هوش و خلاقیت دانش‌آموز معیار آزمون‌های سمپاد است

رئیس اداره پرورش استعدادهای درخشان و دانش پژوهان جوان اصفهان، گفت: معیار سنجش آزمون‌های مدارس سمپاد در پایه هفتم بر مبنای سنجش هوش و خلاقیت برگزار می‌شود و در آزمون پایه دهم ۵۰ درصد سوالات مربوط به آزمون سنجش هوش بوده و ۵۰ درصد آزمون تحصیلی است.

کلیم الله بابایی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص برگزاری آزمون‌های مدارس سمپاد (تیزهوشان)، اظهار کرد: با توجه به سیاست گذاری‌های وزارت آموزش و پرورش در راستای جلب و جذب دانش‌آموزان با استعدادهای برتر این آزمون‌ها اجرا می‌شود. این سیاست‌ها به تبعیت از قوانینی است که در این زمینه وجود دارد که از جمله آنها می‌توان به مصوبه جلسات شورای عالی آموزش و پرورش اشاره کرد که در کلیات نظام تربیتی استعدادهای برتر در آموزش و پرورش قید شده است.

وی افزود: در این مصوبه آمده که "دانش آموزان استعدادهای برتر به دانش آموزانی اطلاق می‌شود که با توجه به ویژگی‌های ذاتی خودشان و در مقایسه با گروه همسالان در یک یا چند زمینه توانایی‌های یادگیری و درک بالاتری دارند یا در انجام مهارت‌ها و بروز خلاقیت‌های شخصی صلاحیت‌ها و برجستگی‌های خاصی را نشان می‌دهند. "

رئیس اداره پرورش استعدادهای درخشان و دانش پژوهان جوان استان اصفهان، تصریح کرد: در راستای این شیوه نامه کلیاتی برای نظام تربیتی استعدادهای درخشان در نظر گرفته شده که شامل چهار بخش است که از جمله آنها انعطاف است که منظور استفاده از برنامه‌ها و روش‌های منعطف آموزش و تربیتی متناسب با علایق و نیازهای ویژه دانش آموزان، شرایط و اقتضائات نظام آموزش و پرورش، نیازهای کشور و استمرار موضوع است که شناسایی و تربیت استعدادهای برتر به صورت مستمر و مرحله‌ای و فرایندی در طول سال تحصیلی است.

وی با تاکید بر اینکه در این شیوه‌نامه به تلفیق هم اشاره شده است، افزود: این تلفیق شامل ارائه خدمات، تسهیلات آموزشی و تربیتی به دانش آموزان استعدادهای برتر در محیط‌های یادگیری دانش آموزان عادی و پذیرش حداقل تفکیک و جداسازی و تعادل است که توجه به رشد متوازن و همه جانبه دانش آموزان در ساعت‌های شش‌گانه تربیتی مندرج در سند تحول آموزش و پرورش است.

بابایی درباره زمان شروع آزمون‌های سمپاد (تیزهوشان) و نحوه گزینش نهایی دانش‌آموزان، تصریح کرد: قرار بود که اجرای آزمون در اردیبهشت ماه برگزار شود اما به لحاظ شرایط خاصی که بر اثر شیوع ویروس کرونا به وجود آمده بود این آزمون به ۲۷ تیرماه موکول شده است و صبح آزمون دانش آموزان پایه ششم و هفتم برگزار می‌شود و بعدازظهر هم آزمون ظرفیت تکمیلی پایه نهم به دهم برگزار می‌شود.

رئیس اداره پرورش استعدادهای درخشان و دانش پژوهان جوان استان اصفهان در زمینه معیار سنجش این آزمون‌ها، خاطرنشان کرد: آزمون پایه هفتم بر مبنای سنجش هوش و خلاقیت برگزار می‌شود و در آزمون پایه دهم ۵۰ درصد سوالات مربوط به آزمون سنجش هوش بوده و ۵۰ درصد آزمون تحصیلی است.

مدارس سمپاد در پنج شهر در ۲۶ واحد آموزشی دایر است

وی درباره تعداد دانش‌آموز تحت پوشش مدارس سمپاد گفت: در پنج شهر اصفهان، نجف آباد، خمینی شهر، کاشان و آران و بیدگل و در ۲۶ واحد آموزشی مدارس سمپاد دایر است. در این ۲۶ واحد آموزشی در سال تحصیلی جاری ۶ هزار و ۳۸۳ دانش‌آموز تحصیل کردند که دوره اول هزار و ۳۱۹ دانش‌آموز پسر و یک‌هزار و ۳۰۳ دانش‌آموز دختر و در دوره دوم نیز هزار و ۸۱۴ پسر و هزار و ۹۴۷ دانش‌آموز دختر مشغول تحصیل هستند.

به گفته بابایی، از جمله موفقیت‌های مدارس سمپاد این است که در ۳۰ سال گذشته که المپیادهای علمی در سطح ملی و بین‌المللی تشکیل شده، مدال آوران ملی بسیار زیاد بودند و مدال‌آوران در عرصه‌های بین‌المللی ۵۲ مورد بوده که بیش از ۴۸ مورد آن از مدارس استعدادهای درخشان دخترانه و پسرانه شهید اژه ای و فرزانگان امین استان بوده‌اند.

رئیس اداره پرورش استعدادهای درخشان و دانش پژوهان جوان استان اصفهان، گفت: آمارهای کشوری حاکی است که از سال ۱۳۷۹ تا سال ۱۳۹۸ که مدال آوران المپیادها را ثبت کردیم کل مدال آوران ۳۸۴ مورد بودند. از این تعداد ۱۰۷ نفر مربوط به مدارس عادی دولتی، نمونه دولتی، شاهد و غیر دولتی‌ها بوده است. همچنین تعداد ۲۷۷ مورد از دانش آموزانی بودند که از مدارس استعدادهای درخشان موفق بهک سب مدال طلا و نقره و برنز شدند.

وی اظهار کرد: اول تیرماه اولیا می‌توانند به سامانه azmoon.medu.ir که قبلاً ثبت نام کردند ورود کرده و اطلاعات دانش آموزان را دریافت کنند.

بابایی ادامه داد: اولیا می‌توانند در این سامانه هزینه ثبت نام را پرداخت کرده و کارت ورود به جلسه دانش آموز را دریافت کنند. در رابطه با برگزاری آزمون به دلیل رعایت پروتکل‌های بهداشتی تعداد حوزه‌های آزمون بیشتر شده و اگر قرار بوده که تقسیم تعداد دانش آموزان ثبت‌نام شده در ۵۰ حوزه باشد اکنون به ۱۰۰ حوزه تبدیل شده به دلیل اینکه فاصله‌های اجتماعی برای پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا رعایت شود.

وی با بیان اینکه در رابطه با سنوات آینده هم نیازی به آموزش مطالب خاص و هزینه کردن مبالغ در آموزشگاه‌های خاص برای دانش‌آموز نیست، تصریح کرد: همان طور که از اسم آزمون سمپاد پیداست این آزمون بر مبنای سنجش هوش و خلاقیت دانش‌آموز است. طبیعی است وقتی دانش آموزان این مدارس موفق هستند که با ضریب هوشی بالاتری جذب این مدارس شوند.

رئیس اداره پرورش استعدادهای درخشان و دانش پژوهان جوان استان اصفهان، تاکید کرد: بنابراین دانش آموزی در این مدارس موفق خواهد شد که هوش و خلاقیتی که مورد نیاز و انتظار دانش آموزان مدارس استعدادهای درخشان است را برخوردار باشد و با دادن آزمون و ورود به این مدارس بتواند در آینده فرد مفید و مؤثری برای کشور باشد.

کد خبر 429528

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.