز می‌شوند. هرگونه کمبود در هر یک از این سه مورد می‌تواند منجر به شرایط خاصی مانند افسردگی، مشکلات خواب و پایین آمدن سیستم ایمنی بدن شود. از این رو، به دست آوردن آنها از طریق رژیم غذایی یا مکمل نیز به شدت در میان همه گیری کرونا ویروس توصیه می‌شود.

کد خبر 429593

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.