۳۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۸
قربانی تنش‌های جدید دو کره

سخنگوی چونگ وا دا (کاخ آبی) کره جنوبی اعلام کرد که مون جائه این، رییس جمهوری این کشور امروز جمعه استعفای کیم یئون چول وزیر اتحاد دو کره را پذیرفته و تایید کرده است.

به گزارش ایمنا از یونهاپ، کیم روز چهارشنبه و به دلیل وخیم تر شدن روابط بین کره ای استعفا داد اما تا امروز استعفای وی مورد قبول رییس جمهوری قرار نگرفته بود هنوز مشخص نیست چه کسی جانشین کیم خواهد شد اما پیش بینی می شود معاون وزیر وحدت فعلاً به عنوان سرپرست فعالیت کند.

تنش های بین کره ای در هفته های اخیر پس از آنکه پیونگ یانگ، سئول را به دلیل عدم جلوگیری از ارسال و انتشار اعلامیه های تبلیغاتی در مرز دو کشور سرزنش کرد افزایش یافته است.

کره شمالی روز سه شنبه دفتر ارتباط بین کره ای را در شهر مرزی «کائه سونگ» منفجر کرد پس از آن اعلامیه ای مبنی بر انتقال مجدد سربازانش به مناطق حفاظت شده غیر نظامی که قبلا خالی کرده بود منتشر کرد کره جنوبی هم در واکنش به این تهدید پیونگ یانگ اعلام کرد اگر کره شمالی دست به اقدام نظامی بزند هزینه آن را می پردازد.

روابط بین پیونگ یانگ و سئول در سال ۲۰۱۸ با برگزاری سه اجلاس بین رهبران دو کشور گرم شد دو طرف اعلامیه پانمونجوم را امضا کردند که خواستار کاهش کامل تنش‌های شبه جزیره و بهبود روابط بین کره بود.

با این حال، همکاری بین کره‌ای از زمان برگزاری دومین اجلاس بین رهبر کره شمالی و دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا در هانوی پایتخت ویتنام در سال گذشته متوقف شد و اختلافات مربوط به خلع سلاح هسته‌ای و رفع تحریم‌ها همچنان وجود دارد.

دو کره روابط خود را از اوایل ماه ژانویه امسال به دلیل نگرانی از  همه گیری کرونا به حالت تعلیق درآورده بودند اما هفته گذشته کره شمالی، کره جنوبی را "دشمن" توصیف کرد و قول داد تمام خطوط ارتباطی با این کشور را قطع کند سئول هم از پیونگ یانگ خواسته بود به توافق نامه صلح پانمونجوم پایبند باشد.

منبع: ایرنا

کد خبر 429436

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.