قطعنامه شورای حکام هیچ الزامی را برای ایران تعیین نکرده است

یک تحلیل گر مسائل بین الملل گفت: قطعنامه شورای حکام هیچ الزامی را برای ایران تعیین نکرده و تنها هدف اصلی سه کشور اروپایی از ارائه چنین قطعنامه‌ای این بود که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بتواند  به سایت‌های مورد نظر خود در ایران دسترسی داشته باشد.

محمود دهقان در گفت و گو با خبرنگار ایمنا پیرامون قطعنامه ضد ایرانی شورای حکام اظهار کرد: با خروج ایالات متحده آمریکا از توافق برجام و نبود اقدام قاطع اروپا، ایران نیز در قالب چندین مرحله تعهدات برجامی خود را کاهش داد و محدودیت‌هایی را برای نظارت بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ایجاد کرد که البته این اقدام ایران به هیچ عنوان قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت را نقض نمی‌کرد.

وی افزود: قطعنامه شورای حکام برای ایران لازم اجرا نبوده و تنها قطعنامه‌هایی که به تأیید شورای امنیت رسیده باشد ضرورت اجرایی دارد؛ به همین دلیل اگر قطعنامه شورای حکام به شورای امنیت رفته و همه اعضای شورای امنیت با آن موافق باشند، قطعنامه ۲۲۳۱ منتفی شده و قطعنامه‌هایی که در زمان احمدی نژاد علیه ایران تصویب شد دوباره اجرا می‌شود.

این کارشناس مسائل بین‌الملل یادآور شد: قطعنامه شورای حکام برای ایران تهدید جدی نبوده و در حال حاضر نیز تهران می‌تواند مانند بسیاری از کشورهای دنیا از معاهده NPT خارج شود، اما قطعاً این اقدام می‌تواند جو منفی علیه ایران را در سطح جهانی تشدید کند.

دهقان تاکید کرد: قطعنامه شورای حکام هیچ الزامی برای ایران تعیین نکرده و تنها هدف اصلی سه کشور اروپایی از ارائه چنین قطعنامه‌ای این بود که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بتواند به سایت‌های مورد نظر خود در ایران دسترسی داشته باشد. به نظر می‌رسد بخاطر این که تروئیکای اروپایی مایل به حفظ برجام است، نمی‌خواهد ابتکار عمل به دست آمریکا بیفتد؛ زیرا ایالات متحده به دنبال این بود تا پرونده ایران را به شورای امنیت برده و بتواند قطع نامه‌های گذشته را دوباره علیه تهران اعمال کند.

وی خاطرنشان کرد: موضع‌گیری تند دستگاه دیپلماسی ایران علیه قطعنامه شورای حکام برای جلوگیری از ارسال آن به شورای امنیت بود؛ بنابراین این قطعنامه برای ایران هیچ خطری نداشته و جمهوری اسلامی می‌تواند تا مهرماه که انتخابات ریاست جمهوری آمریکا برگزار می‌شود موضع فعلی خود را ادامه داده و نهایتاً بعد از اعلام نتایج انتخابات، سیاست‌های نهایی خود را اعمال کند. در صورت انتخاب مجدد ترامپ نیز تهران می‌تواند از NPT خارج شود؛ اما در صورت انتخاب فرد دیگری به عنوان رئیس جمهور آمریکا، می‌تواند سیاست مذاکره را در پیش بگیرد.

کد خبر 429589

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.