آیا شهر منظریه بی‌آب می‌شود؟

باز هم قصه پر غصه آب، این بار در شهری در حاشیه کویر مرکزی ایران. مردمانی که نسل به نسل آب را چونان گوهری گران‌بها حفظ کرده‌اند، این روزها نگرانند که شاید در آینده‌ای نه چندان دور آبی برای شرب نداشته باشند و مجبور شوند با رها کردن خان و مان و سرمایه‌، به کوچی اجباری تن دهند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، شهر منظریه در جنوب شهرستان شهرضا واقع شده است؛ این شهر در سال ۱۳۷۹ و از پیوستن روستاهای عمروآباد، وصف، خسروآباد، بابوکان و اسفه سالار تشکیل و سپس محله حکیم قشقایی نیز به آن افزوده شد و در حال حاضر حدود ۱۰ هزار نفر جمعیت دارد و هر یک از این روستاها، محلات شهری محسوب می‌شود. از آنجا که سایر زمینه‌های درآمد شهری مانند گردشگری، اکوتوریسم، تجارت و ساخت و ساز در آن توسعه نیافته و طرح‌های قابل توجهی در این زمینه اجرا نشده، بخش مهمی از منبع درآمدی شهروندان این شهر همچنان وابسته به کشاورزی و دامداری است و آب و خاک از عناصر اصلی اقتصاد آن محسوب می‌شود.

مدتی است طرح احداث شهرک گلخانه‌ای در جوار این شهر مطرح شده است. شهروندان منظریه عقیده دارند استحصال آب از چاه این شهرک، منابع آب شرب و کشاورزی منطقه را تهدید کرده و سبب خشکی چاه‌ها می‌شود، نظری که برخی مسئولان نیز آشکارا و پنهان با آن موافق هستند. اما شمار دیگری از مسئولان عقیده دارند که بهره‌برداری از چاه آب شهرک گلخانه‌ای اثری بر آبخوان چاه‌های آب شرب و کشاورزی شهر منظریه ندارد.

شهروندان نگران بی‌آبی!

مسعود عسکری از شهروندان منظریه با بیان اینکه بعضی از قنات‌های این منطقه قدمت هزار ساله دارد و به عنوان بهترین شیوه برداشت آب زیرزمینی محسوب می‌شود، می‌گوید: امروزه حفر چاه‌های مجاز و غیر مجاز در حوضه تره کار (آبخوان) قنوات مشکلات زیست محیطی و اجتماعی در بردارد تا آنجایی که برخی از سهل انگاری‌ها و قانون‌شکنی های واضح و آشکار منجر به مرگ قنوات و خشک شدن آن‌ها می‌شود.

او با گلایه از نقض قوانین مسئولان و بی توجهی به دادخواهی کشاورزان و شهروندان این شهر، ادامه می‌دهد: طبق اصول دوم، سوم، هشتم و بویژه چهلم و پنجاهم قانون اساسی و مواد ۱۳۲، ۱۳۸ و ۱۳۹ قانون مدنی، قاعده فقهی "لاضرر"، مواد ۱۴ و ۱۷ قانون توزیع عادلانه آب و مواد ۱۸ و ۱۹ آئین نامه اجرایی آن، ماده واحده قانون تعیین تکلیف چاه‌های بدون پروانه مصوب سال ۱۳۸۹ و آئین نامه اجرایی همین قانون اعطای مجوز حفر و بهره برداری در فاصله ۸۰۰ متری مادر چاه قنات و دشت ممنوعه شهرضا قانون شکنی آشکار و مبرهن است، اما مسئولان صراحتاً به قوانین پایبند نیستند و طرح کشت و صنعت گلخانه‌ای قصرچم، قطب دام و طیور سولار و چاه‌های غیر مجاز سبب پایین رفتن و افت سطح آب قنوات و چاه‌ها و کاهش حوضه آبخوان شده است.

این شهروند با ارائه اسناد و شکوائیه‌های شهروندان منظریه که در رابطه با برداشت‌های غیر اصولی و حفر چاه در مسیرهای قنات‌ها و چاه‌های این شهر حفر شده است، خاطرنشان می‌کند: متأسفانه با اینکه شهروندان، اعضای شوراهای اسلامی دوره‌های پیشین و کشاورزان منظریه و حتی اهالی روستای محمدیه با ارائه استشهادنامه و شکواییه خواستار لغو طرح احداث گلخانه در این منطقه شدند، اما به خواسته‌ها توجه نشد و مسئولان صرفاً به گزارش‌های کارشناسان خود اکتفا می‌کنند.

احمد قاسمی از دیگر شهروندان شهر منظریه با بیان اینکه حفر چاه در فاصله ۸۰۰ متری قنات محمدیه و تله سرخ غیراصولی است، می‌گوید: حفاری چاه در این منطقه ممنوع است و مجوز صادر شده نیز اشکال دارد و اسناد مربوط به ممنوع بودن حفر چاه در این منطقه نیز موجود است.

غلامرضا شایان می‌گوید: حفر چاه در محدوده قنات‌ها و چاه‌های منطقه به منابع آب آشامیدنی شهروندان منظریه نیز لطمه و خسارت وارد می‌کند و هرچه بیشتر از سطح آب برداشته شود خسارت‌های بیشتری هم به آن‌ها وارد می‌شود.

این شهروند منظریه ادامه می‌دهد: برخی مسئولان برای حفظ آبخوان‌ها و منابع آبی منطقه که حق شهروندان و ساکنان است اهمیتی قائل نیستند.

ممکن است چاه جدید بر منابع آبی منطقه اثرگذار باشد

اما سیدعلی مرتضوی، شهردار منظریه می‌گوید: موضوع احداث گلخانه در قصرچم در جلسات شهرستان و استانی مطرح بوده و کارشناسان اداره کل منابع آب در نظریه اولیه اعلام کردند که حفر چاه در مسیر قنات‌ها هیچ تأثیری بر منابع آب این شهر ندارد.

او با بیان اینکه قرار است پس از بررسی مجدد شکایت و اعتراض‌های شهروندان و کشاورزان، نظریه قطعی از کارشناسان استان ابلاغ شود، ادامه می‌دهد: هنوز هیچ پاسخی در این زمینه دریافت نشده است، اما امکان دارد وجود این چاه‌ها در بلندمدت تأثیراتی داشته باشد.

شهردار منظریه علت نامطلوب بودن کیفیت آب آشامیدنی این شهر را وقوع سیلاب در اردیبهشت‌ماه سال جاری و ریزش بدنه برخی چاه‌ها می‌داند و تاکید می‌کند: مشکل ایجاد شده قطعاً به خاطر برداشت از چاه حفر شده در مسیر قنات‌ها و چاه‌های منطقه نیست، زیرا هنوز برداشتی از این چاه نشده که تأثیری داشته باشد.

مرتضوی خاطرنشان می‌کند: وقوع سیلاب نه تنها در شهر منظریه بلکه آب آشامیدنی شهرضا را نیز تحت تأثیر قرار داده است.

ابطال مجوز چاه شهرک ممکن نیست!

این سخنان در حالی مطرح می‌شود که محسن رفیعی، رئیس اداره منابع آب شهرضا با اشاره به صدور مجوز حفر چاه در سال ۸۵ در مسیر قنات‌های قصرچم، می‌گوید: در گزارش همه بازدیدها و بررسی‌های کارشناسان اداره کل بر اصولی بودن این مجوز تاکید شده و فاصله از حریم‌ها نیز در نظر گرفته شده است.

او با بیان اینکه برداشت آب از چاه‌های حفر شده در سال گذشته انجام نشده بود، ادامه می‌دهد: در ماه‌های اخیر مقدار محدودی آب برداشت می‌شود و گلخانه‌ها نیز تا سال گذشته فعال نبوده است.

رئیس اداره منابع آب شهرستان شهرضا با تاکید بر اینکه حفر چاه‌ها هیچ تأثیری بر قنوات و سفره‌های آب زیرزمینی شهر منظریه ندارد، تصریح می‌کند: رسیدگی به شکایات و اعتراضات با جلب نظر کارشناسان انجام می‌شود، اما اگر نظریه‌ها مبنی بر بی خطر بودن چاه‌ها است و باطل کردن پرونده احداث گلخانه کاری غیر ممکن است.

احداث چاه جدید غیراصولی است

اما رضا باقری، مدیر اداره جهاد کشاورزی شهرستان شهرضا با شاره به صدور مجوز احداث گلخانه در منطقه قصرچم از سال ۸۵، اظهار می‌کند: اگر این کار غیر اصولی است و باید از همان ابتدا اعتراضات مطرح می‌شد، اما در شرایطی که مجوزها و پروانه‌های احداث گلخانه در شهرک صادر شده و محوطه سازی اجرا شده، کاری نمی‌توانیم بکنیم.

او با اشاره به کشت فلفل در پنج هکتار از اراضی شهرک گلخانه‌ای، می‌گوید: تا پایان تابستان نیز پنج هکتار دیگر به کشت محصولات گلخانه‌ای تخصیص داده می‌شود.

مدیر اداره جهاد کشاورزی شهرضا با بیان اینکه کارشناسان اداره کل منابع آب استان اعلام کرده‌اند برداشت آب از چاه جدید هیچ تأثیری بر سفره‌های زیر زمینی شهر منظریه ندارد، تصریح می‌کند: اگر اهالی یا کشاورزان اعتراضی در این زمینه دارند باید از مراجع قضائی پیگیر شوند و پاسخ دریافت کنند.

کد خبر 429419

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • احسان IR ۰۸:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۱
    4 0
    اینو هر شخصی میفهمه که صاحب گلخونه با پارتی بازی کلان توانسته چاه احداث کنه وگرنه قبل از این شخص اشخاص دیگری میخاستن اینکارو انجام بدن ولی چون پارتی نداشتن بیخیالش شدن
  • محسن IR ۱۷:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۹
    1 0
    به هرحال یک شهرکه نمیتونن به خاطر یه ادم پارتی دارکوچ کنند باید گلخونه هاروسریع ببندن