تولید ۱۵۰ تن زباله در کلاردشت در فصول گردشگری

مسئول پسماند شهرداری کلاردشت گفت: مقدار زباله‌ای که در روزهای عادی در این شهرستان تولید می‌شود ۲۵ تن است و در حالی که این رقم در فصول گردشگری به مقدار ۱۵۰ تن رسیده است.

به گزارش ایمنا، حسین بیگلریان اظهار کرد: از سال ۱۳۸۱ منابع طبیعی قطعه زمینی به گستره حدود سه هزار متر از محدوده عرصه جنگلی تحت عنوان "کشک" واقع در ضلع شمالی حد فاصل حدود ۱۰ کیلومتری بدون نظر کارشناسی محیط زیست و طراحی مهندسی برای دفن زباله کلاردشت به شهرداری این شهر واگذار کرد.

وی افزود: با گذر زمان و در پی آن توسعه سکونتگاه‌های حوزه روستایی و شهری و نیز تولید چند برابری زباله این عرصه توان جذب و تجزیه حجم انبوه زباله تولیدی حوزه شهری و روستایی این شهرستان را نداشت به طوری که با انتقال زباله به این مکان و تلنبار شدن آن گستره‌ای حدود دو هکتار از عرصه‌های جنگلی و مرتعی این منطقه را در برگرفت.

مسئول پسماند شهرداری کلاردشت ادامه داد: مقدار زباله‌ای که در روزهای عادی در این شهرستان تولید می‌شود ۲۵ تن است و در حالی که این رقم در فصول گردشگری به مقدار ۱۵۰ تن رسیده است؛ بنابراین با افزایش چند برابری زباله و ادامه دار بودن این وضعیت فاجعه بار باعث شد که تا سال ۱۳۹۵ مساله دفن زباله به مرز بحران برسد.

بیگلریان گفت: با بررسی وضعیت و فشارهای مضاعف حفاظت محیط زیست و دیگر دستگاه‌های دست‌اندرکار از این بحران پیش آمده از سال ۱۳۹۵ گام‌هایی برای سرو سامان دادن زباله در این منطقه برداشته شد و تنها کاری که صورت گرفت این بود که ۳۰۰ تن زباله بیش از یک دهه گذشته که سال‌ها در این مکان تلنبار شده بود به شکل فشرده سازی تبدیل و با خاک رس پوشانده شد.

وی با ابراز نگرانی از دفن زباله به این شیوه و احتمال خطرات آتش سوزی در جنگل‌های این منطقه افزود: زمانی که حجم انبوهی از زباله زیرخاک دفن می‌شود و از حالت هوازی به بی هوازی تبدیل می‌شود به خاطر برخورداری از دی اکسید کربن و گازهای تولیدی آن احتمال دارد روزی انفجاری در این منطقه رخ دهد و با گرمایش هوا گستره‌ای از جنگل‌های این منطقه نیز دچار آتش سوزی و به خاکستر تبدیل شود.

مسئول پسماند شهرداری کلاردشت تولید شیرابه و حفر مکانی برای هدایت آن را از دیگر معضلات در این حوزه برشمرد و گفت: اگرچه در سال‌های گذشته مقدار قابل توجهی از شیرابه زباله به حوزه آبخیز شهرستان عباس آباد و رودخانه کاظم رود منتهی به دریای خزر می‌شد و از این معضل جلوگیری به عمل آمد اما در جوار زمین زباله گودالی کنده شده و شیرابه‌ها به آن گودال هدایت می‌شود و این وضعیت نیز ظاهری نازیبا به طبیعت این منطقه بخشیده است.

بیگلریان با اشاره به آنکه برای تصفیه شیرابه به حدود پنج هزار متر زمین در پیرامون مکان دفن زباله این منطقه نیاز است، گفت: این موضوع با منابع طبیعی و آبخیزداری منطقه مکاتبه و پی گیری شده و وعده‌ای هم برای رفع این نیاز داده اند که امیدوارم به زودی این خواسته برآورده شود.

منبع: ایرنا

کد خبر 429514

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.