از  سیاهچاله کمان ای* چه می‌دانید؟

مطالعات ستارگان در کهکشان‌ها نشان می‌دهد که امکان جمع شدن حدود ۲۰ هزار سیاه‌چاله جرم‌ستاره‌ای در اطراف *Sgr A، موسوم به "کمان ای*" وجود دارد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، این نتایج با استفاده از داده‌های رصدخانه اشعه ایکس چاندرا به تازگی اثبات شده و به کشف یک سیاه‌چاله شکارچی شامل هزاران سیاه‌چاله جرم‌ستاره‌ای منتهی شده است که به‌طور معمول هر یک بین پنج تا ۳۰ برابر جرم خورشید وزن دارند. سیاه‌چاله‌های تازه شناسایی شده در فاصله سه سال نوری (مسافتی نسبتاً کوتاه در مقیاس‌های کیهانی) از سیاه‌چاله کلان‌جرم "کمان ای" (سیاه‌چاله کلان‌جرم واقع در مرکز کهکشان راه شیری) قرار گرفته‌اند.

سیاه‌چاله‌های کلان جرم‌، بزرگ‌ترین و پرجرم‌ترین سیاه‌چاله‌های موجود در کیهان محسوب می‌شوند که دارای جرمی صدها هزار تا چندین میلیارد برابر خورشید هستند. این سیاهچاله‌ها گرانش فوق‌العاده زیادی داشته و در همه کهکشان‌ها یافت می‌شوند. سیاه‌چاله‌های کلان جرم دارای چگالی بسیار پایینی هستند که از تقسیم جرم آن‌ها بر حجم ناشی از شعاع "شوارتزشیلد" (شعاعی که طبق معادلات متریک برای سیاه‌چاله‌ها تعیین می‌شود) به دست می‌آید و می‌تواند از چگالی آب پایین‌تر باشد، زیرا هرچه جرم یک سیاه‌چاله بیشتر باشد، چگالی آن کمتر می‌شود.

یک سیاه‌چاله به خودی خود نامرئی است؛ با این‌حال سیاه‌چاله یا ستاره‌ای نوترونی که در مدار نزدیک به یک ستاره قرار گرفته و در اصطلاح همدم آن باشد، گاز و مواد آن را بیرون می‌کشد و دیسکی ایجاد می‌کند که تا میلیون‌ها درجه گرم‌تر است و قبل از ناپدید شدن در سیاه‌چاله‌، پرتوهای ایکس تولید می‌کند. به این سیستم "دوتایی اشعه ایکس" گفته می‌شود و در صورتی‌که یکی از همدم‌ها، ستاره معمولی و دیگری ستاره‌ای پرجرم، کوتوله سفید، ستاره نوترونی و یا سیاه‌چاله باشد، به‌عنوان دوتایی پرتو ایکس پرجرم (HMXB) شناخته می‌شود.

بعضی از این دوتایی‌ها به‌عنوان منابع نقطه‌ای در تصاویر ارسالی از چاندرا ظاهر می‌شوند و شواهدی از حضور سیاه‌چاله‌ها را در بخش‌های مختلف ایجاد می‌کنند که کشف اخیر حاصل همین تصاویر است.

کد خبر 429511

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.