۳۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۵
نقش محیط بازی در سلامت کودکان

کیفیت یک محیط بازی تأثیر بسزایی در سلامت و رشد کودکان دارد؛ مرکز مراقبت از کودکان هاروارد یارد، واقع در ایالت ماساچوست آمریک به گونه‌ای طراحی شده است که می‌تواند جوابگوی تمام نیازهای کودکان باشد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، معماران آمریکایی در طراحی فضای بازی هاروارد یارد تجهیزات بازی را بسیار با دقت طراحی کرده‌اند تا در این فضا قوه تخیل، خلاقیت، حس همکاری و نقش‌آفرینی را در میان کودکان برانگیزند. فضاهای بازی در سراسر این مرکز تنها یک یا چند کودک را به طور همزمان در خود جای می‌دهد که همین امر فرصت‌های کافی را برای کاوش و استراحت که برای کودکان مبتلا به اختلالات پردازش حسی ضروری است فراهم می‌آورد. چشم‌انداز باز بی‌انتهای زمین بازی نه تنها به کودکان اجازه می‌دهد انتظارات خود از بازی را درک کرده و برآورده کنند، بلکه فرصت‌های بازی را برای کودکان در تمام گروه‌های سنی فراهم می‌آورد.

معماران در زمین بازی هاروارد یارد که از دو طرف در ساختمان‌هایی محصور شده است، فضاهای بازی را پشت سر هم قرار داده‌اند در نتیجه کودکان در پایان یک فضای بازی به دیگری وارد می‌شوند. علاوه بر این، طراحان دیوارهای کم ارتفاع ساختمان‌های اطراف زمین بازی را به وسیله فضاهایی انبار مانند از جنس چوب پوشش داده‌اند که مسئولان پارک می‌توانند در این انبارها، تجهیزات بازی نظیر سه چرخه‌ها، توپ‌ها و غیره را نگهداری کنند.

پیش از بازسازی زمین بازی هاروارد یارد توسط معماران اهل ماساچوست، سنگفرش فضا به طور کامل پوشیده از سطحی پلاستیکی و فرسوده بود اما تیم طراحی آمریکایی برای ایجاد زمین بازی قسمت‌های مختلف آن را با پالت‌هایی نفوذپذیر و نیمه نفوذپذیر از جنس شن، ماسه سنگ، سنگ و چوب پوشش دادند تا امکان نفوذ آب باران به زیر زمین را فراهم آورند.

تیم طراحی از طریق نقشه‌برداری و کدگذاری فضای بازی، طرح اولیه خود را در اختیار کاربران قرار دادند و با سنجش اثرات ناشی از نوسازی فضا بر بازی، تعاملات اجتماعی، پویایی و انجام فعالیت‌های جسمی در کودکان را مورد بررسی قرار دادند. نتایج نشان داد که طراحی جدید فضای بازی بیشتری را در اختیار کودکان قرار داده، بنابراین، کودکان از آزادی عمل بیشتری برای تحرک، برقراری ارتباط اجتماعی و بازی برخوردار بودند.

سراسر چشم‌انداز زمین بازی هاروارد یارد را سازه‌هایی اتاق‌مانند در بر گرفته است که کودکان با عبور از این اتاق‌ها و ورود به بخش دیگر بازی، طولانی بودن مسیر برای رسیدن به پایان را کمتر احساس می‌کنند. تغییر رنگ‌ها، بافت‌ها و کفپوش این اتاقک‌ها تجربه‌هایی متفاوت و در نوع خود منحصر به فرد برای کودکان فراهم می‌آورد و این در حالی است که اتاق‌های رنگی به گونه‌ای ساخته شده است که امکان انتقال آن‌ها به فضاهای دیگر زمین بازی هاروارد یارد و حتی خارج از آن وجود دارد.

طراحی منحصر به فرد زمین بازی هاروارد یارد، ضمن تأمین تجهیزات بازی، حس بودن در طبیعت را برای کودکان زنده می‌کند و آن‌ها را به کاوش در محیط اطراف خود ترغیب می‌کند. فضای بازی و نگهداری از کودکان زیر دو سال و همچنین کلاس‌های آموزشی در مکان‌هایی سرپوشیده و جدا از هم قرار گرفته و در بین این مکان‌ها، تجهیزاتی برای بازی سایر کودکان تعبیه شده است.

هدف معماران آمریکایی از احداث زمین بازی در مرکز مراقبت از کودکان هاروارد یارد، برانگیختن حس کنجکاوی، خلاقیت، تخیل، تعامل اجتماعی و لذت برای تمام کودکان از گروه‌های سنی مختلفی است که در این مرکز نگهداری می‌شوند.

کد خبر 429575

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.