فردوسی پور به رسانه باز می گردد

آخرین وضعیت شیوع بیماری کرونا در کشور و بررسی جلسه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از مهمترین عناوین روزنامه‌های امروز _ شنبه ۳۱ خردادماه_ است.

مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، لذا خبرگزاری ایمنا، مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه آرمان ملی، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «موج دوم کرونا؛ هرساعت ١٠٠ نفر» به بررسی آخرین وضعیت شیوع بیماری کرونا در کشور پرداخت و نوشت: تعداد مبتلایان به کرونا در کشور و به‌تبع آن شهرهایی با وضعیت قرمز همچنان سیر صعودی را دنبال می‌کند و در شرایطی که محدودیت‌های اصناف و اجتماعات در این رابطه برداشته شده و مردم تا حد زیادی در مواجهه با این ویروس دچار روزمرگی شده‌اند، بنا بر آمار در هر ساعت از شبانه‌روز به‌طور میانگین بیش از صد نفر به ویروس کووید ۱۹ مبتلا می‌شوند و چهار نفر جان خود را از دست می‌دهند. همچنین به گفته وزارت بهداشت، شش استان در وضعیت قرمز کرونایی قرار دارند. همه این عوامل نشان می‌دهد که مردم در رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی بی‌تفاوت بوده‌اند و سیاست‌ها و برنامه‌ها در جهت کاهش شیوع این بیماری در کشور موفق عمل نکرده است، کما اینکه این روزها صحبت‌هایی در رابطه با بازگشت محدودیت‌ها و اعمال سخت‌گیری‌های مجدد در میان مردم به گوش می‌رسد، اما همچنان رئیس‌جمهور تداوم فعالیت‌های اقتصادی را در اولویت می‌داند. طبق اعلام سخنگوی وزارت بهداشت از پنجشنبه (۲۹ خرداد) تا جمعه (۳۰ خرداد) ۲۶۱۵ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در کشور شناسایی شده‌اند که مجموع تعداد کل مبتلایان کشور به ۲۰۰ هزار و ۲۶۲ نفر رسید. به گفته سیما لاری ۱۲۰ بیمار کووید ۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۹۳۹۲ نفر رسید. وی همچنین با بیان اینکه تاکنون ۱۵۹ هزار و ۱۹۲ نفر از بیماران بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند، گفت: در عین حال ۲۸۳۳ نفر از بیماران مبتلا به کووید ۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند. لاری تاکید کرد: استان‌های خوزستان، هرمزگان، کردستان، بوشهر، آذربایجان غربی و ایرانشهر در سیستان و بلوچستان در وضعیت قرمز قرار دارند.

روزنامه ابتکار، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «خیر و شر گرانی دلار» به بررسی دلایل رشد قیمت ارز و تأثیر آن بر اقتصاد کشور پرداخت و نوشت: دلار در روزهای اخیر از مرز ۱۸ هزار تومان گذشت و این بازار بار دیگر شاهد تنش و نابسامانی بود. برخی کارشناسان شرایط به وجود آمده را موقتی دانسته اما معتقدند همین نوسانات مقطعی می‌تواند اقتصاد کشور را با چالش‌های جدی روبه‌رو کند. با توجه به وضعیت نرخ ارز در روزهای گذشته دلایل تب مجدد دلار و آثار این نوسانات بر اقتصاد از جمله مسائل مهمی است که نظر کارشناسان و صاحبنظران را به خود جلب می‌کند، تحریم و کرونا از جمله عواملی است که بیشتر تحلیلگران بر آن تاکید می‌کنند و معتقدند در صورت عدم مدیریت، بازار با تنش‌های جدی مواجه خواهد بود و اثرات مخربی بر اقتصاد وارد خواهد شد.

قیمت دلار در ابتدای سال ۹۷ حدود ۴,۷۰۰ تومان بود، اما تابستان همان سال به ۱۹ هزار تومان رسید، این در حالی بود که دلار مدت زیادی در این کانال باقی نماند و مسیر ریزشی را در پیش گرفت و با نوساناتی چشمگیر به زیر ۱۲ هزار تومان در پاییز سال ۹۸ راه پیدا کرد و از آن زمان دوباره روند صعودی را در پیش گرفت. اکنون دلار در کانال ۱۸ هزار تومان به سر می‌برد، این در حالی است که روزهای اخیر نرخ دلار در بازارهای جهانی با افت همراه بود با این وجود بازار ارز کشور با بی‌توجهی به مؤلفه‌های تأثیرگذار مسیر افزایشی را در پیش گرفت. در این میان برخی‌ها از سامان گرفتن بازار با شروع هفته جدید می‌گویند و معتقدند که وضعیت بازار موقتی است. این در حالی است که عده‌ای انتظار تکرار افزایش نرخ دلار و نزدیک شدن آن به کانال ۲۰ هزار تومانی و حتی بیشتر را طی روزهای آتی دارند. اما در مقابل برخی فعالان معتقدند که با توجه به شرایط خاص کشور، به دلیل تحریم‌ها و شیوع ویروس کرونا نرخ فعلی دلار منطقی بوده و قطعاً با مدیریت بیشتر می‌توان از ورود آن به کانال بالاتر جلوگیری کرد.

روزنامه همدلی، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «بازگشت فردوسی‌پور به فضای رسانه» به بررسی حضور عادل فردوسی پور در یک برنامه اینترنتی پرداخت و نوشت: پس از دو سال پیش چند روز پس از آنکه عادل فردوسی‌پور در یک جشنواره متعلق به صداوسیما توانست عنوان بهترین مجری را از طرف مخاطبان تلویزیون بگیرد به ناگهان اعلام شد که برنامه پرمخاطب و با سابقه دو دهه‌اش از طرف رئیس جدید شبکه سوم سیما تعطیل شد.

علی فروغی مدیر شبکه پر مخاطب سه سیما که با عنوان طعنه‌آمیز «پسر باجناق حدادعادل» نیز معروف شده بود، با ارتقا به سمت مدیریت در صدا و سیما جنجال‌برانگیز شد که اوج دلایل آن تعطیلی برنامه نود و قطع ارتباط عادل فردوسی‌پور و مخاطبان میلیونی‌اش در بازار کساد جلب مخاطب از سوی صداوسیما، بود.

فردوسی‌پور البته نشان داده که راه جذب مخاطب را بلد است. او پس از تعطیلی برنامه «نود» ویژه برنامه «کلاسیکو» را با اجرای پژمان جمشیدی در بستر سامانه‌های VOD تهیه کرد که با استقبال مخاطبان روبه‌رو شد و اکنون نیز قرار است در بستری غیر از رسانه ملی با مخاطبان خود ارتباط برقرار کند. اتفاقی که بدون تردید خبر خوبی برای مخاطبان فردوسی‌پور و هواداران فوتبال  به شمار می‌رود.

روزنامه دنیای اقتصاد، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «برآورد نرخ طبیعی خانه‌های خالی» نوشت: یک ابهام درباره بازار خانه‌های خالی، «تصمیم آخر» برای ورود مالیاتی به این حوزه را به تأخیر انداخته است. آمار رسمی قدیمی (برای ۴ سال پیش) درباره مقیاس این بازار حاکی است در ازای هر ۱۰۰ واحد مسکونی در حال استفاده در کشور، ۱۱ آپارتمان «بلااستفاده» است. هرچند نرخ کشوری ۳. ۱۱ درصدی خانه‌های خالی مربوط به سرشماری سال ۹۵ است، اما در همان زمان، نرخ خانه‌های بدون استفاده در برخی استان‌های دارای کلانشهر، بیش از ۱۵ درصد گزارش شد. با این حال اکنون غفلت از «نرخ طبیعی» خانه‌های خالی باعث شده یک گروه از جامعه ناظر بر بازار، حجم واقعی خانه‌های بلااستفاده را طبیعی توصیف کنند و گروهی دیگر آن را غیرعادی و نشانه‌ای از انجماد سرمایه و سوداگری در بازار ملک بدانند. در این میان، نتایج تحقیق جامع درباره بازار خانه‌های منجمد نشان می‌دهد «نرخ طبیعی» خانه‌های خالی در کشور با لحاظ اطلاعات و آمارهای سال ۹۵، رقمی معادل ۴ درصد برآورد می‌شود؛ به این معنا که «نرخ واقعی» ۳. ۱۱ درصدی در آن مقطع بیانگر شرایط نامناسب بوده است. با بررسی نوع واکنش مالکان خانه‌های خالی به تغییر فاز بازار معاملات مسکن مشخص می‌شود نرخ واقعی در زمان رکود افزایش پیدا می‌کند؛ بنابراین لازم است این نرخ قبل از اقدام مالیاتی بازشماری شود.

روزنامه کیهان، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «تازه‌ترین گلابی برجام! تصویب قطعنامه ضد ایرانی در آژانس» به بررسی اقدامات اخیر شورای حکام پرداخت و نوشت: «درب باغ [برجام] به روی مردم باز شده است ولی عده‌ای به درب باغ آمده و می‌گویند، سیب و گلابی کجاست که می‌خواهیم میل کنیم؟ امروز این باغ که نهال‌های آن تازه غرس شده آماده باروری است، اما برای به ثمر نشستن صبر لازم است».

این عبارتی است که آقای روحانی آبان ۹۵ در سفر به اراک و در واکنش به نقدهای مردمی به اینکه برجام عایدی برای کشور نداشته، بیان کرد. از آن تاریخ تا به امروز که سه سال و نیم از آن می‌گذرد مردم ما بارها و بارها ثمرات باغ برجام دولت تدبیر و امید را دیده و طعم آن را در زندگی خود به خوبی چشیده‌اند. اما ظاهراً ثمره این باغ آفت زده تمامی ندارد و تازه‌ترین گلابی آن تصویب قطعنامه تروئیکای اروپایی در شورای حکام آژانس اتمی است.

شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دیروز (جمعه) اولین قطعنامه ضد ایرانی پیشنهاد شده از سوی تروئیکای اروپایی (انگلیس، آلمان و فرانسه) از سال ۲۰۱۲ را به بهانه عدم همکاری تهران با تحقیقات آژانس، تصویب کرد. این قطعنامه پیشنهادی با ۲۵ رأی موافق، ۲ رأی مخالف و ۷ رأی ممتنع تصویب شده است.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ارتباط با تصویب قطعنامه ضد ایرانی در شورای حکام بیانیه‌ای نیز صادر کرد. در این بیانیه که در وب‌گاه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی منتشر شده آمده است: «اعضای آژانس از جمهوری اسلامی ایران خواستند که به تعهدات خود در چارچوب توافقات پادمانی NPT و همچنین پروتکل الحاقی کاملاً عمل کند».

کد خبر 429513

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.